Gå til innhold

Verdens beste land (rnd 1, avstemning 5/12)

Drillo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Folk stemmer jo helt random, du får jo ikke vite noe spesielt av dette?

7985011[/snapback]

Random? Jeg tror folk ikke bare trykker vilt, men velger et land etter magefølelsen, evt foretar en nøye vurdering av hvert enkelt land.

Hadde folk stemt random, ville vi sett en jevn vurdering. De siste dagene har vi derimot sett at tre land har senket betydelig flere stemmer enn resten: USA, Canada og Australia.

Lenke til kommentar
Hva mener du?

7985205[/snapback]

Christmas-øyene: en bitteliten øy i Indiahavet med 1600 innbyggere. Jeg hadde aldri hørt landet engang.

Ascension Island: Mindre enn Christmas-øyene, færre innbyggere og enda mer avsides. Det eneste nevneverdige der er vel en liten britisk/amerikansk militærbase.

Norfolk Island: Samme som Christman-øyene, i grunn, den eneste forskjellen er plasseringen.

Jersey: En liten og ubetydelig øy nær Frankrike med færre innbyggere enn Stavanger, nok et "land" jeg aldri hadde hørt om før.

Laos: Et meget fattig land, 139 av 181 rangert etter GDP per innbygger.

Nigeria: Aaah, nå snakker vi, det bor faktisk noen der! Desverre er det fjerde sist på FNs HDI-liste, så hvordan noen kan kalle det verdens beste (eller, best i den gruppen) land er for meg uforståelig.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Hva mener du?

7985205[/snapback]

Christmas-øyene: en bitteliten øy i Indiahavet med 1600 innbyggere. Jeg hadde aldri hørt landet engang.

Ascension Island: Mindre enn Christmas-øyene, færre innbyggere og enda mer avsides. Det eneste nevneverdige der er vel en liten britisk/amerikansk militærbase.

Norfolk Island: Samme som Christman-øyene, i grunn, den eneste forskjellen er plasseringen.

Jersey: En liten og ubetydelig øy nær Frankrike med færre innbyggere enn Stavanger, nok et "land" jeg aldri hadde hørt om før.

Laos: Et meget fattig land, 139 av 181 rangert etter GDP per innbygger.

Nigeria: Aaah, nå snakker vi, det bor faktisk noen der! Desverre er det fjerde sist på FNs HDI-liste, så hvordan noen kan kalle det verdens beste (eller, best i den gruppen) land er for meg uforståelig.

7985544[/snapback]

Alle land har da rett ti å være med i kåringa, uavhengig av om det har flere eller færre innbyggere enn Stavanger. Og hvilken betydning har antall mennesker som lever underfattigdomsgrensea? Jeg har f eks vært i Laos, og ble stormforelska i landet og folket. Mens jeg f eks sterkt misliker et land som Japan, hvor det er høy stressfaktor, spesielt i byene.

Vi kårer ikke verdens beste land mtp BNP og levestandard, da kunne vi like godt brukt FNs offisielle statistigg.

Lenke til kommentar
Poenget hans er vel at det er ganske få som faktisk mener at Christmas-øyene er verdens beste land, og bare stemmer det for moro skyld, noe som gir et feilaktig bilde av hva folk mener er verdens beste land. :)

7985889[/snapback]

Ja, folk stemmer av og til for moro skyld, når de ikke ser noen VIRKELIG gode kandidater. Folk flest har visse land de liker bedre enn andre, og når de til slutt kommer, vil de stemme det landet.

I lengden tror jeg det mest sjarmerende/best likte landet vil gå seirende ut. Mange "tulleland" går videre til runde 2, men i sluttspillet vil flere og flere siles ut.

Det hadde forresten vært kjipt om vi fikk USA mot Canada i finalen. Moro med noen overraskelser.

Noen av mine favoritter er slett ikke land mannen i gata har store kunnskaper om: Guatemala, Peru, Laos, Tsjekkia, Ungarn, Mexico, Namibia, Togo...

Lenke til kommentar
Har du store kunnskaper om disse landene?

7989529[/snapback]

Store kunnskaper, definer DET :)

Jeg er jo over gjennomsnittet interessert i geografi, så jeg kan jo noe. Sikkert mest geografi, er ikke altfor interessert i politikk og historie. Vet hvor de fleste ligger på kartet. Flagg, litt om natur, topografi, folk osv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...