Gå til innhold

Brukerkonto? admin? bruker?

Anbefalte innlegg

Hei sann!!

Har et lite spørsmål, det er 2personer som bruker denne maskinen, jeg og kjæresten min.. Vi skal ha hver vår brukerkonto..

Jeg installerer Windows Vista, og det jeg lurte på var, skal jeg lage en Admin-konto.... og 2stk, brukerkontoer? altså at jeg bruker bare admin kontoen når jeg skal fikse ting og sånn.. eller er det noen annen måte å gjøre det på?? eller holder det med bare en admin konto, og en bruker konto??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke lage en egen admin konto. Det ligger vel en administratorkonto inne uansett. Sett passord på den, og opprett to brukerkontoer. Når du gjør noe som trenger administratorrettigheter vil du få spørsmål om passord. Det utgjør en sikkerhetsrisiko å kjøre med administrator konto hele tiden.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Du trenger ikke lage en egen admin konto. Det ligger vel en administratorkonto inne uansett. Sett passord på den, og opprett to brukerkontoer. Når du gjør noe som trenger administratorrettigheter vil du få spørsmål om passord. Det utgjør en sikkerhetsrisiko å kjøre med administrator konto hele tiden.

Ørjan...

7985461[/snapback]

Enig her. Jeg har gjort dette på min maskin nå, vi er to stk som skal bruke maskinen. Det som er lurt å huske på er at når installasjonen er ferdig, og du blir bedt om å lage den første brukeren, så velger du at den skal være en standard-bruker. senere går du inn i avanserte brukerinnstillinger, og aktiverer den innebygde admin-kontoen og setter passord på den.

Med en egen admin-konto på denne måten, vil det nok hoppe opp mange ganger i begynnelsen at man må skrive inn passord. men etterhvert som drivere og programvare begynner å funke, du har fått inn det du vil ha, så blir det lengre mellom hver gang. til slutt vil den mest sannsynlig være uproblematisk i hverdagen, bare advare deg når f.eks en nettside prøver å legge inn et program på maskinen o.l. (og selvsagt hvis du skal innstallere mer dill... )

Vi har hatt det sånn nå i et par uker, og det er kanskje bittelitt irriterende med popupen, men veldig betryggende at vi har full kontroll med alt som kommer inn på maskinen.

lilleninni

Lenke til kommentar

Den er vel allerede aktivert. Den vises bare ikke i velkomstskjermen. Er ikke sikker på hvordan du får den fram i Vista, man i XP tror jeg du kan trykke ctrl + alt + delete når du er på velkomstskjermen. Da får du fram tekstbasert innlogging, og skriver inn administrator.

Men som sagt, er litt usikker.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Den er vel allerede aktivert. Den vises bare ikke i velkomstskjermen. Er ikke sikker på hvordan du får den fram i Vista, man i XP tror jeg du kan trykke ctrl + alt + delete når du er på velkomstskjermen. Da får du fram tekstbasert innlogging, og skriver inn administrator.

Men som sagt, er litt usikker.

Ørjan...

7987314[/snapback]

Nei, i Vista er denne deaktivert som standard. Og hvis du lager en bruker med administratorrettigheter under innstalleringen, blir det bøll med den innebygde. se denne artikkelen for detaljer:

ComputerWorld

Løsningen er ifølge min erfaring mye enklere enn artikkelen påstår:

Først: ikke opprett noen med admintilgang under innstallasjonen. (selv om det høres rart og galt ut...)

Så: gå til administrative tools - computer management.

Velg Local Users and Groups - Users.

høyreklikk på Administrator (Built-in) - klikk på properties.

så bare fjerner du haken for disable. Sånn ser det ut hos meg...

post-56736-1172008348_thumb.png

Du kan gjøre det samme for gjestekontoen hvis du vil, men den får du også regulere i det vanlige User Accounts-bildet fra kontrollpanelet...

Dette tok meg altså 3 innstalleringer og mye googling å finne ut og få til slik jeg ville ha det... Dermed velger jeg å tipse om muligheten...

et annet tips du kan få gratis er at det ikke lønner seg å aktivere OEM-versjoner med en gang. bruk muligheten til å vente så lenge som mulig, og ikke aktiver før du har alt av hardware og drivere og programmer lagt inn. (ja, så godt det lar seg gjøre da...)

Vista har hatt litt problemer med å finne ut hva slags hardware som finnes i maskinen min, og dermed innstallere riktige drivere og slikt. og jeg har allerede måttet ringe Microsoft en gang for å få aktivert min OEM-versjon... og det skaper frustrasjon og tar tid... så, bruk dine 30 dagers "prøvetid" til å få innstallert alt skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...