Gå til innhold

Symptomer ved radioaktiv stråling

Anbefalte innlegg

Så en dokumentar på discovery om Tsjernobyl ulykken i dag. Der ble det nevnt at arbeidere og andre som hadde befunnet seg nærme reaktor 4 fikk, etter få minutter symptomer på radioaktiv eksoponering. Disse symptomene var oppkast, og en uvel følelse. For så senere at de fikk sort hud, som de kunne pille av.

Jeg lurer da på hvorfor dette skjer. Altså hvorfor man får sort hud og kvalme av å bli eksponert fot store mengder radioaktiv stråling. På hvilken måte påvirker denne strålingen (gamma?) oss. Long term, er det jo kreft osv.

Har søkt litt rundt, men fant ikke noen gode svar.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

strålingen har en ioniserende effekt på oss, mao. endrer den cellene våre. Hvis arvematerialet vårt (DNA) ioniseres kan dette gi kreft. gammastråling er den kraftigste elektromagnetiske strålingen vi har, men vi har også partikkelstråling som alfa- og betastråling. UV(-C) og røntgen er også farlig i store mengder.

Lenke til kommentar

Slimhinne, hårsekker etc. er i allefall noe av det som går først under kjemoterapi (og strålebehandling?) da disse cellene deler seg raskest, og kjemoterapien er laget for å drepe celler under deling.

Vil tippe at man ved store stråledoser får store ødeleggelser av celler, indre blødninger etc. ...

Lenke til kommentar

Sort hud og vev høres mistenkelig ut som koldbrann hvor vev dør som følger av oksygenmangel. Men hvorfor vevet dør, om dette er tilfellet ved strålig, vet jeg ikke. Jeg vil tro at det er marginale forskjeller på strålingsdosen i huden og lengre inn i kroppen, da menneskekroppen ikke er spesielt god på å stoppe gammastråler. Derfor ville jeg tro at hele kroppen mer eller mindre får koldbrannsymptomer :hmm:

Lenke til kommentar
Ioniserende stråling betyr jo kort og godt at fotonene slår løs elektroner fra atomene i kroppen, slik at de blir ioner. Akkurat hva det igjen betyr vet jeg ikke, men det har neppe noen positiv helseeffekt.

8016274[/snapback]

Ikke bare fotoner som er ioniserende. Høyhastighetspartikler, som i beta- (elektroner) og alfa- (hydrogenkjerner) har en tilsvarende effekt...

Ionisering er vel at polare molekyler blir spaltet til enkle atomer, sånn f.eks vannet i kroppen blir til 2 Hydrogen og 1 Oksygen. Og uten vann varer vi ikke lenge.

8020327[/snapback]

Man dør ikke av tørst fordi alt vannet blir spaltet bort for å si det slik :) Og det skjer ikke spesielt oftere med polare molekyler (så vidt jeg vet...)

Alt blir truffet - dna, cellevegger, ribosomer, proteiner, blodceller, ATP-molekyler etc. Dermed får man ikke bare ødelagt eller skadet dette molekylet - men man får i mange tilfeller ett eller flere høyst reaktive stoffer, som kan gå å reagere med det meste, totalt utenfor kontroll.

Ikke sunt, nei :p

Lenke til kommentar
Ioniserende stråling betyr jo kort og godt at fotonene slår løs elektroner fra atomene i kroppen, slik at de blir ioner. Akkurat hva det igjen betyr vet jeg ikke, men det har neppe noen positiv helseeffekt.

8016274[/snapback]

Ikke bare fotoner som er ioniserende. Høyhastighetspartikler, som i beta- (elektroner) og alfa- (hydrogenkjerner) har en tilsvarende effekt...

Ionisering er vel at polare molekyler blir spaltet til enkle atomer, sånn f.eks vannet i kroppen blir til 2 Hydrogen og 1 Oksygen. Og uten vann varer vi ikke lenge.

8020327[/snapback]

Man dør ikke av tørst fordi alt vannet blir spaltet bort for å si det slik :) Og det skjer ikke spesielt oftere med polare molekyler (så vidt jeg vet...)

Alt blir truffet - dna, cellevegger, ribosomer, proteiner, blodceller, ATP-molekyler etc. Dermed får man ikke bare ødelagt eller skadet dette molekylet - men man får i mange tilfeller ett eller flere høyst reaktive stoffer, som kan gå å reagere med det meste, totalt utenfor kontroll.

Ikke sunt, nei :p

8021826[/snapback]

Nå har jo partikler mye midre evne til å ferdes gjennom luft da, spesielt alfa-partikler. De vil ikke engang gå gjennom klærne dine, og har en rekkevidde i luft på bare noen få meter. Om du svelger en alfapartikkel-kilde derimot, vet vi jo nå hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...