Gå til innhold

Kan kristendom leve evig?

Gjest

Anbefalte innlegg

Bibelen var skrevet for lenge lenge siden, når mennesket var noen helt andre. De som skrev den, skrev nok først og fremst egene meninger, og fikk det fram som guds ord osv.

I dag blr den tolket på forskjellige måter ... De som tolker den bokstavelig og følger dette, er nå helt ekstreme. De må ha ett kjipt liv, og de må nok bli veldig provosert av alt runt seg. Det er miningsløs og det går ikke idag.

Det finnes andre som tolker den på den nye måten, og later som de oppfatter det som står der på en annen måte som passer mer til idag. De kaller seg ekte kristne. Men når jeg sier annen måte, mener jeg de har snudd bibelen på hodet.

om, la oss si, ca.50 år ... Hvordan tror du det blir da? Kan det fortsatt kalles kristendom?

Jeg mener religionen har gått ut på dato for lenge siden, og at man burde slutte å henge seg etter den og dra den istykker. Det er nok mennesker som trenger noe å tro på, ikke bare for ha noe å søke trygghet hos osv, men også vil handler det mye om å vise at det er en bra religion.

Og dette gjelder ikke bare bibelen, men sikkert alle andre religioner. Men jeg kan ikke noe mye om dem, og deres troende.

Hva er din mening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke religion vil forsvinne med det første. Til det er det for mange lettlurte mennesker som faller for billige triks og oppfinnsomme historier.

Men jeg tror at religion vil bli mindre og mindre utbredt, til det til slutt kun er snakk om små grupper av fanatikere. Vi vet jo at det finnes nynazister selv i dag, så da er det naturlig å tro at religiøse ideologier også vil eksistere, om bare i slike små undergrunnsgrupper.

Lenke til kommentar

Jeg støtter meg til Joseph Campell's syn om at vi alltid kommer til å ha religioner, men de vil forandre seg til tidene.

For interesserte vil jeg anbefale Joseph Campell's DVD utgitt 1988, som er en samling av 6 1-timers episoder, med navnet 'The Power of Myth'. (den skal være å finne på div. torrentsider.)

Noen av bøkene hans har jeg ikke lest, men jeg mener på at denne serien skal være nokså treffende:

The Masks of God (1959–1968). Viking Press:

Volume 1, Primitive Mythology (1959)

Volume 2, Oriental Mythology (1962)

Volume 3, Occidental Mythology (1964)

Volume 4, Creative Mythology (1968)

Ellers vil jeg anbefale Daniel Dennet's Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon, som blir utgitt (på play.com) 29. Mars.

Om Kristendom kan leve enig? Spørs om grunnleggerene av Kristendom vil se på f.eks Nordens protestantiske Kristendom som Kristendom, da.

Lenke til kommentar
Om Kristendom kan leve enig? Spørs om grunnleggerene av Kristendom vil se på f.eks Nordens protestantiske Kristendom som Kristendom, da.

7987078[/snapback]

Religioner, akkurat som kulturer og språk, utvikler seg gradvis. Det er ikke skarpe linjer i historien mellom forskjellige språk, kulturer eller religioner. Den tidlige kristendommen tok jo innover seg jødisk lære og jødiske skikker, men la til elementer fra mystisisme og tanken om Jesus som messias. Det sies at 2 milliarder mennesker er kristne. Sentralt for alle disse er troen på Jesus som Guds sønn og frelser. Det meste annet er åpent for debatt. Det blir dumt å si at kristendommen idag eller om femti år vil slutte å være kristendommen. Den har utviklet seg.

Du kan si at norsk kultur ikke er den samme som for fire hundre år siden. Det er korrekt, men samtidig er norsk kultur fortsatt norsk kultur, den har bare utviklet seg. På samme måte bygger kristendommen på det samme, men den har utviklet seg. I tidligere tider var gudene slik menneskene forestilte seg at de ville være med slik overveldende makt. De overreagerte, og deres reaksjoner var enorme pga. deres enorme makt. Det var et samfunn av guder, og de var ikke immune for menneskelige følelser (selv om følelsene var overdrevne og dramatiserte). Senere utviklet ideen om én gud seg, og så ble Gud mer og mer abstrakt, helt fram til nåtiden, hvor Gud blir sett på som umulig å kjenne (hvilket er rart, i og med at de fleste monoteistiske religioner baserer seg på tanken om at akkurat de kjenner Guds natur).

Husk (sitat en eller annen, husker ikke hvem): "En tidsalders religion er den nestes underholdning." Norrøn mytologi er nå underholdning. Tviler på at jeg får oppleve den alderen når kristendommen blir sett på slik.

Lenke til kommentar

Vel, poenget med religion er jo at det er en slags "trøst". "Det er ikke farlig å dø, du kommer jo til himmelen og der lever du evig!"

De fleste som kan regnes som kristne gir som oftest blaffen. Jeg vedder på at mange her er medlem av statskirka, selv om dere nesten aldri går der.

Det jeg er mer usikker på, er hvordan f.eks. Islam kommer til å være om 200 år. Den er jo veldig streng på å gå i moske ol.

Lenke til kommentar
religion blir mindre og mindre populært syns jeg...

tror den første religionen som (hvis religion blir utdødd) blir kristendommen

7989644[/snapback]

Det var da en litt sær påstand; at den største skal bli den første.

7991003[/snapback]

Jeg tror også kristendomen kan gå ut først for nesten ingen av de kristne ER faktisk kristne. Blant de andre religionene som f.eks Islam er de troene 100% hjernevasket - De tror faktisk på det ...og det gjør at religionen kan holde ut mye lengere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
om, la oss si, ca.50 år ... Hvordan tror du det blir da? Kan det fortsatt kalles kristendom?

7985688[/snapback]

Kristendommen får jo bare flere og flere tilhengere på verdensbasis. Tviler på at den bare svinner henn helt uten videre.

Lenke til kommentar
Kristendommen får jo bare flere og flere tilhengere på verdensbasis.

Bevis, takk.

Og hvis det er tilfelle, så kan jeg vedde på at det først og fremst er i områder der folk er i nød (kristne misbruker nemlig folk i nød til å konvertere dem til sin sak) og der det er stor mangel på utdannelse og kunnskap.

Lenke til kommentar
Kristendommen får jo bare flere og flere tilhengere på verdensbasis.

Bevis, takk.

Og hvis det er tilfelle, så kan jeg vedde på at det først og fremst er i områder der folk er i nød (kristne misbruker nemlig folk i nød til å konvertere dem til sin sak) og der det er stor mangel på utdannelse og kunnskap.

7994470[/snapback]

You got it, big fella!

The U.S. Center for World Mission claimed a growth rate of 2.3% for the period 1970 to 1996, (slightly higher than the world population growth rate at the time). This increased the percentage of Christians from 33.7% to 33.9%.
Lenke til kommentar

Ja, det er jo åpenbart at de tar verden med storm! </sarkasme>

Med tanke på alle den misjoneringen som er gjort i de årene, alle som er blitt kristnet i afrika, asia og den enorme fremgangen religionen har hatt i USA, så er ikke det tallet der imponerende akkurat...

For å si det _mildt_ så har andelen kristne i den "vestlige verden" gått ned mer enn det har gått opp i resten av verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...