Gå til innhold

Kan de gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et skjermkort i mars 2005, dette har nå helt uten videre tatt kvelden. Som beskrevet her.

 

 

Jeg sendte en e-post via nettbutikkens skjema. Her forklarte jeg problemet. Det var på den nettbutikken jeg kjøpte skjermkortet. Jeg får en e-post tilbake med telefonnummer til et sentralbord for service. Mannen jeg endelig kommer frem til etter mye tasting sier at han kun tar for seg stasjonære PC-pakker fra Dell, HP osv. Han sa at jeg måtte dra til mitt nærmeste utsalgssted. De drev visst ikke med retur via post slik som f.eks Komplett.no gjør. (At du sender en del i posten og hvis de finner en feil så får du ny del).

 

Skal det være nødvendig for meg å reise flere mil, når jeg like gjerne kunne sendt det i posten? Jeg vet at dette ikke er min feil. Skjermkortet har hatt et nærmest perfekt liv, det kan ikke skyldes noe jeg har gjort. Derfor burde jeg få et nytt ett. (Det skjermkortet jeg bruker nå i stedet for det andre er over 5 år gammelt..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er et forbrukerkjøp, til min private PC.

 

 

Jeg trodde forresten garantien var 2 år. Spørs hvordan du definerer "forbrukerelektronikk". Et skjermkort er vel vitterlig ment til å vare mer enn ett år!?

7984798[/snapback]

 

Garantien er en frivillig ting fra butikk produsent og har ikke noe med dine reklamasjonsrettigheter

(Dette burde snart bli pensum i skolen!)

 

Det du har i behold er dine reklamasjonsrettigheter, og i denne saken er det enten 2 år eller 5 år avhengig av hvor lenge gjenstanden er ment å vare. Jeg vil personlige mene at det er 5 år i denne saken.

 

Så; det du trenger å gjøre nå er uansett å skrive at du vil reklamere og hvis de krever at du kjører ned til dem, så skal de få betale erstatning for de utgifter så lenge mangelen ikke skyldes deg.

Lenke til kommentar

Riktig som ovenfor post sier - du har reklamasjonsrett uansett.

 

Skriv en e-post, eller ta en telefon, der du sier at du vil reklamere på skjermkortet, og at du ønsker et returnummer og en adresse å sende det til.

 

Du har krav på å få dekket porto både fra og til deg!

 

Om de krever personlig oppmøte (som sannsynligvis må være greit å kreve, dersom kortet er kjøpt i en fysisk butikk), har du faktisk krav på å få dekket transportkostnader. Det er nok sjelden butikken går med på det, men retten er der.. Hjemmel er forbrukerkjøpsloven:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

        Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid ...

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...