zlinky Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Skal kjøpe meg nytt kamera nå, og budsjettet er 2000-2500kr. Så langt står valget mellom: Nikon Coolpix P4 (bildestabilisering og høy oppløsning) Fujifilm Finepix F30 (Høy iso, god i dårlig belysning) Canon Ixus 65 (Bildestabilisering og høy ISO) Casio Exilim EX-Z770 (lekkert!) Hva bør jeg legge mest vekt på av høy ISO og (optisk) bildestabilisering? Jeg trenger ikke allverdens av funksjoner, ønsker bare godt kamera som er kjapt og gir gode bilder inne og ute (allround bruk). Dersom det er noen kamera jeg heller burde vurdert i denne sammengengen setter jeg pris på alle innspill Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Verken Erik (Akams redaktør) eller jeg er i tvil om hva vi ville hatt: Fuji F30. Lenke til kommentar
zlinky Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Takk. Så høy ISO er å foretrekke framfor bildestabilisering? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Generelt ville jeg har prioritert ekte bildestabilisering langt fremfor bare høy iso, men høy iso er ikke nødvendigvis høy iso. Mange kompaktkameraer er fullstendig ubrukelige på iso 1600 eller 3200, selv om de nominelt er utstyrt med det. Hva F30 angår, så er bildekvaliteten helt uovertruffen, og det fanger detaljer bedre og er skarpere enn det meste annet av sammenlignbare konkurrenter - og en del som egentlig ikke er sammenlignbare. Du kan lese Akams test av Fuji F30 her. Lenke til kommentar
zlinky Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Da ser det nok ut som det kan bli F30, selv om den presser budsjettet når minnekort osv er medregnet... Men, Nikon har optisk stabilisering, det er vel "ekte"? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Tenk også igjennom hva du vil foretrekke av vidvinkel. Tilsvarende 36mm er kjipe greier hvis du liker fine landskapsbilder. Lenke til kommentar
zlinky Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg vet ikke noe om vidvinkel... hva er å foretrekke? Nå er jeg egentlig enda mer i tvil. fant Nikon P3 til under 2000kr i butikk, så da kan prisen bli det avgjørende. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 De ekstra hundrelappene du betaler for F30 er *verdt* det. Jeg hadde kameraet en liten stund, og fungerer faktisk slik et kamera skal fungere - også innendørs uten blitz! Husk forresten at du bør ha en minnekortleser dersom du kjøper P3, selve kameraet tilbyr kun USB 1.1 for overføring - og det er *ikke* morsomt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå