Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktbil som "ikke skal brukes". Hvor dyrt?


skyhawk

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har noen spørsmål her.

Dama skal ta lappen på bil nå etterhvert og og regner med at hu antakeligvis har den i høst engang.

Jeg og hu har tittet litt på biler osv, og fant tilfeldigvis denne.

Muligens at vi kanskje spleiser på en bil sammen også, jeg vet ikke, får se hva som skjer. Men isåfall, hva koster det å ha en bil i bruk i året (sett bort ifra bensin), og hvor mye vil det koste å ha en bil stående, ikke i bruk f.eks et halvt år eller et år? For eksempel om man kjøper seg en bil/prosjekt til å ha i tiden før man fyller 18 for eksempel.

 

Er det slik at når man kjøper seg bruktbil betaler man prisen for den, så oregistreringsavgift på 1.447kr som i dette tilefellet da det er en gammel bil, pluss veiavgift og årsavgift? Eller er det slik at man ikke trenger å betale veiavgift så lenge man ikke bruker den, men årsavgift må betales uansett?

Den bilen jeg postet link til står det at årsavgift er inkludert.. Hva betaler jeg isåfall for da? Bilen blir jo ihvertfall stående (uten skilter) og vil ikke bli brukt på ca 0,5 år +/-

 

Og et annet spørsmål.. hvordan ville f.eks den bilen der vært som førstegangsbil? Sett bort ifra at den har gått langt, eventuell smårust osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen ting som heter veiavgift? Du betaler kun avgifter på en bil dersom du skal bruke den, det vil si ha skilt på den.

 

Årsavgiften er på rundt kr 3000,- Hvis du registrerer en bil etter 1. juli er det halv årsavgift, p.g.a. det første halvåret alt er gått.

 

Omregistreringsavgiften må du betale når du kjøper en bil og skal fortsette å bruke den (ha skilter på). Skal du ikke ha skilter på, må du bare ut med kjøpesummen for bilen.

Lenke til kommentar

Bruksbil som ikke brukes MED skilt:

Forsikring

årsavgift

 

UTEN skilt:

ingenting

 

Innkjøp og omregistrering kommer utenom. Omregistreringsavgift må betales den dagen bilen får skilter (lever inn skiltene ved kjøp for å vente med betaling). Melding om eierskifte må leveres UANSETT når en bil bytter eier

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Bruksbil som ikke brukes MED skilt:

Forsikring

årsavgift

 

UTEN skilt:

ingenting

 

Innkjøp og omregistrering kommer utenom. Omregistreringsavgift må betales den dagen bilen får skilter (lever inn skiltene ved kjøp for å vente med betaling). Melding om eierskifte må leveres UANSETT når en bil bytter eier

7986993[/snapback]

 

Så det du sier er at man kun betaler for det selgeren skal ha for bilen og ingenting mer? Altså, betale omregistrering når skilter kommer på, og da samtidig forsikring og årsavgift? Her sto det noe med at man må ut med årsavgift uansett: forbrukerrådet

(Men det var i et annet tilefelle bilvrak)

 

Edit: Er det mulig å kjøre bilen med prøveskilt i mellomtia? Hvis f.eks skal hente bilen hos selgeren og kjøre den hjem til meg sjølv (istedetfor å styre med tauing eller noe sånt tull?) Hvor mye koster prøveskilter pr dag egentlig?

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Kan bare svare for meg selv. For meg har det kosta ca 15 000 kr pr mnd å ha bil, inkl. bensin.

7986984[/snapback]

Leiebil? :roll:

 

Edit: Er det mulig å kjøre bilen med prøveskilt i mellomtia? Hvis f.eks skal hente bilen hos selgeren og kjøre den hjem til meg sjølv (istedetfor å styre med tauing eller noe sånt tull?) Hvor mye koster prøveskilter pr dag egentlig?

7987079[/snapback]

vegvesen.no - første treff på google

Det koster 225 kroner pr. dag for dagsprøvekjennemerker. "Dagen" for gyldighet starter kl. 00:00 og slutter kl. 24:00.

Lenke til kommentar
Dama skal ta lappen på bil nå etterhvert og og regner med at hu antakeligvis har den i høst engang.

Jeg og hu har tittet litt på biler osv, og fant tilfeldigvis denne.

 

Og et annet spørsmål.. hvordan ville f.eks den bilen der vært som førstegangsbil? Sett bort ifra at den har gått langt, eventuell smårust osv?

7986665[/snapback]

Dere burde styre langt unna dennne bilen, er mitt råd. Bilen er ikke vist til eu-kontroll, det må gjøres før dere får registrert den. Da kan det dukke opp mange ubehagelige overraskelser. Kanskje spesiellt på en Peugeot 405 som har gått 290 000 ;)

Lenke til kommentar
Dama skal ta lappen på bil nå etterhvert og og regner med at hu antakeligvis har den i høst engang.

Jeg og hu har tittet litt på biler osv, og fant tilfeldigvis denne.

 

Og et annet spørsmål.. hvordan ville f.eks den bilen der vært som førstegangsbil? Sett bort ifra at den har gått langt, eventuell smårust osv?

7986665[/snapback]

Dere burde styre langt unna dennne bilen, er mitt råd. Bilen er ikke vist til eu-kontroll, det må gjøres før dere får registrert den. Da kan det dukke opp mange ubehagelige overraskelser. Kanskje spesiellt på en Peugeot 405 som har gått 290 000 ;)

7990749[/snapback]

 

Hehe, ja tenkte litt på det i ettertid jeg også, fant et par andre som kunne være aktuelle.

 

Volvo 360 2.0 GLI, 1989 - 152.000km

Mazda 323 LX 1,6, 1989 - 152.000km

 

Har kanskje lyst å gå for Volvoen, den har i tillegg nettopp blitt vist til EU kontroll, den har årsavgift betalt. Deler har blitt byttet. Sett bort ifra venstre bakdør, kan evt bare være sånn eller få tak i ny dør på huggern. Hva mener dere? Er tross alt en førstegangsbil, skal ikke være noe rått, bare noe som funker :)

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Grunn til at jeg frarådet Peugeoten er at den ikke har vært vist til EU-kontroll (hørte med Biltilsynet). Sånn sett er det nesten bedre å kjøpe en som har vært vist, -og fått mangellapp, da vet man hva man må kalkulere med i rep./utgifter.

 

Volvo'n er solgt allerede, eller er det deg som har stukket avgårde med den? :) Virket som en grei bil.

 

Vær litt obs på når det står "årsavgift betalt". Årsavgift gjelder for et kalenderår, men har forfall/betales 20.mars. I "praksis" blir det da liksom 20.mars 2006 til 20. mars 2007. Årsavgift for 2007 ("til mars 2008") må betales senest 20.mars i år. Tror endel annonsører er litt upresise ang. dette nå, og gir inntrykk av at årsavgift for inneværende år allerede er betalt.

 

Noen råd, Se nøye etter sprekker/sår i frontruta (koster raskt 4-5 tusen å bytte), sving ut forhjulene å sjekk om det er feil spissing, i så tilfelle har dekkene ekstra mye slitasje ett sted på mønsteret (sjekk sommerdekka oxo). Spør om når (km.stand) registerrem har vært byttet, helst kvittering. (viktig å vite, slik at du får byttet i tide selv)

 

Var en på forumet her som nevnte lyspærer som ikke virker som et "symptom" også, det kan det være mye sant i. Gidder man ikke bytte en skarve lyspære som er gåen, så har kanskje ikke selger fulgt opp med ettersyn/vedlikehold på andre deler av bilen hellre.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Grunn til at jeg frarådet Peugeoten er at den ikke har vært vist til EU-kontroll (hørte med Biltilsynet). Sånn sett er det nesten bedre å kjøpe en som har vært vist, -og fått mangellapp, da vet man hva man må kalkulere med i rep./utgifter.

 

Volvo'n er solgt allerede, eller er det deg som har stukket avgårde med den?  :)  Virket som en grei bil.

 

Vær litt obs på når det står "årsavgift betalt". Årsavgift gjelder for et kalenderår, men har forfall/betales 20.mars. I "praksis" blir det da liksom 20.mars 2006 til 20. mars 2007. Årsavgift for 2007 ("til mars 2008") må betales senest 20.mars i år. Tror endel annonsører er litt upresise ang. dette nå, og gir inntrykk av at årsavgift for inneværende år allerede er betalt.

 

Noen råd, Se nøye etter sprekker/sår i frontruta (koster raskt 4-5 tusen å bytte), sving ut forhjulene å sjekk om det er feil spissing, i så tilfelle har dekkene ekstra mye slitasje ett sted på mønsteret. Spør om når (km.stand) registerrem har vært byttet, helst kvittering. (viktig å vite, slik at du får byttet i tide selv)

 

Var en på forumet her som nevnte lyspærer som ikke virker som et "symptom" også, det kan det være mye sant i. Gidder man ikke bytte en skarve lyspære som er gåen, så har kanskje ikke selger fulgt opp med ettersyn/vedlikehold på andre deler av bilen hellre.

7995238[/snapback]

 

Takker for et godt svar. Skal notere det ned så jeg forsikra meg å spurt om sånt da jeg titter på en bil. Nei, dessverre ble Volvoen solgt rett før vi tok kontakt med han. Men hva med Mazda 323, den ser ganske strøken og okey ut den også. :)

Lenke til kommentar
Men hva med Mazda 323, den ser ganske strøken og okey ut den også. :)

7995316[/snapback]

Den virker veldig fin på bildene. Uansett så er det alltid litt lotteri-aktig med bruktbil, så beregne/legg vekk noen kroner til reparesjoner. Og ta deg god tid, er flusst av biler tilsalgs hele tiden.

 

Dere skulle vel ikke bruke bilen med samme heller forstod jeg rett, så hvorfor ikke vente med kjøp til utpå sommeren. (det er jo litt "bortkastet" å ha f.eks. en eu-godkjent bil stående uten skilter slik dere tenkte det)

 

EDIT: er det noen her som kjenner til Mazda 323, lurer på om det er 5 eller 6 siffret km. teller på den? Synes at km. (1)52 000 hørtes litt lite ut. 252 000 er mer normalt på en '89 mod.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Planen var kanskje å kjøpe en billig og grei bil som kan mekkes / fikses og ordnes litt på i mellomtiden, så vi får se. Mora mi hadde en Mazda 323 før, var ALDRI feil på den. Hehe

 

Hotbox: Det er 6-sifret km-teller, så 152.000 skal nok stemme.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...