Gå til innhold

Det endelige poeng/climax

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg må skifte standpunkt ettersom jeg ikke lenger kan tenke ut hvordan noe kan være av nytteverdi uten en referanse til et individ eller et mål skapt av et individ - du har overbevist meg :)

Men dette beviser ikke at den eneste løsningen for at alt skal ha en mening bak seg har rot i en intelegent skaper.

Skal vi følge logikken så kan f.eks vårt univers ha en mening i forhold til et annet objekt der universet vårt påvirker og skaper nytte indirekte for individer (ingeligente eller ikke). Da kommer vi fortsatt tilbake til spørsmålet om vi/kloden/universet har en mening - uten å trekke inn religiøse forklaringer eller en inteligent skaper.

7992460[/snapback]

Det kan du si -- universet kan ha en mening utenfor individene i seg hvis det finnes individer utenfor universet som gir det mening. Men hvordan kan vi vite om slike individer finnes? Det virker umulig om de ikke griper direkte inn i vårt univers, og derfor må vi anta at de ikke finnes inntil det motsatte er bevist.

7992509[/snapback]

Kan vi ikke bruke logikken av det vi ser her på jorda, der alt har en mening (fordi alt er relatert til alt) så vil det være naturlig å bruke samme tankesett når vi betrakter universet - altså at det er en mening bak vårt univers og dermed også individer som blir indirekte påvirket av oss/kloden/universet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt henger sammen. Det betyr ikke at det er noen mening bak det. Menneskene har utviklet seg fra encellede organismer, men det er ingen som har styrt denne prosessen. På samme måte kan du si at selv om alt tilsynelatende har en funksjon eller har hatt det, så er det en bieffekt av hvordan universet fungerer og ikke et tegn på en underliggende mening.

Lenke til kommentar

Yap - jeg er vel egentlig overbevist - men jeg tror nok aldri jeg kan se bort ifra at eksistens uten mening er absurd (for meg).

Nå er det jo en gang slik at spørsmålet som ligger til grunn for det hele (meningen med livet) er elgammelt og vil sansyneligvis aldri bli besvart, desverre.

Takk for en god diskusjon :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...