Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavt oljetrykk på Mercedes 230E '85 (insprøytning)


LiamH

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget i dag at oljetrykket på bilen var veldig lavt, nærmest nede ved 0 bar da jeg sto på tomgang. Jeg sjekket oljen og den var litt over max.

 

Bilen kveltes også og det var derfor jeg reagerte. På kjøreturen hjem gikk bilen som normalt, men hver gang turtallet gikk ned mot 750 opm, så sank trykket momentant ned til nesten 0 bar.

 

Jeg vet at trykket kan være nede i 0,2 bar uten at dette er et problem, men jeg er ikke vant til å se trykket så langt nede. Det ligger som regel på minimum 1 bar. Det skal sies at trykket øker til over 2 bar med en gang jeg akselererer, men dette trykket har bestandig ligget på 3 bar ellers.

 

Hva kommer dette av? Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha? Så det innbærer hvilke reperasjoner? Er det mye arbeid å gjennom føre det som må til for å få dette fikset? :ermm:

 

Motoren bruker 5-w40 mineralsk olje... Burde jeg bytte?

 

Haster det med å få dette fikset?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

0 bar oljetrykk vil si at motoren har mistet smøringen. Det vil over ikke så lang tid rive filler av de allerede utslitte lagrene dine og gjerne ta med veivakselen i fallet.

 

Jeg ville bytta veiv og rammelager og gjerne oljepumpe ganske snart for å holde kostnadene nede. Det er noe jobb, siden veivakselen må ut.

 

Ei grøt-tjukk olje ville kanskje øke oljetrykket litt, men ei skikkelig type 10w60 olje heter som regel noe med "racing" og gjør at et oljeskift koster nesten like mye som et sett med lagre.

Lenke til kommentar

0,3 bar ved 2500 runder?? En motor i god stand nærmer seg fullt trykk ved 2500 runder, gjerneover 3 bar i alle fall. Forrige bilen min vurderte jeg å bytte lagre i fordi den droppa noe under 1 bar på tomgang. Den motoren (Ford OHC) hadde sikkert rusla over 400'000km, og de siste 100'000 med turbo.

Lenke til kommentar
0,3 bar ved 2500 runder?? En motor i god stand nærmer seg fullt trykk ved 2500 runder, gjerneover 3 bar i alle fall. Forrige bilen min vurderte jeg å bytte lagre i fordi den droppa noe under 1 bar på tomgang. Den motoren (Ford OHC) hadde sikkert rusla over 400'000km, og de siste 100'000 med turbo.

8001004[/snapback]

 

Mente 3bar på 2500 o/min. Det er det mercedes har som grense på hva som er dårlig olje trykk. trykket faller til 2bar på tomgang med varm motor hos meg.

Lenke til kommentar

Kan det være oljepumpa som ikke gjøre jobben skikkelig?(defekt,dårlig pumpe,dårlig kontakt)

Kan det ha noe med reduksjonsventilen og gjøre? At den er defekt og står i tilnærmet lukket posisjon, eller åpen.

Du byttet oljefilter, så mulig det ikke er denne. Utelukker vi den forligby.

Lenke til kommentar

Pratet med verksmesteren på et Mercedes-verksted og han hadde aldri vært med å skifte en defekt oljepumpe! Han hadde ikke noe tro på at det var den. Derimot, så var det heller sannsynlig at lagrene på veiva var utslitte!

 

Det som nå er så snodig, er at trykket kommer opp på 2-3 bar og holder seg der mens bilen er kald. Med en gang bilen er blitt varm og kjørt en stund, så virker det som om trykket nesten følger turtallet. Jo, mer jeg kjører, jo mer vanskelig virker det for motoren å holde trykket opp ved 750 opm. Når bilen står på tomgang (750 opm) ligger trykket på 0-0,2 bar... Når jeg har turtall (over 2000 opm) på bilen, så ligger trykket på over 2 bar hele tiden...

 

Har ikke skiftet oljefilter nylig. Skal jeg prøve det først? Hvordan har det betydning for oljetrykket?

 

P.s: Har noen en illustrasjon som viser hvordan oljepumpa er plassert og montert på Mercedes (124)?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Helt vanlig. Kald olje er tjukk og gir trykk, når olja blir varm og tynn lekker lagrene så mye at trykket faller. Motoren er trolig utslitt. Nye lagre vil nok gjøre susen.

8012545[/snapback]

 

Jeg støtter denne. Jeg hadde ikke gått i gang med å overhale en så gammel motor.

 

Fyll på tykkere olje. 15W40 for eksempel.

 

Dersom motoren ikke vil mer, kan du jo få fatt i en brukt motor og bytte. Finnes sikkert et hav av sånne motorer motorer brukt.

Lenke til kommentar
Helt vanlig. Kald olje er tjukk og gir trykk, når olja blir varm og tynn lekker lagrene så mye at trykket faller. Motoren er trolig utslitt. Nye lagre vil nok gjøre susen.

8012545[/snapback]

 

Fyll på tykkere olje. 15W40 for eksempel.

 

8014872[/snapback]

 

Han bruker allerede 5w40 mineral

 

Skal olja være tykkere under driftstemp. må han bruke f.eks 5w50 Synt....

15W40 gir en olje som ikke fungerer under oppstart i februar, og ellers samme tykkelse under

driftstemp.

Lenke til kommentar
Takker for svar!

 

Kan noen forklare meg hvordan dette med lagre og oljepumpa osv. er oppbygd og virker?  :blush:

 

Har aldri ært borti denne type problematikk før...

8015523[/snapback]

 

Hadde tidligere samme motor (87mod).

Samme oppførsel. Trykket falt veldig på tomgang.

Tror ikke jeg hadde orket noen større overhaling på motoren, med mindre dette er en entusiastbil

du vil jobbe med.

 

Disse motorene har en svakhet ved at kamakselen slites pga for lite smøring.

På min fikk jeg ett topphavari.

Etter full overhaling av toppen gikk bilen 250 000km før jeg solgte den.( 400 000km)

Men lot den ikke stå for mye på tomgang.

Kanskje du skulle tatt av topplokket å sjekket bakre kamtenner for slitasje.?

Hvis noen tenner har betydelig slitasje, vil ikke ventilene åpne skikkelig. Og det fører til

høy temperatur for eksosventilene. Til slutt sperrer en ventil, og du har havari.

 

Mener å huske at oljepumpa sitter bak registret....

 

Denne motoren bør heller ikke kjøres på mineralojle, da de hydrauliske ventilløfterne trenger god olje.

Bruk 5w-50 , da har du det beste fra begge verdener.

God i kulde, og god ved høy temp.

Lenke til kommentar

Spørs om en type "racing" 10w60 kanskje ville hjelpe litt, men da koster et oljeskift halvparten av delene i et lagerbytte.

 

Forklaring LiamH... Veivakselen er hovedakselen i motoren. Råder og igjen stembler sitter montert på denne. Veivakselen er opplagret i blokka med glidelagre, rådene sitter på veivakselen på samme vis. Glidelagrene er ikke i direkte kontakt med veivakselen, det presses inn olje i lagrene slik at det hele tiden er en olje film mellom veivakselen og lagrene. (lagrene sitter i blokka og rådene) Altså flyter veivakselen i en oljefilm. Olja presses inn av oljepumpa. Når lagrene er slitte "lekker" olja raskere ut av lagrene enn normalt, slik at oljepumpa må levere en større mengde olje for å opprettholde smøringen. Når denne "lekkasjen" blir for stor, faller oljetrykket. Lavt oljetrykk er altså en indikasjon på dårlig oljepumpe eller utslitte lagre. (I all hovedsak i alle fall) Når trykket blir for lavt begynner man å få direkte forbindelse metall mot metall mellom veiv og lagre. Konsekvensen vil som oftest være at lagrene gnages helt eller delvis bort og man får "lagerbank". Detter er stadiet før "motor-i-tusen-stein", til slutt med deler stikkende ut av hull i blokka, hull som ikke skal være der. Sånn kort fortalt i alle fall :)

Lenke til kommentar

(Muligens) ned med travers/div forstilling, ned med girkasse og bunnpanne. Løsne veivlagerbukkene (endene på rådene) trykke unna stemper og råder, løsne rammelagrene og slippe ned veiva. Rask visuell kontroll for skader på veivakselen og kontrollmåle den for å finne ut om den er slipt til noen overdim. Montere sammen igjen.

Lenke til kommentar
Pratet med verksmesteren på et Mercedes-verksted og han hadde aldri vært med å skifte en defekt oljepumpe! Han hadde ikke noe tro på at det var den. Derimot, så var det heller sannsynlig at lagrene på veiva var utslitte!

 

Det som nå er så snodig, er at trykket kommer opp på 2-3 bar og holder seg der mens bilen er kald. Med en gang bilen er blitt varm og kjørt en stund, så virker det som om trykket nesten følger turtallet. Jo, mer jeg kjører, jo mer vanskelig virker det for motoren å holde trykket opp ved 750 opm. Når bilen står på tomgang (750 opm) ligger trykket på 0-0,2 bar... Når jeg har turtall (over 2000 opm) på bilen, så ligger trykket på over 2 bar hele tiden...

 

Har ikke skiftet oljefilter nylig. Skal jeg prøve det først? Hvordan har det betydning for oljetrykket?

 

P.s: Har noen en illustrasjon som viser hvordan oljepumpa er plassert og montert på Mercedes (124)?

8007684[/snapback]

 

Prøv og skift filteret først og se om problemet blir bedre. Nytt orginal filter koster en drøy 100 lapp hos mercedes. hvis filteret er tett vil ikke oljen strømme så lett igjennom filteret. dette gjør at olje trykket synker. Anbefaller deg og søke litt på mercefreaken.

Endret av powerslave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...