Gå til innhold

nettopp installert ubuntu, noen enkle spm


Anbefalte innlegg

nettopp installert Ubuntu 6.10, innstallert det og fått det til å funke tilsynelatende fint, men som mangeårig windowsbruker og ikkeno annet (latskap og programvare), så har jeg noen enkle spørsmål.

 

først og fremst, var det riktig av meg å installere 64bit versjonen? det er ikke slik at dette begrenser meg på noe vis? har AMD64...

 

det er mulig å lese fra NTFS? mente å huske å ha lest det et sted for lenge sia...

 

under installasjonen så lagde jeg 3 partisjoner av 160 gig disken. 1 for selve OS`et ("\"), en for swap (swap) og en siste jeg hadde tenkt å bruke til lagring. var dette riktig? det var en rekke andre "mapper" som jeg kunne tildele partisjoner, hva var de til?

 

jeg skulle likt å finne en oversikt over diskene, dvs. slik at jeg kan lese fra NTFS-disken (hvis det er mulig), og finne lagringspartisjonen (den er borte :p). mulig jeg trenger noe ekstra diskverktøy? finnes det noe lignende winExplorer? noe hvor jeg kan få en god oversikt over mapper på disken.

 

jeg syns selve systemet virket tregt. når jeg flyttet på vinduer eller scrollet i nettleseren, så skiftet den bilde tregt. lurte først om det var pga firefox (bruker opera til vanlig), men virker som at det er gjennomgående.

 

noen andre generelle anbefalinger? har kun installert det og titta litt. noen forhåndsregler eller lignende?

 

takker for svar

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

foreslår at du tar deg en lese økt på http://ubuntuguide.org ;)

det du forteller du gjorde under installeringen høres igrunn riktig ut(ikke mye feil man kan gjøre der)

 

noe alà winExplorer kan du finne ved å trykke på Places så på computer. blir noe alà explorer. fullt mulig å lese/skrive til NTFS ja(står godt forklart på ubuntuguide.org ;))

 

ang. det at det virker tregt, mener å ha lest noe et sted om prosessor drivere? absolut ikke sikker der du, men ta en titt på ubuntuguide :p

 

ellers velkommen til gjengen og may the force be with you!

 

ps! stay away from teh darkside!(aka Mikke$0ft Wind0ze]

Lenke til kommentar
foreslår at du tar deg en lese økt på http://ubuntuguide.org ;)

det du forteller du gjorde under installeringen høres igrunn riktig ut(ikke mye feil man kan gjøre der)

 

noe alà winExplorer kan du finne ved å trykke på Places så på computer. blir noe alà explorer. fullt mulig å lese/skrive til NTFS ja(står godt forklart på ubuntuguide.org ;))

 

ang. det at det virker tregt, mener å ha lest noe et sted om prosessor drivere? absolut ikke sikker der du, men ta en titt på ubuntuguide :p

 

ellers velkommen til gjengen og may the force be with you!

 

ps! stay away from teh darkside!(aka Mikke$0ft Wind0ze]

7984663[/snapback]

 

takk for det... planen er å gradvis skli over til linux i vanlig bruk, og hadde bare 3dsmax eller maya kommet til linux, så hadde jeg nok hoppa helt over etterhvert. sjekker ut den guiden jeg :) takk

Lenke til kommentar
først og fremst, var det riktig av meg å installere 64bit versjonen? det er ikke slik at dette begrenser meg på noe vis? har AMD64...

 

Jeg leste diverse her om at man kunne ende opp med flere problemer med 64bit-versjonen enn 32bit-versjonen, noe som gjorde at jeg unngikk det i denne omgang. Husker ingen detaljer, men jeg anbefaler deg å surfe litt i den tråden for å danne deg litt tanker rundt andres erfaringer.

 

det er mulig å lese fra NTFS? mente å huske å ha lest det et sted for lenge sia...

 

Det er fullt mulig, men ikke 100% sikkert (dog kanskje 99,9% sikkert ;) ). Har ikke testet selv, så jeg har ikke mye grunnlag for å uttale meg om det, men her er en guide for å få full NTFS-støtte.

 

under installasjonen så lagde jeg 3 partisjoner av 160 gig disken. 1 for selve OS`et ("\"), en for swap (swap) og en siste jeg hadde tenkt å bruke til lagring. var dette riktig? det var en rekke andre "mapper" som jeg kunne tildele partisjoner, hva var de til?

 

Det hørtes bra ut. Det du kunne gjort var å montere lagringsdisken din til /home. Jeg tror det bare er å flytte monteringspunktet til en annen partisjon. Sjekk aysiu sitt svar i denne tråden. Det er lurt å ha en egen partisjon for /home. Når du i fremtiden kjører en reinstallasjon av Ubuntu, vil alle programinnstillingene bli tatt vare på dersom du holder /home inntakt (alle de skjulte .<et eller annet>-mappene er programinnstillinger).

 

jeg skulle likt å finne en oversikt over diskene, dvs. slik at jeg kan lese fra NTFS-disken (hvis det er mulig), og finne lagringspartisjonen (den er borte :p). mulig jeg trenger noe ekstra diskverktøy? finnes det noe lignende winExplorer? noe hvor jeg kan få en god oversikt over mapper på disken.

 

Jeg har ikke funnet noe som ligner veldig på WinExplorer. Nautilus er standard i Ubuntu, men du kan evt. teste ut Konqueror eller Krusader og se om du liker de bedre. Krusader er et veldig effektivt verktøy når du først har lært deg det. Skriver du df i terminalen får du en oversikt over monterte disker.

 

jeg syns selve systemet virket tregt. når jeg flyttet på vinduer eller scrollet i nettleseren, så skiftet den bilde tregt. lurte først om det var pga firefox (bruker opera til vanlig), men virker som at det er gjennomgående.

 

Mulig du ikke har skjermkortdriverne installert. Hvilket kort har du? Hvis nVidia følger du metode 1 av denne guiden.

Lenke til kommentar
nettopp installert Ubuntu 6.10, innstallert det og fått det til å funke tilsynelatende fint, men som mangeårig windowsbruker og ikkeno annet (latskap og programvare), så har jeg noen enkle spørsmål.

 

først og fremst, var det riktig av meg å installere 64bit versjonen? det er ikke slik at dette begrenser meg på noe vis? har AMD64...

 

det er mulig å lese fra NTFS? mente å huske å ha lest det et sted for lenge sia...

 

under installasjonen så lagde jeg 3 partisjoner av 160 gig disken. 1 for selve OS`et ("\"), en for swap (swap) og en siste jeg hadde tenkt å bruke til lagring. var dette riktig? det var en rekke andre "mapper" som jeg kunne tildele partisjoner, hva var de til?

 

jeg skulle likt å finne en oversikt over diskene, dvs. slik at jeg kan lese fra NTFS-disken (hvis det er mulig), og finne lagringspartisjonen (den er borte :p). mulig jeg trenger noe ekstra diskverktøy? finnes det noe lignende winExplorer? noe hvor jeg kan få en god oversikt over mapper på disken.

 

jeg syns selve systemet virket tregt. når jeg flyttet på vinduer eller scrollet i nettleseren, så skiftet den bilde tregt. lurte først om det var pga firefox (bruker opera til vanlig), men virker som at det er gjennomgående.

 

noen andre generelle anbefalinger? har kun installert det og titta litt. noen forhåndsregler eller lignende?

 

takker for svar

7984614[/snapback]

 

En god del programmer og sånn som ikke finnes for 64 bit enda. Funker fint å bruke 32 bit versjonen på 64 bit prosessor. Jeg anbefaler ihvertfall å bruke 32 bit utgaven. Mange andre å som bruker 32 bit på 64 bit maskin.

 

Litt flere gode guider :

 

http://www.psychocats.net/ubuntu/index.php

 

Du kan jo sjekke ut www.getautomatix.com også. For codecs og en del annet.

Lenke til kommentar

Forresten, å lese fra NTFS-partisjoner går helt fint med Ubuntu 6.10 uten noe ekstra dill-dall. (Hvis du ikke "finner" partisjonen din må du kanskje ta en titt på fila /etc/fstab).

 

Men dersom du også ønsker å kunne skrive til NTFS må du installere ntfs-3g. Dette verktøyet er rimelig nytt, men folk sier at det fungerer ganske bra, selv om de som har laget det ikke har gitt ut en endelig utgave ennå. De lanserte en "release candidate" for noen dager siden, så det skal være rimelig liten sjanse for at ting skjærer seg. Guiden miceagol lenket til vil nok hjelpe deg på vei. (Kanskje denne tråden kan være informativ: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=718967 )

 

Edit: I dag ble versjon 1.00 av ntfs-3g annonsert: http://www.ntfs-3g.org/releases.html (det kan likevel ta litt tid før denne versjonen dukker opp i ditt vanlige pakke-repository.)

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...