Gå til innhold

Hvordan fikse windows oppstart

kremt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg hadde i en periode for et par måneder siden Windows Vista RC1 liggende på maskinen, og kjørte dette i dualboot med Win XPP SP2.

Etter en stund begynte Vista å trøble og jeg slettet det.

Problemet jeg nå har er at det fortsatt kommer opp dualboot.

Hvordan skal jeg få vekk dette slik at XP starter automatisk?

Det skal sies at jeg nå har kun XP på maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra http://www.windowstalk.org/dual_boot_part2.htm

Dual-Booting Vista and XP (Part 2)

Editing the Windows Boot Manager

"Oh this is easy" you say. "Just open boot.ini in NotePad, make the changes and save."

Not so fast! Vista has done away with boot.ini and now has something way more complex: the Boot Configuration Data store.

Enter VistaBootPRO*!

VistaBootPRO is a graphical interface to the command line tool bcdedit.exe. It allows one to make changes to the Windows boot manager such as boot order, time to boot, OS listing name and more.

It has a simple, tabbed interface (click on the thumbnail to get a closer look):

current.pngchange_settings.PNGentries.PNGbackup.PNG

As you can see, its pretty straightforward to use. One nice feature is that, if you decide you no longer want Vista, you simply go to the "Change settings" tab and click "Delete Vista Boot Loader!". This 'reactivates' boot.ini in the XP partition and when you reboot, Vista's Boot Manager is gone and you will boot directly into XP. You can then format the Vista partition if you wish. Alternatively, you can access VistaBootPRO from within XP and accomplish the same task.

Lenke til kommentar

hei! håper dette hjelper! finn fram den gode gamle windows XP cden. Start pcen ved hjelp av denne. (dette velger du i bios). Når maskina er starta, så trykker du "r", reparer. Så må du skrive inn adminpassord. Deretter skriver du inn følgende kommando: fixmbr og sier "yes" til kommende prosedyre.

Det som skjer her, er at du fikser masterbooten på pcen. da vil vista oppstarten fjernes og xp står igjen

håpe dette hjalp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...