Gå til innhold

D dagen og Operasjon Overlord

Nixax

Anbefalte innlegg

En annen viktig liten operasjon som ble foretatt på D-dagen var angrepet på Point du-Hoc, av amerikanske kommandosoldater (US. Army Rangers). De måtte klatre opp ca. 50 meter høye, loddrette klipper, for å nå fram til et kanonbatteri som kunne treffe både Omaha og Utah Beach.

De kom seg opp, slo tilbake tyskerne som var der, lette etter batteriet (det var flyttet litt innover i landet), fant og ødela det, for å så måtte forsvare seg mot tyskernes motangrep i to dager.

Edit: har vært der og på et museum som handler om det. Anbefales.

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter hva jeg har hørt så sto det 300.000 tyskere i Norge ved krigens slutt.. hva hadde skjedd dersom de var flyttet ned til Europa for å forsvare mot invasjonen. Kunne vært "interessant"..

8382464[/snapback]

Antageligvis hadde dette åpnet for en alliert invasjon av Norge, kanskje i steden for Normandie.

Lenke til kommentar
En annen viktig liten operasjon som ble foretatt på D-dagen var angrepet på Point du-Hoc, av amerikanske kommandosoldater (US. Army Rangers). De måtte klatre opp ca. 50 meter høye, loddrette klipper, for å nå fram til et kanonbatteri som kunne treffe både Omaha og Utah Beach.

De kom seg opp, slo tilbake tyskerne som var der, lette etter batteriet (det var flyttet litt innover i landet), fant og ødela det, for å så måtte forsvare seg mot tyskernes motangrep i to dager.

8395073[/snapback]

Dette?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pointe_du_Hoc

Er det noen filmer el.l. om det?

Lenke til kommentar

8395073[/snapback]

Dette?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pointe_du_Hoc

Er det noen filmer el.l. om det?

8399481[/snapback]

Ja det. Vel, angrepet har en liten birolle i "The longest day", selv om det er framstilt feil. Der påstår de at Rangerne ikke fant noen kanoner, men virkeligheten er annerledes.

Og angrepet er en viktig faktor i Call of Duty 2.

Lenke til kommentar

Jeg besøkte Normandie på 60-års jubiliet. Var på alle strendende og flere museumer dedikert til invasjonen.

Det var utrolig gøy å være der på den tiden siden byen feiret suksessen av invasjonen da. Over hele byen var det tusenvis av flagg dekorert over flere byer nær strendene og det Norske flagget så man flagre overalt, siden vi hjalp til med invasjonen.. (Jeg følte meg litt stolt siden det var veldig få land dem hadde satt opp.)

Så også den store kirkegården hvor alle de fallene soldatene lå (Starten av Saving private Ryan). Det gjorde et stort inntrykk av meg fordi det var så utrolig mye større enn jeg hadde trodd. Endeløse rekker av graver så langt øye kunne se.

Det hengte faktisk en dukke hengende i en fallskjerm til minne om den Amerikanske fallskjermhopperen som satt fast og så hele gruppen hans bli slaktet av Tyskerne.

Besøkte også Point-Du-Hoc. Toppen av fjellet var like hullete som et halvspist eple etter tusenvis av bomber som hadde falt ned og de fleste var mange meter dype. Utrolig at noen kunne overlevd en slikt artilleriangrep.

Over hele fjellkjeden var gamle tyske artilleri stilt opp på rekke og så ut mot havet. Utsikten var helt fantastisk, man får nesten frysninger når man tenker etter hva Tyskerne så når dem stirret ut over verdens største invaderende hær 6 Juni 1944.

Anbefaller alle med interesse in slik tur er utrolig masse å se.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Hei.

Har det gått 70 år allerde, siden 1944. :hmm:

Vi var der i 1994, i forbindelse med at det var 50 år siden de invaderte Normandie.

Har flere bilder liggende, ikke innscannet. Men skal forsøke å få gjort det snart.

Vi var innom mange plasser, og det var bare helt utrolig.

Det er verdt turen :)

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar

Har netopp vært i Normandie, og guiden våres sa at angrepet på Point du Hoc var unødvendig fordi det ikke var noen kanoner der. de var flyttet inn i landet men tyskerne bygde slags befestninger for våpnene 2 av disse var ferdig men kanonene var ikke flyttet til disse stedene enda. BTW så var disse kanonene fra første verdenskrig.

Lenke til kommentar
Har netopp vært i Normandie, og guiden våres sa at angrepet på Point du Hoc var unødvendig fordi det ikke var noen kanoner der. de var flyttet inn i landet men tyskerne bygde slags befestninger for våpnene 2 av disse var ferdig men kanonene var ikke flyttet til disse stedene enda. BTW så var disse kanonene fra første verdenskrig.

8433184[/snapback]

Det er delte meninger om angrepet på Point du-Hoc var nødvendig eller ikke. Overlevende fra kommandostyrkene som angrep har fortalt at da de klatret opp klippen fant de tomme kanonbefestninger. De bestemte seg for å rykke videre, og fant dem ubevoktet i en eplehage forbi en liten landsby. To av kommandosoldatene plasserte sprengladninger på kanonene, mens tyskerne florerte rundt men ungikk å oppdage soldatene. Kanonene ble sprengt og amerikanerne måtte forsvare området de hadde sikret i 48 timer mot tyskerne.

Dette er beretningene fra folkene som VAR der. Om kanonene var fra 1 verdenskrig eller ikke, de skal (angivelig) ha hatt rekkevidde til å treffe det meste av Omaha Beach og Utah Beach. Den mest sannsynelige grunnen til at kanonene ble flyttet var nok flybombardementene fra De Allierte før angrepet. Men det er også noen som påstår at de kanonene som utgjorde størst fare lå flere mil lenger inn i land, og at det var disse kanonene som skjøt mot Omaha Beach (kanonene på Point du-Hoc ble ikke avfyrt). Jeg mener oppdraget var nødvendig. Det mente ihvertfall Den Allierte Overkommando når de planla oppdraget. Det er veldig lett å være "etter-på-klok", men om oppdraget var unødvendig var da dådene til kommandosoldatene mindre modige?

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Derfor var det jo bra at britiske commandosoldater foretok raid etter raid mot norskekysten, slik at Hitler var overbevist om at det ville komme en invasjon i Norge, og dermed holdt styrken sin der.

De soldatene kunne nok kommet godt med andre steder, som i Russland, Frankrike, og i Nord-Afrika.

8384610[/snapback]

Mener å huske at dette stort sett var sendinger av våpen som tyskerene skulle finne, og ikke direkte raid av SBS.

Lenke til kommentar
Derfor var det jo bra at britiske commandosoldater foretok raid etter raid mot norskekysten, slik at Hitler var overbevist om at det ville komme en invasjon i Norge, og dermed holdt styrken sin der.

De soldatene kunne nok kommet godt med andre steder, som i Russland, Frankrike, og i Nord-Afrika.

8384610[/snapback]

Mener å huske at dette stort sett var sendinger av våpen som tyskerene skulle finne, og ikke direkte raid av SBS.

8565368[/snapback]

De allierte sendte våpenleveranser ja, men det forekom raid av Commandos (egen styrke, hadde egentlig ikke noe å gjøre med SAS og SBS) i Svolvær f. eks, og flere steder. Norske styrker var med på dette, deriblant kompani Linge (Martin Linge ble drept på et slikt raid). Sukssesen var ganske formidabel egentlig, senket noen skip, drepte noen tyskere, fikk med mange nordmenn over til England og fikk tak i deler til en Enigma.

Dette er ganske generalisert, siden det var flere små raids.

Om SBS hadde raid mot norskekysten vet ikke jeg, har du noen historier å fortelle? :)

Lenke til kommentar
De allierte sendte våpenleveranser ja, men det forekom raid av Commandos (egen styrke, hadde egentlig ikke noe å gjøre med SAS og SBS) i Svolvær f. eks, og flere steder. Norske styrker var med på dette, deriblant kompani Linge (Martin Linge ble drept på et slikt raid). Sukssesen var ganske formidabel egentlig, senket noen skip, drepte noen tyskere, fikk med mange nordmenn over til England og fikk tak i deler til en Enigma.

Dette er ganske generalisert, siden det var flere små raids.

Om SBS hadde raid mot norskekysten vet ikke jeg, har du noen historier å fortelle? :)

8565491[/snapback]

Nei, det er det jeg ikke har, derav det jeg skrev.

Missforsto litt over der, beklager.

Lenke til kommentar
Var det ikke et par norske jegerskvadroner som deltok på D-Dagen? Eller bare surrer jeg nå?

8577659[/snapback]

Det er meget godt mulig at enkelte norske soldater (innlemmet i Britiske, Kanadiske eller Amerikanske styrker) deltok på D-dagen. Men dette er enkelt personer.

Jeg har sett en dokumentar (og lest en bok) der det fortelles at norske kompanier eller lignende ikke deltok direkte på D-dagen.

Men senere... i de påfølgende slagene...

Endret av MetroN
Lenke til kommentar

Norge bidro på D-dagen (og i dagene, ukene, månedene som følgte) med å frakte forsyninger/tropper fra England og til Normandie. I boken "D-dagen 1944 og norsk innsats" fortelles det om hvordan norske skip "kjørte" seg fast så nært stranda som mulig, for å få losset av alle forsyninger raskere (dette var før de allierte hadde sikret noen dyp-vanns havner, eller fått opp de "kunstige" havnene). Skipsskrogene skal ha fått betydelig skade hver gang de gjorde dette, men metoden var mye mer effektiv enn å vente lenger ute på små båter som fraktet forsyningene i land, i flere omganger.

Det er et faktum at den allierte framgangen i Normandie (som ikke var så lett som mange skal ha det til) haltet eller til og med stoppet opp, når forsyningene ikke kom fram fort nok. Et eksempel er da den stormen som ødela en av de to "kunstige" havnene, herjet i fire dager. Framgangen stoppet opp.

Og ferden fram og tilbake over Den Engelske Kanalen var ikke ufarlig. Det ble rapportert flere trefninger mellom skip og tyske fly. I tillegg kommer de norske skipene som fungerte som eskorte for andre transportskip. Og jagerne Stord, Svenner og Glaisdale som skulle bombardere mål på invasjonsdagen. Stord og Glaisdale gjorde sitt, men Svenner ble torpedert av tyske torpedobåter. En torpedo traff midskips, skipet brakk i to og sank. Av de 230 mennene ombord, døde 33 (31 nordmenn).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Norske soldater var med på D-Dagen, det er grunnen til at det var tusenvis av Norske flagg som vaiet over helet Normandie på 60års dagen. Da jeg besøkte museumer så jeg også flere Norske uniformer med Norske flagg sydd på ermet.

Lenke til kommentar
Norske soldater var med på D-Dagen, det er grunnen til at det var tusenvis av Norske flagg som vaiet over helet Normandie på 60års dagen. Da jeg besøkte museumer så jeg også flere Norske uniformer med Norske flagg sydd på ermet.

8805288[/snapback]

Har du et eksempel på noen nordmenn som kjempet på strendene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...