Myagos Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Har ikke sett bevis for at dem kjempet på strendene, men vi sende båter. Lenge siden jeg var der, men er meget sikker på at jeg så en pilotuniform og navaluniform med det norske flagget på. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ja, Norge bidro med mange skip til invasjonen. Lenke til kommentar
alinor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Mente at jeg så et intervju med en norsk soldat som var med under i landsettingen som soldat. Det var vel en norsk brigade som var med i en mixed divison under invasjonen, mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Mente at jeg så et intervju med en norsk soldat som var med under i landsettingen som soldat. Det var vel en norsk brigade som var med i en mixed divison under invasjonen, mulig jeg tar feil. 8813922[/snapback] Det er godt mulig (men tviler litt på at det var en brigade, kanskje et kompani eller regiment?). Selv har jeg aldri hørt om noe slikt, bare at enkeltpersoner innlemmet i Britiske avdelinger var med på landsettingen. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Visste dere at det tok 75 dager før invasjonen var en sikker suksses? De allierte hadde regnet med at det ville ta 90 dager. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Var det ikke et par norske jegerskvadroner som deltok på D-Dagen? Eller bare surrer jeg nå? 8577659[/snapback] Norsk deltakelse var i hovedsak av marin og luft. Rundt 3000 personer var med. Marine: KNM Stord KNM Svenner (sank med mann og mus 6 juni 44) KNM Glaisdale KNM Acantus KNM Eglantine KNM Rose KNM Nordkapp MTB`ene 128, 213 og 573 Luft: Skvadronene 331 og 332, som var oppsatt med spitfires Bilder fra 331 og 332 skvadrone I tillegg hadde man NORTASHIP, sivile fartøyer med også. I tillegg må det selvsagt ta høyde for individuelle nordmenn som var i andre avdelinger enn de offisielle norske avdelingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå