Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rare harddisk problemer + restart

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt story først:

Jeg har 3 disker, som tilsammen danner 4 partisjoner. En vakker dag døde den ene av diskene, men fikk reddet dataene. Så nå har jeg 2 disker og 3 partisjoner.

-Disk 1 : Os, dvfilmer og diverse (2 partisjoner, eget for OS) (Gammel disk)

-Disk 2 : Musikk og div (Forholdsvis ny disk)

Da den døde disken ble fjernet håpet jeg at stabilitetsproblemene skulle fikses, og at pc'en ville bli frisk, etter litt trøbbel med stabiliteten i lengre tid.

Men nå sliter jeg med at pc'en fryser, så etter en stund begynner en av diskene og bråke. Så restartes hele greia. Når den prøver å reboote da så kommer det opp en melding om at man skal "insert correct boot device". Da må jeg skru av pc'en med svenskeknappen, dra ut strømmen, plugge den inn igjen og starte på ny.

Formaterte akkurat OS-partisjonen og installerte windows og alle drivere på nytt, men til ingen lykke. Pc'en står og går en stund, så går det rett vest.

Noen som har noen ideer om hva som kan være feil?

Forslag jeg har:

-Harddiskfeil

-Kabler

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er mye som kan være gale her.

har du oppgradert noe i det siste.

det å dele opp en disk å kjøre os på ene og spill/filmer/musikk på ene er ikke så god idè.

heller ikke å har os på en gammel disk.

OS disken blir MYE brukt og derfor slitt, så eg ville heller brukt den nye til dette.

Lenke til kommentar
det er mye som kan være gale her.

har du oppgradert noe i det siste.

det å dele opp en disk å kjøre os på ene og spill/filmer/musikk på ene er ikke så god idè.

heller ikke å har os på en gammel disk.

OS disken blir MYE brukt og derfor slitt, så eg ville heller brukt den nye til dette.

7984247[/snapback]

Har ikke foretatt noen oppgraderinger i det siste. Ikke hardware, og software install er kliss ny.

Noen forslag til feilsøking og hvordan jeg kan gjøre dette? Kan det være at kablene er ødelagte? Bytta kabel på den ene disken, men vet ikke om dette hjelper.

Kan også nevne at disken som "døde" stod opp igjen her om dagen, så fikk tatt ut dataen fra den, men nå er den død igjen :S

Trenger forresten et lite forslag til nytt oppsett av disker og inndelinger.

Jeg har bestilt ny disk og ender opp med disse diskene:

400gb (helt ny)

250gb (ganske ny)

200gb (Eldre)

Vil ha OS på egen partisjon, en disk til nedlastning og en til lagring pluss spill.

Det er nok et symptom på harddisk feil desverre

Okay, tenkte dette jeg og. Men må finne ut hvilken disk det er. Har misstanker om at det er OS disken.

Men får som nevnt en ny 400bg og har 250gb'en som ikke lager ulyder når jeg browser store billedfiler ol.

OS-disken derimot lager mer bråk og støyer litt når den "loader" bilder og slikt.

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar

Som det allerede er nevnt det kan være mye rart.

Uansett, du må kontrollere strøm tikoplingen til denne disken.

Bruke noe for å stramme opp fingere inni i strømkontakten som du kopler til disken.

Hvis den sitter ikke stramt vil disken kutte ut, og resten vet man hva det kan bli.

Til og med at du bruker en annen kontakt enn den du har.

Ja det var det. At den andre disken har kommet til liv igjen kan jo tyder at PSU er ikke frisk?

Lenke til kommentar
Som det allerede er nevnt det kan være mye rart.

Uansett, du må kontrollere strøm tikoplingen til denne disken.

Bruke noe for å stramme opp fingere inni i strømkontakten som du kopler til disken.

Hvis den sitter ikke stramt vil disken kutte ut, og resten vet man hva det kan bli.

Til og med at du bruker en annen kontakt enn den du har.

Ja det var det. At den andre disken har kommet til liv igjen kan jo tyder at PSU er ikke frisk?

7984715[/snapback]

Okay. Tror det at det er mulig at strømkontakten er litt slitt. Håper det iallfall!

PSU er en MIST 500watt og har kjørt systemet på hard overklokking, og nå kjører jeg med 0% OC. Så tror nok ikke den er synderen.

Men skal sjekke strømkontaktene :yes:

Tusen takk for alle svar hittil, og håper at flere forslag som kan løse problemet kommer :)

UPDATE:

Kjørte med kun OS disk (eldste) og fikk bluescreen, så da må det vel være denne disken som skaper problemer?

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar

Kan jo laste ned et eller annet verktøy som støtter s.m.a.r.t og se om det finner noe feil på disken.

Eller du kan laste ned ultimatebootcd og boote fra den og kjøre diskverktøy for å sjekke feil.

Men det kan jo være andre ting som lager krøll for deg også. Kan kjøre memtest eller prime95 for å se om det er cpu eller minnet som er problemet.

Både prim95 og memtest ligger på ultimatebootcden.

Lenke til kommentar

Kjørte hdtune på alle diskene. Kun OS-disken (eldst og antatt for å skape problemer) fikk damaged sectors (0,4%).

De andre var helt cleane.

Er ganske sikker på at disken er problemet. For når den rebooter kommer det en melding rett etter bios-screen som sier at det er en "fatal harddisk error".

Får ny disk i morgen. 400gb fra samsung. Tenker jeg bruker den til spill og os.

Trenger forresten et lite forslag til nytt oppsett av disker og inndelinger.

Jeg har bestilt ny disk og ender opp med disse diskene:

400gb (helt ny)

250gb (ganske ny)

200gb (Eldre)

Vil ha OS på egen partisjon, en disk til nedlastning og en til lagring pluss spill.

Lenke til kommentar

Som sagt er det nok harddisk feil, men er du "heldig" er det ikke verre en sektor feil. Du kan skanne harddisken med HDTune og se etter feil ;)

Edit:

Kjørte hdtune på alle diskene. Kun OS-disken (eldst og antatt for å skape problemer) fikk damaged sectors (0,4%).

De andre var helt cleane.

Unnskyld, hadde ikke lest hele posten skikkelig :blush:

Endret av mhbakke
Lenke til kommentar

Okay

Heldigvis går det ann å starte pc'en og hente ut dataen. Så tror jeg lar disken ta kvelden.

Noen forslag til nytt oppsett av harddisker og partisjoner?

Ønsker egen partisjon til OS.

Disker til disposisjon:

400gb - Kliss ny

250gb - Ganske ny

200gb - Litt eldre

Lenke til kommentar
Du har ikke prøvd å reparere di ødelagte sektorene? Litt dumt å kaste en harddisk på 200 GB :dontgetit:

Edit: Send den i posten til meg, trenger ekstra harddisk :p

8001990[/snapback]

Hvordan kan man fikse disse sektorene?

Hadde vært deilig med en dedikert disk til download og temporary :)

Lenke til kommentar

okay. Så slapp som jeg er så spør jeg om hvor du skrev inn "chkdsk x: /f" ?

Cmd?

Kjører forøvrig nå med ny os disk og helt ny windowinstall, filer er organisert og alt funker som det skal. Får håpe at dette vedvarer :)

Takk for all hjelp hittil ;)

Velkommen til forumet mhbakke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...