NikkaYoichi Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Problemet er at religiøs overbevisning er noe annet, rent psykologisk, enn et lønnlig håp om raske penger. Det ligger dypere i folk, og er basert på noe mye mer emosjonelt. Mange synes det er vanskelig å stille spørsmål ved sin egen tro, fordi de er usikre på om reisverket holder... Og om reisverket raser, vil de måtte ta opp de store, vanskelige spørsmålene. Som mange (de fleste?) helst vil unngå. 8045271[/snapback] Tja jo, jeg kan på sett og vis være enig med deg. Spillegalskap da, for de spillegale er hellig overbevis om at de kommer til å vinne. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Bibelen var skrevet for lenge lenge siden, når mennesket var noen helt andre. De som skrev den, skrev nok først og fremst egene meninger, og fikk det fram som guds ord osv. I dag blr den tolket på forskjellige måter ... De som tolker den bokstavelig og følger dette, er nå helt ekstreme. De må ha ett kjipt liv, og de må nok bli veldig provosert av alt runt seg. Det er miningsløs og det går ikke idag. Det finnes andre som tolker den på den nye måten, og later som de oppfatter det som står der på en annen måte som passer mer til idag. De kaller seg ekte kristne. Men når jeg sier annen måte, mener jeg de har snudd bibelen på hodet. om, la oss si, ca.50 år ... Hvordan tror du det blir da? Kan det fortsatt kalles kristendom? Jeg mener religionen har gått ut på dato for lenge siden, og at man burde slutte å henge seg etter den og dra den istykker. Det er nok mennesker som trenger noe å tro på, ikke bare for ha noe å søke trygghet hos osv, men også vil handler det mye om å vise at det er en bra religion. Og dette gjelder ikke bare bibelen, men sikkert alle andre religioner. Men jeg kan ikke noe mye om dem, og deres troende. Hva er din mening? 7985688[/snapback] Min mening er at du kan ikke være gamle karen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) om, la oss si, ca.50 år ... Hvordan tror du det blir da? Kan det fortsatt kalles kristendom? 7985688[/snapback] Min mening er at du kan ikke være gamle karen 8049364[/snapback] 15 år tror jeg. Året eldre enn meg. Uansett, kristendommen har vart i omkring 2000 år, jødedommen enda mer, hinduismen har vart i noen år (kan ikke årstall) osv. Jeg ser ikke hvorfor _bare_ kristendommen skal forsvinne etter bare 50 år. Hvorfor ikke jødedommen eller hinduismen? Og den vil fortsatt bli kalt kristendommen om femti år, om hundre år. Den har blitt kalt det i to tusen år, hvorfor skal den ikke fortsette med det da? Endret 28. februar 2007 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
araziel Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 15 år tror jeg. Året eldre enn meg. Uansett, kristendommen har vart i omkring 2000 år, jødedommen enda mer, hinduismen har vart i noen år (kan ikke årstall) osv. Jeg ser ikke hvorfor _bare_ kristendommen skal forsvinne etter bare 50 år. Hvorfor ikke jødedommen eller hinduismen? Og den vil fortsatt bli kalt kristendommen om femti år, om hundre år. Den har blitt kalt det i to tusen år, hvorfor skal den ikke fortsette med det da? 8049586[/snapback] Noen år ? Hinduismen er da vitterlig minst like gammel som jødedommen, om ikke den eldste av de store religionene, de tidligste beregningene på tidlig hinduisme går på 4000-5000 BCE om jeg ikke tar feil. Og for å svare på førstepost tror jeg nok religiøsitet fortsetter å minske med utdanningsnivå og levestandard slik den alltid har gjort. Å tro at noen store religioner vil forsvinne i min levetid er bare dumhet. Jeg håper dog at religionene kanskje åpner seg for nye impulser/tolkninger, og blir mer tolerante ovenfor hverandre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Noen år ? Hinduismen er da vitterlig minst like gammel som jødedommen, om ikke den eldste av de store religionene, de tidligste beregningene på tidlig hinduisme går på 4000-5000 BCE om jeg ikke tar feil.Og for å svare på førstepost tror jeg nok religiøsitet fortsetter å minske med utdanningsnivå og levestandard slik den alltid har gjort. Å tro at noen store religioner vil forsvinne i min levetid er bare dumhet. Jeg håper dog at religionene kanskje åpner seg for nye impulser/tolkninger, og blir mer tolerante ovenfor hverandre. 8051005[/snapback] Det var fordi jeg ikke visste noen sikre tall Men jeg kan ikke se at religion minker. Med mindre man teller med alle selvmordsbombere da... Uansett, det jeg skal frem til er at det lille jeg ser av religion er at f.eks. kristendommen vokser fortsatt, og den kommer antakeligvis til å fortsette å vokse. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Men jeg kan ikke se at religion minker. Med mindre man teller med alle selvmordsbombere da... Uansett, det jeg skal frem til er at det lille jeg ser av religion er at f.eks. kristendommen vokser fortsatt, og den kommer antakeligvis til å fortsette å vokse. 