Gå til innhold

Campingvogn og strømforbruk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min mor lurer på hvorfor sikringen hennes ikke har gått, fordi hun bruker for øyeblikket 3300W på en 10A kurs. Disse er fordelt på en vifteovn på 2000W samt campingvognas sentralfyr som står på 1300W. Saken er at jeg mener å ha sett at sentralfyren går på vognas 12V system. Mens panelovnen står i en av 220V kontaktene.

 

Derfor lurer jeg på hvor mange watt sentralfyren i realiteten bruker, hvis man i det hele tatt kan finne det ut.

 

Koblingen er av en eller annen grunn slik:

 

220V tilkoblingspunkt -=> deles i to linjer

den ene går ut til vognas 220V kontakter, og den andre linjen går til en batterilader som alltid står koblet på et 12V fritidsbatteri, som igjen driver vognas 12V systemer, inkludert sentralfyren. Jeg lurte derfor på hvor mye strøm den sentralfyren faktisk bruker fra hennes tildelte 10A.

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Campingvognens sentralfyr, visst den er tilkoblet gass og "kjører" på gass så er det 12 Volt anlegget som sørger for å bringe luften rundt.

 

Under forutsettning at hun ikke har Thruma Elkobe, tilkoblet anlegget.

 

Dette er nesten 90% av tiden temperatur bestemt, viftehastig og varme tilførsel.

 

Så vennligst fortell mer om hvilken vogn, varmeanlegg o.s.v, De kan komme på.

 

Det blir lettere å hjelpe Dem og Dere`s mor da.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Min mor lurer på hvorfor sikringen hennes ikke har gått, fordi hun bruker for øyeblikket 3300W på en 10A kurs.
Hvis det er brukt en lang kabel fra strømuttaket (der sikringene er) og frem til campingvognen så vil dette gi spenningsfall slik at den avgitte effekten fra varmeovnene faktiskt ikke er den påtrykte effekten.

 

La oss si at det kun er 200Volt ved campingvognen så vil 1300W kun bli 1000W avgitt og 2000W kun bli 1500W avgitt, tilsammen 2500W.

 

en 10 A sikring kan/vil tåle 10Ax1.45 (14.5A = 3335W) i inntil en time.
Eller typiskt 10Ax1,13(In) kontinuerlig uten at automatsikringer faller ut (tilsvarende 2599W). Porselenssikringer har en litt høyere faktor enn dette, men husker ikke helt hva denne er.

 

hadde du fått tak i ett tangampermeter så hadde det vel vert klart enkleste måten å måle denne sentralen på.
Og spenningen ved campingvognen ville også vært morro å vite.
Lenke til kommentar
Min mor lurer på hvorfor sikringen hennes ikke har gått, fordi hun bruker for øyeblikket 3300W på en 10A kurs.
Hvis det er brukt en lang kabel fra strømuttaket (der sikringene er) og frem til campingvognen så vil dette gi spenningsfall slik at den avgitte effekten fra varmeovnene faktiskt ikke er den påtrykte effekten.

 

La oss si at det kun er 200Volt ved campingvognen så vil 1300W kun bli 1000W avgitt og 2000W kun bli 1500W avgitt, tilsammen 2500W.

 

Hvis en vifteovn har en effekt på 2000W og er innstilt på å levere det, vil ikke da strømmen øke for å kompensere speningsfallet i skjøteledningen? :hmm:

Lenke til kommentar

En panelovn har ingen muligheter til å endre motstanden i varmeelementet om spenningen skulle reduseres.

Det eneste ovnen kan gjøre er å sette spenninge på varmeelementet som da gir fra seg en gitt effekt ved en gitt spenning.

Motstanden er tross alt konstant.

Derimot kan den sette på elementet i lengere tid for å kompansere for den reduserte effekten om det er termostat på ovnen og den er stor nok til å varme opp rommet til ønsket temperatur.

Lenke til kommentar
Hvis en vifteovn har en effekt på 2000W og er innstilt på å levere det, vil ikke da strømmen øke for å kompensere speningsfallet i skjøteledningen? :hmm:

7993514[/snapback]

Nei, her bommer du totalt. Effekten på ovnen er naturligvis ikke konstant. Spenningen på nettet er konstant, stømmen vil da minke med økende motstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...