mrjakobsen Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 et lite spørsmål anngående brede dekk. hvorfor? har spurt mange (relativt) kloke hoder her, og ikke fått noen alt for gode svar. noe av essensen er: i god gamle dager kunne man se Formel-1 biler med hjul så smale som sykkeldekk(eller i alle fall veldig smale). Nå, derimot, er Formel-1 hjulene kjempebrede. Etter hva jeg har forstått i fysikktimene har ikke arealet av de to flatene som gnir mot hverandre noe innvirkning på friksjonen. det vil da si at brede dekk ikke har noe fordel ovenfor smale dekk når det gjelder bremsing/akselrasjon. så; hva er fordelen med brede dekk? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Brede dekk gir generelt sett bedre veigrep. Det kreves også mer energi å akselerere dem, fordi de har større masse. Hvis en formel 1 bil anno 2007 hadde hatt slike tynne dekk som før i tiden ville dekkene bli svidd av relativt fort og den kunne ikke holde seg så godt i svingene. Endret 20. februar 2007 av Pels Lenke til kommentar
mrjakobsen Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Brede dekk gir generelt sett bedre veigrep. 7986776[/snapback] har vært borti tanken at det kan ha noe med svinginga å gjøre. men hvorfor? det kan vel ikke være friksjon, siden dette ikke har noe med bredden av dekket å gjøre...? når de er så brede fordeler de jo trykket, ja. og dermed også slitasjen. men om det var hele greia kunne de vel sikkert vært enda bredere. under et Formel-1 løp skiftes det jo dekk ganske hyppig Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Poenget med brede dekk er rett og slett at sideveisstabiliteten for selve dekket blir bedre. Et smalt dekk har en tendens til å vri seg ved hard svingkjøring (innersiden løfter seg mens yttersiden brettes inn under dekket, dermed har ikke lengre hele slitebanebredden kontakt med underlaget og dekket begynner å skli sideveis. For å unngå vridning av dekket er det også en fordel med lavest mulig sidevegger. Moderne lavprofildekk har derfor både lavere sidevegger og bredere slitebane enn tidligere tiders dekk. I Formel 1 brukes det imidlertid ikke lave dekksider, for en av reglene (formlene) i sporten er at diameteren på felgen ikke får være større enn 13 tommer. En ulempe med lave dekksider og store felger er at egenvekten av gummi bare er halvparten av egenvekten på aluminium (som i de siste tiårene har erstattet stål som felgmateriale). Dess større felg dess tyngre blir derfor hjulet, også selv om den totale hjuldiameteren ikke blir større. Tyngre hjul gir faktisk dårligere feste og dårligere kjøreegenskaper, for ideelt sett bør hjulene veie minst mulig hvis hjullopphenget skal kunne endre hjulets plassering fort nok ved ujevn vei. I de rallyløpene som foregår på løs grus, på svært ujevne veier og på snø og is er det derfor små felger og mye gummi som brukes for dette gir lette hjul som reagerer raskt på ujevnhetene på de dårlige veiene. Racingfelger består som oftest av materialer som er lettere enn aluminium, f.eks såkalte magnesiumfelger (består av magnesium legert med aluminium) eller karbonfelger (består av kullfibervev innstøpt i epoksyplast). Alt for å få ned den såkalte uavfjærete vekten (består av hjulet, hjulnavet og omtrent halve hjulopphenget), noe som igjen gir bedre kjøreegenskaper på dårlig vei. På asfaltbaner er det såpass slett og jevnt at raske hjulbevegelser ikke er like nødvendig. Derimot betyr et godt sidegrep at man kan kjøre fortere gjennom svingene noe som igjen betyr at man har større fart i det man starter på langsidene. På asfaltbaner brukes det derfor utpregete lavprofildekk (unntatt i Formel 1 som nevnt). Dekkets profil regnes i prosent. Opp til omkring 1980 var de fleste dekk rundt 82%-profildekk, disse var aldri merket med profiltall. Så kom 75% profil, deretter 60%, og så skjøt det fart. Nå finnes det dekk ned på 20%-profil, da er det bare en tynn gummiring utenfor felgen hvis man ser hjulet rett fra siden. Profiltallet angir høyden på dekksiden regnet i prosent i forhold til dekkets totale bredde (som på moderne dekk oppgis i millimeter). Dekkoden 215/45-19 betyr følgende: 215 er dekkets totale bredde i mm, 45 er dekkets profiltall og 19 er diameteren på felgen i tommer regnet på den flaten som dekket sitter på. Dekksidehøyden på dette dekket er 45% av 215mm som er 97mm. 19 tommer er 485mm. Dette hjulets totale diameter er altså 485+97+97=679mm (68 cm). Lenke til kommentar
mrjakobsen Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 et lenge etterlengtet svar! takker og bukker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå