Gå til innhold

Melde seg ut av Statskirka

Anbefalte innlegg

Stemmer det at hvis jeg melder meg ut av SK, er jeg nødt til å melde meg inn i f eks HEF? Hvorfor må man på død og liv være medlem noe sted!?

Jeg er ikke kristen, og burde sikkert melde meg ut. Men jeg vil helst ikke melde meg inn noe annet sted heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei det stemmer ikke.. Jeg er ikke i Statskirken.. og heller ikke i noe annet.. så det funker fint :)

7987822[/snapback]

Du vet at Statskirka meldte inn hele Norges befolkning for få år siden? Du bør sjekke om du er medlem mot din vilje.

Lenke til kommentar
Den kirken mister medlemmer hele tiden.

De eneste de får inn er ungdommer. Det sier litt :yes:

7988805[/snapback]

De har vel fortsatt 80% medlemmer, pluss. "Problemet" er at de fleste blir innmeldt når de døpes, og rett og slett ikke gidder å melde seg ut.

Lenke til kommentar
"Problemet" er at de fleste blir innmeldt når de døpes

*Kremt* Dåpen er selve tegnet på at du blir medlem i kirken! Alle som døpes kommer inn i et fellesskap av døpte! Mange hevder jeg er inntolerant når jeg hevder det bare finnes en vei til Gud, men selv døper (ergo: melder) de barna sine inn i det samme menings-fellesskapet!

Uansett, dette var nå litt OT. Jeg har vurdert å melde meg ut, ikke fordi jeg ikke er kristen, men fordi jeg mener kirken slik den er i dag, ikke forkynner bibelske sannheter, men er vag og ikke tar klar stilling til spørsmål og problemer som ut frå Bibelen er klare... Men, jeg kommer nok til å stå i majoritetskirken ennå en stund...

Lenke til kommentar
Er selv medlem av den enkle grunn at jeg ikke har giddet å melde meg ut,men valgte konsekvent å ikke døpe sønnen min..

Ser ikke vitsen,han kan heller melde seg inn hvis han får lyst når han er gammel nok til å skjønne ka det e..

7995190[/snapback]

Jeg hyller deg :thumbup:

Men hadde dere navnefest?

Lenke til kommentar
Mange hevder jeg er inntolerant når jeg hevder det bare finnes en vei til Gud

Ja, hehe. Mildt sagt. Tenk på alle mennesker som lever lykkelig uten å være døpt eller være kristne. Mange av dem hevder også å ha funnet veien til GUd. Så du tar feil hvis du påstår dette.

Lenke til kommentar
Tenk på alle mennesker som lever lykkelig uten å være døpt eller være kristne. Mange av dem hevder også å ha funnet veien til GUd. Så du tar feil hvis du påstår dette.

Nei, det vil jeg ikke si! Det handler ikke om "å være lykkelig", det er ingen menneskerett.... De kan ha funnet veien til noe, men min Gud er det ikke. Min mening er fremdeles at det bare finnes en vei til Gud.

Lenke til kommentar
Tenk på alle mennesker som lever lykkelig uten å være døpt eller være kristne. Mange av dem hevder også å ha funnet veien til GUd. Så du tar feil hvis du påstår dette.

Nei, det vil jeg ikke si! Det handler ikke om "å være lykkelig", det er ingen menneskerett.... De kan ha funnet veien til noe, men min Gud er det ikke. Min mening er fremdeles at det bare finnes en vei til Gud.

7995833[/snapback]

Selvfølgelig finnes det bare én vei til DIN Gud : :hrm:

Og for å komme til denne guden, må man jo også være nettopp deg. JEG vil aldri kunne oppleve denne guden din.

Kristen arroganse på sitt verste dersom du mener at alle kristne opplever denne guden din, mens alle andre religioner tar feil og har dårligere guder enn dere :thumbup:

Lenke til kommentar
Nei det stemmer ikke.. Jeg er ikke i Statskirken.. og heller ikke i noe annet.. så det funker fint :)

7987822[/snapback]

Så lenge du ikke er medlem hos HEF eller noen andre vil fortsatt statskirka få pengestøtten fra staten som om du fortsatt er medlem.

7996278[/snapback]

Det er FULLSTENDIG LATTERLIG :mad: Livssynsdiskriminering på det groveste.

Lenke til kommentar
Du vet at Statskirka meldte inn hele Norges befolkning for få år siden? Du bør sjekke om du er medlem mot din vilje.

7988318[/snapback]

WHAT?? Nei du kødder?? :ohmy: De kan da ikke gjøre sånt... Jeg har jo aldri vært medlem i SK så hvorfor i all verden skulle jeg ville være det nå ? :no:

Er selv medlem av den enkle grunn at jeg ikke har giddet å melde meg ut,men valgte konsekvent å ikke døpe sønnen min..

Ser ikke vitsen,han kan heller melde seg inn hvis han får lyst når han er gammel nok til å skjønne ka det e..

7995190[/snapback]

Det er bra :thumbup: Samme mamma og pappa gjore med meg.. Da har vi tatt valget selv :)

Så lenge du ikke er medlem hos HEF eller noen andre vil fortsatt statskirka få pengestøtten fra staten som om du fortsatt er medlem.

7996278[/snapback]

Men får de støtte hvis jeg ikke er medlem og? men ikke medlem noe annet sted heller?

Lenke til kommentar

Men får de støtte hvis jeg ikke er medlem og? men ikke medlem noe annet sted heller?

7996885[/snapback]

Ja, de gjør visst det. De får støtte for hver person som ikke er medlem av et annet tros-/livssynssamfunn. God grunn til å gidde å melde seg ut, altså.

Og jo, det er visstnok slik at Statskirka meldte inn hele Norges befolkning for noen år siden. Unnskyldningen var at datasystemet deres kræsja sammen, og at de ikke hadde reserveregistre. Så da meldte de like godt inn oss alle og lot det bli opp til den enkelte å melde seg ut igjen.

Tåpelig er det! Ethvert medlemskap bør være noe man kan stå for. Tenk om muslimene hadde meldt inn alle nordmenn i samfunnet sitt, hadde det blitt krig ;)

Lenke til kommentar
Og jo, det er visstnok slik at Statskirka meldte inn hele Norges befolkning for noen år siden. Unnskyldningen var at datasystemet deres kræsja sammen, og at de ikke hadde reserveregistre. Så da meldte de like godt inn oss alle og lot det bli opp til den enkelte å melde seg ut igjen.

Tåpelig er det! Ethvert medlemskap bør være noe man kan stå for. Tenk om muslimene hadde meldt inn alle nordmenn i samfunnet sitt, hadde det blitt krig ;)

7996918[/snapback]

Er det lov? Det høres jo egentlig ut som det ikke er lov.. Jeg som aldri har vært registrert der burde jo aldri bli meldt inn der... De kan skylde på hva de vil for min del.. men feil er det uansett!! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det burde i hvert fall ikke være lov. Men faktum er at mange som har meldt seg ut, har funnet ut at de fortsatt står oppført i registrene. Kirka tjener på det, og så lenge statskirkeordningen opprettholdes, tviler jeg på at de vil bli møtt med sanksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...