8051055[/snapback] Kristendommen vokser i USA (USA har alltid vært veldig kristent, men i det siste har antallet ekstreme kristne økt) Mens tallene i hele vest-europa, canada og store deler av asia og australia synker, og har gjort det siden før jeg ble født. Det er ikke kun det at det synker heller, men at folk tror mindre sterkt på ting, de fleste kristne jeg snakker med i dag sier bare de er kristne "fordi". Ikke fordi de har lest bibelen og går i kirka på søndag. Når kristne derimot opererer med tall, og når man snakker om vekst, tar man med alle folka som tror på "noe" og ikke gidder å melde seg ut av statskirka f.eks. For ikke å snakke om hvis du ser på et litt større perspektiv. Hvor mange i Frankrike trodde ikke på Jesus i 1600 Nei, du må litt lengre ut på vidda med den, religion har og vil synke som den har gjort. At du får oppblomstringer nå og da må man regne med. I dag har vi en, men jeg kan love deg at den også vil dø ned etterhvert, og at den ikke vil ta tak i de stedene nevnt over. Du må huske at steder som brasil og afrika har stor vekst, og folka der får et utall unger. Straks de stedene får høyere levestandard og mer utdanning, ja gjett hva som vil skje du. Se forøvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/Religiousity#...ds_in_adherence Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg tror kristendommen ar vært veldig viktig for mennesker spesielt i harde perioder som f.eks svartedauden. Om folk ikke hadde hatt noen tro på at de og deres kjære kom til ett bedre sted når de døde, hadde det nok vært veldig mye vanskeligere for dem å komme seg gjennom det. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det har seg jo sånn at kristendommen er omtrent den eneste religionen som tilpasser seg tiden. Det gjør jo at religionen i seg selv mister integritet, siden det viktige ikke er Guds ord, men populistiske meninger. Jeg er ikke religiøs, men jeg mener fortsatt at det er feil at kirka tvinges til å ansette homofile og kvinner. I Bibelen som er kristendommens lærebok så står det at kvinnen skal holde kjeft og at homofili er en synd. Hvorfor er det ikke viktig hva Gud har sagt i denne sammenhengen? Hvem er vi til å oppheve Guds ord liksom. Kirken har i den senere tid også lempet på dette ved å ansette ikke bare en biskop som var kvinne, men som samtidig var homofil! Siden jeg ikke har noe i mot homofile og kvinner så er jeg ikke kristen, kristendommen er ikke forenelig med mitt syn på livet. Hvis religionen kan forandre seg så blir det helt feil. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Det har seg jo sånn at kristendommen er omtrent den eneste religionen som tilpasser seg tiden. 8150720[/snapback] Hinduismen er åpnere enn kristendommen. Hinduismen er så tilpassende og inkluderende at det er vanskelig å definere religionen i det hele tatt. Den kan være polyteistisk, monoteistisk, rituelt fokusert, erkjennelsesfokusert, hengivelsesfokusert eller asketisk fokusert. Det er en religion som har en milliard tilhengere, men ingen felles, sentral teologi. Det finnes kjernebegrep, men det er ingen tradisjon for å se på sin egen tolkning som bedre eller riktigere enn andres. Dette kommer av det at det er umulig å si hvem eller hvor religionen oppstod, slik at man ikke kan vite hva som er "riktigst". Wikipedia: "With its foundations in the Vedic civilization, it has no known founder, being itself a conglomerate of diverse beliefs and traditions." "Hinduism provides a vast body of scriptures. Divided as revealed and remembered, and developed over millennia, these scriptures expound an equally vast range of theology, philosophy, and myth, providing spiritual insights along with guidance on the practice of dharma (religious living)." Endret 14. mars 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det har seg jo sånn at kristendommen er omtrent den eneste religionen som tilpasser seg tiden. 8150720[/snapback] Hinduismen er åpnere enn kristendommen. Vi kan si at Kristendommen er omtrent den eneste *teistiske* religionen som tilpasser seg tiden... Homofili i år 40 var fremdeles dødssynd. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Kan kristendom leve evig? Nei! Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Hvordan er det med Kongen og slutten på hans taler? Han takker vel ikke Gud elns slik som George Bush gjør? Lenke til kommentar
jesse Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det har seg jo sånn at kristendommen er omtrent den eneste religionen som tilpasser seg tiden. 8150720[/snapback] Hinduismen er åpnere enn kristendommen. Vi kan si at Kristendommen er omtrent den eneste *teistiske* religionen som tilpasser seg tiden... Homofili i år 40 var fremdeles dødssynd. 8151272[/snapback] Klart homofili er en synd. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Den Norske kirke er i en prosess der de vil ende opp med at homofili ikke er synd, de er en del av kristendommen de også. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Den Norske kirke er i en prosess der de vil ende opp med at homofili ikke er synd, de er en del av kristendommen de også. 8156125[/snapback] Den norske kirke kan ikke endre det som står i Bibelen. Men de må jo endelig forsøple den allerede forsøplede kirken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå