XmasB Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg har planer om å kjøpe meg et Nikon D80 om ikke lenge (tror i alle fall det blir D80). Jeg har aldri drevet med speilrefleks tidligere, annet enn litt lån av Nikon D50 i små perioder. Ettersom jeg er helt fersk i slr gamet så er det ikke så lett å vite hvilket kit som egner seg for meg. Bør jeg kjøpe kamera med 18-50, 18-70 eller 18-135mm objektiv? Eller bør jeg kjøpe kamerahus alene, for så å kjøpe objektiv utenom? Hvilke fordeler/ulemper bringer de forskjellige objektivene med seg? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Kjøp i kit sammen med 18-70mm og en SB600 blitz - dette og en D80 er en superb kombinasjon for nybegynnere og entusiaster. Såpass bra som Nikon takler ISO støy ser jeg ingen grunn til å dvele ved den moderate lysstyrken. Dette er jeg forøvrig bombesikker på at har blitt diskutert og spurt til det kjedsommelige fra før, har du overhode gjort et søk? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Er du helt fersk, så vil jeg faktisk anbefale deg en 50mm. Ingen ting er som fast brennvidde med god lysstyrke når man skal lære foto. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Er du helt fersk, så vil jeg faktisk anbefale deg en 50mm. Ingen ting er som fast brennvidde med god lysstyrke når man skal lære foto. 7985959[/snapback] Jeg tror man lett kan bli frustrert som nybegynner om man kun besitter et utsnitt tilsvarende 75mm. I værste fall kan det ta drepen på interessen tror jeg. I starten vil det da være viktigst å ta mye bilder, og det er jeg ganske sikker på blir enklere med en 18-70mm. Komposisjon er viktig, for all del- dette er nok enklere å lære seg med faste brennvidder og stor fleksibilitet i dybdeskarphet, men jeg er ikke enig i prioriteringen likevel. Lenke til kommentar
symbol Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Jeg kjøpte et D80 kit med 18-135mm for ca. 4 uker siden.. hadde heller aldri vært borti speilrefleks før... Hadde overhode ikke peil på om det var 18-70 eller 18-135 som var best.. Jeg funderte og lenge på hvilket kit, og om Canon EOS400 kunne være noe.. helt til jeg gav opp vurderingen og kjøpte noe... Virker som uansett hva man kjøper initiellt, så baller kjøpene bare på seg etterhvert som forskingslysten og interessen overtar :-)) Etter D80 kjøpet, kjøpte jeg et 50mm f1.8 for å sjekke hvordan det tok seg ut på innebilder.. Og det var jo og en positiv overaskelse.. Da jeg kunne ha mindre lukkertid for actionpregede bilder.. Som eksempelvis når nevøen på 2 år drar i duken og alt ramler :-) Etter det.. ble det kjøp av polarisasjonsfilter for å teste ut ute.. (Det ble shoppa på ebay) Så kom jeg nå tilslutt frem til at en fill-flash blitz hørtes smart ut, så det ble en SB-800 Men... Jeg har ennå ikke funnet ut av alle instillingene på D80.. ei heller instillingene på blitzen.. Og jeg synest nå at kameraet tar knivskarpe bilder... Inntrykk at det er som ved fiske, at det er ikke utstyret det kommer ann på...heller hvordan man bruker det som gir resultater Men uansett.. Lykke til :-) Endret 20. februar 2007 av symbol Lenke til kommentar
kimare Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Er du helt fersk, så vil jeg faktisk anbefale deg en 50mm. Ingen ting er som fast brennvidde med god lysstyrke når man skal lære foto. 7985959[/snapback] Jeg tror man lett kan bli frustrert som nybegynner om man kun besitter et utsnitt tilsvarende 75mm. I værste fall kan det ta drepen på interessen tror jeg. I starten vil det da være viktigst å ta mye bilder, og det er jeg ganske sikker på blir enklere med en 18-70mm. Komposisjon er viktig, for all del- dette er nok enklere å lære seg med faste brennvidder og stor fleksibilitet i dybdeskarphet, men jeg er ikke enig i prioriteringen likevel. 7986020[/snapback] Enig i at 75mm blir for trangt, skal man forslå et fast objektiv og kun et, så må man ha bredere. Nå er jeg ikke kjent med Nikon, men et kjapt søk på bhphotovideo sier at 35/2 eller 28/2,8 vil være mye bedre alternativer til en evt kit-zoom. Men jeg vil også foreslå 18-70mm kitet rett og slett fordi det jeg har av det har vært veldig bra. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Sigmas 30mm f1.4 er også et godt valg av fastoptikk. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Takk for mange gode svar. Dette satte meg absolutt i riktig retning. Fordi jeg skal på ferie til Thailand i tre uker om en uke, så venter jeg uansett med kjøpet til etter da. Selv om det hadde vært morsomt med et slr på denne turen føler jeg at kunnskapen er alt for lav til at det er verdt å kjøpe det før turen. Det og de vanlige økonomiske grunner, selvsagt. Svein Gunnar, jeg har gjort et par søk, men synes presentasjonen av søk på diskusjon.no er fantastisk dårlig og uoversiktlig... Fant lite konkret, så jeg spurte heller selv. Og det faktum at det ikke er mulig å søke på ord med kun tre tegn er bak mål. Et søk på "slr" og "kit", ville jo selvsagt gitt meg alle svar jeg lurte på. Men det er ikke mulig her... Lenke til kommentar
pederk Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg skulle til å si at "Du kunne jo bare søkt på D80 kit." ... Men nei, hehe. Jeg tror ikke du kan gjøre feil med D80 m/18-70. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå