Gjest Slettet+127836 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hei alle sammen! Jeg leier en leilighet i Bergen sentrum med to kompiser, og for 8 uker siden(før jul) sprakk ett vannrør i leiligheten over oss, med den konsekvens at badet vårt ble fuktskadet. Eierforholdet i bygget er slik at vår etasje eies av en person, mens etasjen over eies av en annen(spør ikke meg hvorfor), begge huseiere ble varslet om dette. Vår huseier fraskriver seg alt ansvar.(og ber oss snakke med huseier over, noe som vi har godtatt, feil nr1) Huseier over kom og tittet på skadene og prøvde seg på "bah, vi maler det, så blir det så bra så". Dette aksepterte vi ikke, og takstmann ble hentet inn, taket vårt rivd og skaden ble evaluert. Så fulgte en dødperiode på 2 - 3 uker fordi taket vårt måtte tørke 1, EN, uke. I denne perioden var det åpent opp til baderomsgulvet til de over, da bygget er så gammelt at isolasjon tydeligvis ikke fantes. Snekkerene som ble leid inn for å rive taket ryddet ikke etter seg og det var generelt dårlig stemning. Etterhvert ble nytt baderomstak satt opp, og 20 cm av en vegg byttet(da den var fuktskadet), før snekkerene beveget seg opp og begynte oppe, vel og merke ved å igjen ikke rydde opp etter seg. Baderomsgulvet oppe ble revet og rør byttet(Det har i ettertid kommet frem at det var flere lekkasjer i de gamle rørene oppe.), men de greidde ikke samle opp betongstøv og annen moro som tilslutt ble for tungt for vårt nye baderomstak, med den konsekvens av at det raste sammen for ca en uke siden. Nå har de gjort seg ferdig oppe, og igjen vært nede hos oss og lagt nytt tak igjen, denne gangen uten lister, ei heller malt eller lagt tapet på veggene, eller installert det elektriske igjen. Vel, det er ståa per i dag, spørsmålene vi sitter igjen med er: Er det for mye forlangt å kreve halv husleie i denne perioden på 2 mnd uten ett fungerende bad? Er det noen som har tips til hva vi i det hele tatt kan kreve(og ja, KREVE må til, da forslag ikke taes vel i mot av huseierene. De er generelt vanskelig å få tak i.) Lenke til kommentar
oOF Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Halv husleie? Jeg ville gått for gratis leie i det tilfellet der, forutsaat at alle opplysninger er sanne og objektive(hehe). Et dårlig/ikke-fungerende bad ville vært katastrofalt for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 hehe! takk for svar, men har vi noen rettigheter i dette tilfellet, noe vi kan slå i bordet med? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 ... Vår huseier fraskriver seg alt ansvar.(og ber oss snakke med huseier over, noe som vi har godtatt, ...7984358[/snapback] Hvorfor godtok dere dette? Dere er leietagere og det er huseiers ansvar å ta sken videre med huseier for leilighet som har vannlekasjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Ett meget godt spørsmål, som jeg selv ikke kan svare på. Det bare ble sånn, han ba oss kontakte huseier over, også gjorde vi det. :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå