Pricks Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 You got it, big fella! Eh, lille venn, "The U.S. Center for World Mission" er ikke en troverdig kilde, og representerer ikke alle kristne i hele verden. Det er morsomt hvordan både kristne og muslimer insisterer på at deres egen religion vokser raskest Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Nytt tankekors: Hva fyller så tomrommet religionene etterlater? Selvinsikkt og sterket selvtilitt eller nytt tøv og vas? 7991022[/snapback] Idag blir ikke nordmenn tvunget til å være kristne, slik det var i begynnelsen. Det var slik kristendommen overlevde i Europa. Nå har vi friheten til å velge, dermed går folk alle veier. Mange velger å ikke tro på noe, noen støtter seg til mindre kjente religioner og diverse religiøse samfunn dukker opp. Spennende å se er jo at norrøn religion etter å vært bannlyst i et millenium er på vei tilbake Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) kristendom blir nok borte om noen 1000 år håper det . blir mindre krig og sånn tull da. bort med all religion alright ikke for å provosere bare min personlige mening. noen som er enig Endret 22. februar 2007 av larshaugli18 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Noen kommer alltid til å utnytte de store massene. I dag er det kristendommen, jeg ser levende for meg at en "religion" basert på vitenskapen kan ta over i fremtiden. Om ikke av type "Gud vil hjelpe deg hvis du gir meg penger", så via mer indirekte ruter. (Vitenskapen vil finne en kur for sykdommen din hvis du gir penger til forskning. Du kan godt bare skrive mitt navn på sjekken...) Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 You got it, big fella! Eh, lille venn, "The U.S. Center for World Mission" er ikke en troverdig kilde, og representerer ikke alle kristne i hele verden. Det er morsomt hvordan både kristne og muslimer insisterer på at deres egen religion vokser raskest 7997533[/snapback] Det var ikke akkurat mye den vokste, det var bare for å vise at den faktisk gjorde det, men hvis du har en annen kilde som motbeviser så er jo det greit. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Nå var det du som kom med en påstand om at kristendommen vokser på verdensbasis. Jeg ba deg om å begrunne denne påstanden, og det synes jeg ikke du klarte, særlig siden muslimske trossamfunn også skryter av at de opplever vekst i medlemsantallet. Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Evig? Evig er ikke en mulighet. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Nå var det du som kom med en påstand om at kristendommen vokser på verdensbasis. 8001798[/snapback] Var det det? Jeg søkte bare etter en kilde, siden du ikke orket å gjøre det selv. Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 det finnes ingen vitenskapelige bevis på at gud eksisterer. derfor er ikke jeg kristen og det kan være en grunn til at krdomen kommer til å forsvinne fordi flere og flere ønsker vitenskapelige bevis ikke bare en fiktiv bok. gud er en myte ikke noe mer :!: Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Religioner har vanskelige vekstkår i dag... Så lenge mennesker er opplyste og har skoler som lærer mennesker om "det vi vet" heller enn "det noen tror" -- så tror jeg all religion vil dø ut, og at de ytterliggående Ormehull-teoretikerene kommer til å bli den nye plagen, der de går i de forlatte kirkene og lærer mennesker om tidsreisenes muligheter og hvorfor vi må forske på "ormehull"... Lenke til kommentar
jesse Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Bibelen var skrevet for lenge lenge siden, når mennesket var noen helt andre. De som skrev den, skrev nok først og fremst egene meninger, og fikk det fram som guds ord osv. I dag blr den tolket på forskjellige måter ... De som tolker den bokstavelig og følger dette, er nå helt ekstreme. De må ha ett kjipt liv, og de må nok bli veldig provosert av alt runt seg. Det er miningsløs og det går ikke idag. Det finnes andre som tolker den på den nye måten, og later som de oppfatter det som står der på en annen måte som passer mer til idag. De kaller seg ekte kristne. Men når jeg sier annen måte, mener jeg de har snudd bibelen på hodet. om, la oss si, ca.50 år ... Hvordan tror du det blir da? Kan det fortsatt kalles kristendom? Jeg mener religionen har gått ut på dato for lenge siden, og at man burde slutte å henge seg etter den og dra den istykker. Det er nok mennesker som trenger noe å tro på, ikke bare for ha noe å søke trygghet hos osv, men også vil handler det mye om å vise at det er en bra religion. Og dette gjelder ikke bare bibelen, men sikkert alle andre religioner. Men jeg kan ikke noe mye om dem, og deres troende. Hva er din mening? 7985688[/snapback] Det viser seg at alle trenger noe å tro på. Les mitt nye innlegg om Bibelen. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Det går fint an å tro på noe som er beviselig sant. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Det viser seg at alle trenger noe å tro på. Men man kan godt la være å tro på ting som ikke finnes. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 For å ta de religiøse litt i forsvar, det går an å tro på noe du vet ikke er sant også. Folk tror til stadighet at de kommer til å vinne i lotto til helga, det er ikke en gang sikkert at noen vinner. Folk tror også at de blir rike av å være med på pyramidespill eller å gi bort bankkontonummeret, kredittkortnummeret sitt til tidligere president Numbat Ngoru. Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 kan kristendom leve evig? nei, den blir bare byttet ut med en annen idiotisk religion. det har skjedd før og vil sikkert skje igjen. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 folk tror til stadighet at de kommer til å vinne i lotto til helga Nei, de håper at de vinner. Folk tror også at de blir rike av å være med på pyramidespill eller å gi bort bankkontonummeret, kredittkortnummeret sitt til tidligere president Numbat Ngoru. 8036821[/snapback] Dette er noe helt annet enn religiøs tro. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 folk tror til stadighet at de kommer til å vinne i lotto til helga Nei, de håper at de vinner. Folk tror også at de blir rike av å være med på pyramidespill eller å gi bort bankkontonummeret, kredittkortnummeret sitt til tidligere president Numbat Ngoru. 8036821[/snapback] Dette er noe helt annet enn religiøs tro. 8038995[/snapback] Egentlig så er det ikke det, jeg vil si at begge deler kan sidestilles med å tro på julenissen. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 jeg vil si at begge deler kan sidestilles med å tro på julenissen. 8044917[/snapback] Joda, men da kaller du jo begge deler for godtroenhet/lettlurthet eller noe sånt. Det er vel knapt nok noen som finner "sannheten" i en lottokupong, ei heller i 419. Hellig overbevisning er noe annet enn håp og drømmer... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 jeg vil si at begge deler kan sidestilles med å tro på julenissen. 8044917[/snapback] Joda, men da kaller du jo begge deler for godtroenhet/lettlurthet eller noe sånt. Det er vel knapt nok noen som finner "sannheten" i en lottokupong, ei heller i 419. Hellig overbevisning er noe annet enn håp og drømmer... 8045021[/snapback] Ja, jeg kaller begge deler for godtroenhet/lettlurthet selv om jeg gjerne heller mer til hjernevasking når det kommer til de fleste tilfellene av kristendom. Så personlig så mener jeg at alle disse uttrykkene (godtroenhet/lettlurthet/hjernevask-ing(et)) passer godt på religiøse. Jeg ser ikke helt problemet. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Problemet er at religiøs overbevisning er noe annet, rent psykologisk, enn et lønnlig håp om raske penger. Det ligger dypere i folk, og er basert på noe mye mer emosjonelt. Mange synes det er vanskelig å stille spørsmål ved sin egen tro, fordi de er usikre på om reisverket holder... Og om reisverket raser, vil de måtte ta opp de store, vanskelige spørsmålene. Som mange (de fleste?) helst vil unngå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå