QBab Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Hvar det ikke slik at en av fallskjermhopperne ble hengende fast i et kirketårn? Endret 15. mars 2007 av QBab Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Hvar det ikke slik at en av fallskjermhopperne ble hengende fast i et kirketårn? 8158819[/snapback] Jo det stemmer. Menig John Steele fra 82. Airborne divisjon var så heldig å lande på kirketårnet i St. Méré-Église, mens kompaniet hans landet i byen. (totalt feildrop). fallskjermen hans hektet seg fast i kirkespiret og han ble hengende fast i ca. 2 timer, mens kameratene hans som landet i byen ble drept av den tyske garnisonen. fallskjermsoldatene var lette mål der de kom dalende ned fra luften, og mange døde før de traff bakken. Menig John Steele spilte død i to timer, helt til den tyske garnisonen trakk seg tilbake, fordi de trodde de hadde drept alle amerikanerene. bare en håndfull fallskjermsoldater overlevde. John Steele ble reddet ned senere iløpet av natten da flere soldater fra 82. divisjon angrep og tok byen vellykket. jeg tror Steele fikk et skuddsår i foten og nedsatt hørsel (ifølge filmen The Longest Day), men han overlevde krigen og kom tilbake til Saint méré- Église flere ganger. Jeg har selv vært i St. méré Église, og der er det et stort Airborne-museeum som jeg anbefaler sterkt. de har forresten en tøydukke fortsatt hengende fast i kirkespiret til kirken... Endret 11. mai 2007 av MetroN Lenke til kommentar
QBab Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hehe, må vert litt av en opplevelse å henge der i tårnet å se på alt som forgår under deg. Flaks for han at en eller annen Tysker jævel ikke følte for å øve skyte litt på et dinglende lik fra kirketårnet. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Hehe, må vert litt av en opplevelse å henge der i tårnet å se på alt som forgår under deg. Flaks for han at en eller annen Tysker jævel ikke følte for å øve skyte litt på et dinglende lik fra kirketårnet. 8159258[/snapback] Du har så rett! :!: Håper at noe lignende aldri skjer med meg. Faktisk så ble han jo skutt på (ifølge The Longest Day), da han prøvde kutte seg løs fra skjermen, men han mistet kniven sin, den deiset ned i bakken og en tysker skjøt mot Steele, og traff han i foten... Tyskern trodde nok han hadde drept duden i tårnet, spesielt siden menig Steele spilte død. Det er mange "små" historier fra 2. Verdenskrig og D-dagen (de små historiene er de jeg liker aller best ), f.eks: var det en fallskjermsoldat som landa i en brønn , men han heiste seg bare opp etter fallskjermtrådene han var hektet i. :!: Endret 15. mars 2007 av MetroN Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 er det noen som har noen andre spennende historier å fortelle fra D-dagen? jeg vil gjerne høre dem Lenke til kommentar
Mott Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Mener jeg så noe på discovery om at de allierte styrkene hadde lagd mobile havner før de kom til omaha beach og utah beach, Dette er jo ganske spesielt siden det ikek er snakk om små havner heller, men no er ikke dette akkurat om D-dagen da Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Mener jeg så noe på discovery om at de allierte styrkene hadde lagd mobile havner før de kom til omaha beach og utah beach, Dette er jo ganske spesielt siden det ikek er snakk om små havner heller, men no er ikke dette akkurat om D-dagen da 8192338[/snapback] Ja det stemmer. De allierte lagde "kunstige" havner utenfor Omaha Beach og ei britisk strand, som jeg ikke husker navnet på. De funka godt men var ikke ment som langvarige, de skulle bare være i bruk til de allierte klarte å ta en havneby (Cherbourg). Selvfølgelig ble den ene havnen ødelagt i en storm før man hadde sikret en ordentlig havn... Lenke til kommentar
alinor Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 De het Mulberry og det var som en lang flytebrygge hvor man kunne laste av tankser fra lasteskip inntil de fikk den permanente havnen i Cherbourg, men den var ødelagt og det endte med at de måttte bruke den ene mulberryen som lå i arromanches til de fikk den første brukbare havnen. De kom som en ide etter raidet ved Dieppe Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 De het Mulberry og det var som en lang flytebrygge hvor man kunne laste av tankser fra lasteskip inntil de fikk den permanente havnen i Cherbourg, men den var ødelagt og det endte med at de måttte bruke den ene mulberryen som lå i arromanches til de fikk den første brukbare havnen. De kom som en ide etter raidet ved Dieppe 8196996[/snapback] En ganske lur ide. De slapp jo å kjøre alle skipene på grunn for å hente forsyninger. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Er det noen som har noe info om de Britiske fallskjermsoldatene som hoppet bak fiendens linjer på D-dagen? Kan ikke så mye om dem, bare at de tok en meget viktig bru. Lenke til kommentar
jollip Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Noen som er inntereserte i å diskutere/snakke om D-Dagen i Normandie?Eller bare rett og slett snakke om 2.Verdenskrig? Beklager at jeg ikke har bindestrek mellom D og Dagen, men det gikk ikke hvis jeg skulle bruke det som tittel 7985306[/snapback] Ser det er mange her som diskuterer D-Dagen som de aliertes endelige offensiv mot Tyskland. En mer korrekt beskrivelse av opersajonen vil nok være at de alierte ville komme seg så langt øst i europa som mulig før de møtte sovjeterne da krigens utfall allerede var avgjort og Europas fremtid stort sett allerede var avklart. Slik ville selvsagt de okkuperte områder bli delt mellom øst og vest etter krigen derfor var det viktig at de allierte sto så langt øst som mulig når tyskerne kapitulerte, noe som man var klar over ville skje allerede etter Stalingrad Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Noen som er inntereserte i å diskutere/snakke om D-Dagen i Normandie?Eller bare rett og slett snakke om 2.Verdenskrig? Beklager at jeg ikke har bindestrek mellom D og Dagen, men det gikk ikke hvis jeg skulle bruke det som tittel 7985306[/snapback] Ser det er mange her som diskuterer D-Dagen som de aliertes endelige offensiv mot Tyskland. En mer korrekt beskrivelse av opersajonen vil nok være at de alierte ville komme seg så langt øst i europa som mulig før de møtte sovjeterne da krigens utfall allerede var avgjort og Europas fremtid stort sett allerede var avklart. Slik ville selvsagt de okkuperte områder bli delt mellom øst og vest etter krigen derfor var det viktig at de allierte sto så langt øst som mulig når tyskerne kapitulerte, noe som man var klar over ville skje allerede etter Stalingrad 8250839[/snapback] En annen måte å se det på, kan være den at de Allierte (altså de vestlige allierte) ville komme Sovjetunionen til unnsetning. Slik at ikke Russerne måtte kjempe alene mot Tyskland på Østfronten (kan sikkert ha vært en mer langsiktig tanke bak dette også). Selv om noen i ettertid tror at Sovjet hadde klart å kjempe ned Nazi-Tyskland alene i 1944, uten hjelp av de allierte, så betyr ikke dette at de kunne ha slitt mot tyskerne. Vi husker jo hva som hendte da Hitler invaderte Russland, og selv om Sovjet var på offensiven nå, har Den Røde Armé hatt rykte på seg for å være "ruffsete". Hvis man ser det hele fra et strategisk perspektiv, så ser man fordelene for de allierte og ulempene for Tyskland ved at Normandie-invasjonen kom. Tyskerne ble tvinget inn i en to-fronts-krig, noe som alltid er uønsket. Og viktige styrker som kunne bli brukt på Østfronten, ble sendt til den nye Vestfronten. Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Hvar det ikke slik at en av fallskjermhopperne ble hengende fast i et kirketårn? 8158819[/snapback] Jo det stemmer. Menig John Steele fra 82. Airborne divisjon var så heldig å lande på kirketårnet i St. Méré-Église, mens kompaniet hans landet i byen. (totalt feildrop). fallskjermen hans hektet seg fast i kirkespiret og han ble hengende fast i ca. 2 timer, mens kameratene hans som landet i byen ble drept av den tyske garnisonen. fallskjermsoldatene var lette må der de kom dalende ned fra luften, og mange døde før de traff bakken. Menig John Steele spilte død i to timer, helt til den tyske garnisonen trakk seg tilbake, fordi de trodde de hadde drept alle amerikanerene. bare en håndfull fallskjermsoldater overlevde. John Steele ble reddet ned senere iløpet av natten da flere soldater fra 82. divisjon angrep og tok byen vellykket. jeg tror Steele fikk et skuddsår i foten og nedsatt hørsel (ifølge filmen The Longest Day), men han overlevde krigen og kom tilbake til Saint méré- Église flere ganger. Jeg har selv vært i St. méré Église, og der er det et stort Airborne-museeum som jeg anbefaler sterkt. de har forresten en tøydukke fortsatt hengende fast i kirkespiret til kirken... 8159238[/snapback] Hahaha, det skulle jeg likt og sett. : ) Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Ja, som sagt, anbefales sterkt! Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Skrives endel om Sovjet vs de allierte. Vi må huske at de allierte støttet delvis Sovjet med div forsyninger, så de samarbeidet faktisk ganske nært til tider. En annen ting er at de allierte hadde ikke noe stort annet valg enn Normandie skulle de få til en rask og effektiv invasjon. De hadde mulighetene til å gå gjennom Italia og videre gjennom fjellene og opp, eller gå inn i Sør-Frankrike. Men begge disse alternativene ble sett på som dårlige bl.a. pga forsyningslinjene som ville bli veldig lange (Dette hadde nazistene fått erfare kunne bli vanskelig). Man fant heller ut at det var mer lønnsomt og mer effektivt å ha landgang i Normandie siden det var kort avstand til de britiske øyer. En annen viktig ting var tilgangen til landingsplasser for flyene. Mange omtaler de store soldatdroppene rundt om som det avgjørende trekket. Hadde det ikke vært for den massive flybombingen hadde nok de allierte hadde relativt store problemer med å bryte de tyske linjene. Rommel nevnes. Rommel var ikke direkte fornøyd med hvordan forsvaret ble satt i verk, og han var bl.a. uenig i plasseringen av kavaleriet. Han mente de burde deles opp i små grupper pga nettopp de alliertes stadige lufttokt. Men overkommandoen var ikke helt enig (endte med en tildels håpløs mellomløsning). Ellers var det Rommel som stort sett var arkitekten bak de tyske forsvarsverkene langs kysten - han mente de allierte måtte stoppes på stranden! Dessverre vil kanskje mange si, så ble Rommel nødt til å ta sitt eget liv ettersom Hitler ble mer og mer Paranoid. Kan forøvrig nevne at det var stor uenighet mellom generalene som hadde kommandoen på stedet og overkommandoen sentralt. Mens Rommel var kjent for sine taktiske tilbaketrekninger hatet overkommandoen dette. Noe som kan ha ført til at de allierte kom greit til etterhvert........ Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 NRK sendte i dag den første episoden av en todelt dokumentar om forbredelsene og gjennomføringen av D-dagen fra begge sidene. Del 2 blir sendt 14:00-15:00 i morgen. Så langt synes jeg den er meget bra. Tar opp hvordan britene lurte nazistene med dobbeltagenter, og hvordan en frustert Rommel prøvde å forsvare de lange strandområdene. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Husker å ha lest et sted om en av metodene Britene brukte for å lure tyskerne til å tro at den allierte invasjonen (alle viste at den ville komme, før eller siden) IKKE ville komme ved Normandie, var å lage flere "falske havner" langs østkysten av England. Havnene var fulle av tanks, lastebiler, barrakser, og mennesker (alt sammen var enten oppblåsbart, ødelagt utstyr eller dukker), og de tyske spioner og spionfly rapporterte om det de så. Skal ha vært EN av flere grunner for at tyskerene trodde at invasjonen skulle komme ved Calais. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Etter hva jeg har hørt så sto det 300.000 tyskere i Norge ved krigens slutt.. hva hadde skjedd dersom de var flyttet ned til Europa for å forsvare mot invasjonen. Kunne vært "interessant".. Endret 14. april 2007 av Zythius Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Derfor var det jo bra at britiske commandosoldater foretok raid etter raid mot norskekysten, slik at Hitler var overbevist om at det ville komme en invasjon i Norge, og dermed holdt styrken sin der. De soldatene kunne nok kommet godt med andre steder, som i Russland, Frankrike, og i Nord-Afrika. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 hvor vellykket var egentlig fallskjermjegernes(airborn) deltakelse. Se serien "Band of Brothers" Flaks for han at en eller annen Tysker jævel ikke følte for å øve skyte litt på et dinglende lik fra kirketårnet. 8159258[/snapback] Jeg vil tro at de ønsket å spare på ammunisjonen til de traff noe som skjøt tilbake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå