Sponis Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Begge er "liberals" og "conservatives". 7987027[/snapback] Begge partiene? Hva er så liberalt med Republikanerne? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Poltikken deres er veldig liberal. Hva mener dere egentlig med liberal? Jeg antar dere mener det å være liberal i person er det samme som en liberal politikk. Republikanere og demokrater er veldig like. Det finnes liberale folk i begge grupper, og det finnes også de konservative i begge grupper. Dette har ingenting med politikken å gjøre. Dere blander radikale og liberale. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Nei men store selskaper betaler presidentkandidaturet til sentatorer osv hvis de vil bli president ( og vil støtte deres sak ). Dermed kan du si på en forenklet måte at hele det amerikanske systemet er styrt direkte på penger. 7985613[/snapback] Slik er det jo i Norge også. LO, for eksempel, sørger for stemmekveg for AP og kjøper seg politisk makt i partiet. Det andre kaller korrupsjon og en uheldig fordeling av politisk makt til institusjoner som ikke er folkevalgt, kaller de "samarbeid". 7985950[/snapback] Nettopp. Det er latterlig. Men den typen " lobbyisme " er mest utbredt i USA. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 venstreliberal og høyreliberal.. Hva mener du? Det å være liberal i politikken er et av "varmemerkene" til høyrepolitikken. Hovedpoenget i liberalismen er at man mener at mennesket er født fritt. Liberalister er opptatte av å avgrense makten til staten og verne det frie markedet mot innblanding fra politikere. Liberalistene mener derfor at samfunnet må godta økonomiske forskjeller mellom menneskene, selv om mange liberalistiske parti går inn for at staten skal hjelpe de fattigste. Altså - mer privatisering. 7986051[/snapback] liberalisme er på en litt forvirrende måte blitt to forskjellige begrep i politikken. Den ene må ikke blandes med den andre. Når du sier "liberalismen" nå så tror jeg du snakker om økonomisk liberalisme a la Lieberman, altså minst mulig statlig innblanding i politikken. Denne mener på ingen måte at mennesket er født fritt, fordi konsekvensen av politikken er at pengene går i familiene (og dermed at barn i formueløse familier vokser opp til "loosers") Liberal slik det ofte brukes i dagligtale og om politikere i USA peker derimot på liberale sosiale verdispørsmål, som rett til abort, avkriminalisering av cannabis, motstand mot dødsstraff etc. Et eksempel: Miljøpartiet De Grønne er både for en restriktiv og utjevnende skattepolitikk og avkriminalisering av cannabisbruk. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Liberalisme Det finnes to forskjellige retninger. Jeg orker ikke forklare siden jeg faktisk ble ganske forvirret selv første gang jeg leste det ;D Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg vet hvertfall at en av kjernesakene til høyresiden av politikken er at de tror mye på privatisering, egen asvar, personlig frihet o.l., og jeg ser derfor heller ingen grunn til at de holder på narko-lovene slik de gjør. Det at noen få ventrerettede parti faktisk har tatt stilling til avkriminalisering av Cannabis er noe jeg ikke forstår, da det burde være de høyrerettede partiene som gjorde det. Sosialisme er æsj uansett. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg vet hvertfall at en av kjernesakene til høyresiden av politikken er at de tror mye på privatisering, egen asvar, personlig frihet o.l., og jeg ser derfor heller ingen grunn til at de holder på narko-lovene slik de gjør. Det at noen få ventrerettede parti faktisk har tatt stilling til avkriminalisering av Cannabis er noe jeg ikke forstår, da det burde være de høyrerettede partiene som gjorde det. Sosialisme er æsj uansett. 7988585[/snapback] De fleste høyrepartiene i Norge iallefall er "etellerannent"konservativt. Høyre anser jo seg selv om "liberalkonservativt" eller hva det nå er. Det samme er jo med FrP, som har flere konservative ideer enn liberalistiske ideer. Dog de har en del ferre enn Høyre som er det mest konservative partiet i Norge. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Hvordan kan det ha seg at USA bare har to store partier, egentlig? Med et såpass stort mangfold er det jo litt pussig at det ikke har dukket opp flere partier som har noe særlig innflytelse. Lille Norge har jo også egentlig bare to store partier. Skulle vært forbudt, vil da for svarte ikke ha med jamre-SV om jeg stemmer AP. Endret 20. februar 2007 av WarpX Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg vet hvertfall at en av kjernesakene til høyresiden av politikken er at de tror mye på privatisering, egen asvar, personlig frihet o.l., og jeg ser derfor heller ingen grunn til at de holder på narko-lovene slik de gjør. Det at noen få ventrerettede parti faktisk har tatt stilling til avkriminalisering av Cannabis er noe jeg ikke forstår, da det burde være de høyrerettede partiene som gjorde det. Sosialisme er æsj uansett. 7988585[/snapback] Frp for eksempel har stor grad av økonomisk liberalisme, men også stor grad av verdikonservatisme i motsetning til verdiliberalisme(som for eksempel at de går inn for strengere straffer, strengere kleskodeks på Stortinget, at Siv Jensen ikke er for legalisering av hasj) Lenke til kommentar
Tinmar Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Så det er slik at man kan stifte flere politiske parti i USA? Eller er det bare to? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det er flere partier, ikke bare to. Hva med å sjekke Wikipedia el.l.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå