Gå til innhold

IT-jobb, hva må jeg gå?

Anbefalte innlegg

har kommet hjem fra "skolen", i dag var vi på forskjellige videregående skoler alt etter hvilken "linje" vi valgte å vite mer om. (går i 9.) hadde valgt medier & kommunikasjon (dette var egentlig noe som bare falt meg inn...) etter besøket tviler jeg sterkt på at det er noe for meg. var allerede veldig usikker.

det jeg vil er en ha er en jobb innen IT.

jeg kjenner mer eller mindre en som jobber forskjellige steder hjelper folk/bedrifter med å installere OS, sette opp nettverk og tar seg av det meste av sånne ting. dette er noe jeg kunne tenkt meg (veit ikke helt hva han er, skal spørre han. (IT-konsulent?) ).

noe annet som frister litt er programmering. har ikke drivd mye med det, bare bitte litt, men det er noe jeg kunne tenkt meg å utdype og kanskje drive med aktivt senere.

så, hva er veien å gå i første omgang? elektro? allmenn? :hmm:

takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok veien elektro-service elektronikk.-osv Må si at at jeg tror det er den beste måten å utdanne seg til å bli itkonsulent. for da har en i tilleg god kunnskap i elektronikk. noe som er ganske hendigt i dataverdenen ;)

Ikt linja er nokså likt..

Lenke til kommentar
Jeg tok veien elektro-service elektronikk.-osv  Må si at at jeg tror det er den beste måten å utdanne seg til å bli itkonsulent. for da har en i tilleg god kunnskap i elektronikk. noe som er ganske hendigt i dataverdenen ;)

7984312[/snapback]

Dette er vel mildt sagt unyansert. Hvis du vil hjelpe folk med å sette samme PC-er, brukerstøtte, drift og litt mer "hand-on" tekniske ting så er dette riktig. Vil du holde på med programmering så er det direkte feil. IT konsulent er det vageste utrykket som finnes i arbeidsmarkedet i dag. Det kan du kalle deg om du:

- Har fagbrev og drifter 1-30 PC-er i en bedrift.

- Har Bachelor og sitter og programmerer.

- Har Mastergrad eller doktorgrad og jobber med IKT-strategi og arkitektur.

(Noen eksempler, selvsagt mange fler.)

Hvis du ønsker å jobbe med programmering så er allmenn med matematikk og fysikk, for så videre til høyskole (evt. universitet) veien å gå.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar
Jeg tok veien elektro-service elektronikk.-osv   Må si at at jeg tror det er den beste måten å utdanne seg til å bli itkonsulent. for da har en i tilleg god kunnskap i elektronikk. noe som er ganske hendigt i dataverdenen ;)

7984312[/snapback]

Dette er vel mildt sagt unyansert. Hvis du vil hjelpe folk med å sette samme PC-er, brukerstøtte, drift og litt mer "hand-on" tekniske ting så er dette riktig. Vil du holde på med programmering så er det direkte feil. IT konsulent er det vageste utrykket som finnes i arbeidsmarkedet i dag. Det kan du kalle deg om du:

- Har fagbrev og drifter 1-30 PC-er i en bedrift.

- Har Bachelor og sitter og programmerer.

- Har Mastergrad eller doktorgrad og jobber med IKT-strategi og arkitektur.

(Noen eksempler, selvsagt mange fler.)

Hvis du ønsker å jobbe med programmering så er allmenn med matematikk og fysikk, for så videre til høyskole (evt. universitet) veien å gå.

7988338[/snapback]

Sant det du seier, men jeg svarte etter hva han tenkte å ville bli ;)

"jeg kjenner mer eller mindre en som jobber forskjellige steder hjelper folk/bedrifter med å installere OS, sette opp nettverk og tar seg av det meste av sånne ting. dette er noe jeg kunne tenkt meg (veit ikke helt hva han er, skal spørre han. (IT-konsulent?) ). "

Lenke til kommentar

Hei, gøy å se at flere vil ta IT-Utdanning og tenker på det så tidlig.

Når jeg var på din alder tenkte jeg akkurat det samme, det var egentlig ikke så nøye eller helt klart hva jeg endte opp med så lenge jeg kunne jobbe med data.

Jeg vurderte lenge å gå elektro/ikt noe som flere andre venner av meg gjorde. Jeg valgte derimot å gå Allmenn og tok alle "datafagene" jeg klarte å raske med meg. Det gjorde naturligvis at jeg ikke fikk med meg matte og fysikk noe som begrenset valgene til noe annet enn ingeniør.

Etter VGS hadde jeg fått prøvd meg litt på programmering, både via skolen og på egenhånd og fortsatte videre på NITH og tok Bachelor der. Nå driver jeg med Master i IT ledelse og jobber som konsulent på forskjellige prosjekter ved siden av skolen.

Forskjellen er at de som velger en konkret IT linje ved VGS ender opp med support og drift mens valget mitt har falt dithen at jeg driver med utvikling, noe som jeg syns er litt mer spennende i lengden og gir litt mer variasjon i både oppgaver og problemstillinger.

Om du ikke er sikker på HVA du vil gjøre innen IT så vil jeg annbefale deg å gå Allmenn og kose deg med masse IT fag på VGS, velg gjerne en skole som har flere IT kurs å ta som valgfag. Så finner du deg en høyskole etter dette.

Forskjellen i lønn kan man grovt si (putte en finger i lufta og kjenne hvor vinden blåser) mellom 2 og 300.000 i året. Det tar dog lengre tid men du kan finne ut av hva du virkelig brenner for.

Siden det "å jobbe med data" er så altomspennende er det en fordel å finne noe som man synes er gøy å jobbe med. Da trives man også best. Men du har enda lenge igjen, så kos deg i stedet og prøv litt av hvert!

Lenke til kommentar
Jeg tok veien elektro-service elektronikk.-osv  Må si at at jeg tror det er den beste måten å utdanne seg til å bli itkonsulent. for da har en i tilleg god kunnskap i elektronikk. noe som er ganske hendigt i dataverdenen ;)

Ikt linja er nokså likt..

7984312[/snapback]

Vil påstå at min kunnskap om elektronikk allerede forbigår en som går ut fra videregående skole på elektro, så argumentet ditt med at det er en "bedre" vei å gå holder egentlig ikke mål. Går selv andre året Datateknikk på NTNU.

Men gå allmenn, ta full fordypning i Matematikk, Fysikk og Kjemi, da er du langt på vei!

Lenke til kommentar

Hold deg på allmen veien...

Ikke akkurat det lureste å gå NITH.

Man blir ingeniør ved høgskole/Universitetene ikke med NITH

I tillegg til at NITH ikke akkurat gjør det så bra nå.

Med tanke på at det finnes få av de skolene igjen, og de beste byene finnes det ikke NITH

Lenke til kommentar
Ikke akkurat det lureste å gå NITH.

Man blir ingeniør ved høgskole/Universitetene ikke med NITH

I tillegg til at NITH ikke akkurat gjør det så bra nå.

Med tanke på at det finnes få av de skolene igjen, og de beste byene finnes det ikke NITH

8029560[/snapback]

Nuvel. Tror du kommer med litt info her du ikke kan stå helt inne for. NITH gjør det bedre nå enn de gjorde tidligere. Tapslukene Stavanger og Bergen er lagt ned. Oslo som har gått med overskudd og holdt de andre skolene i live har nå enda bedre evne til å levere selv.

Tittelen "ingeniør" (3 år) er ikke stort mer enn en statustittel i forhold til Bachelor lengre. Siving (5 år) er noe helt annet så vi kan holde det utenfor. Om man ønsker å bli "hardcore" så er det et pluss. Men ved å ta en Bachelor ved NITH så kan man spesialisere seg innen et direkte fagfelt som man også har interesse for. Jeg har selv en Bachelor fra NITH og merker ikke på noen som helst måte at jeg har problemer med å få meg jobb eller at mitt kunnskapsnivå ikke strekker til. Snarere tvert i mot.

NITH også Master sammen med University of Brunel i London som holder et godt og høyt nivå om man ønsker å bygge på en Bachelor så man totalt får 5 år.

Fordelen med Siving er om man ønsker å spesialisere seg innen det rent tekniske. Da blir man rågod. Siving fra NTNU er nok den som er mest annerkjent om man ønsker å jobbe med avansert programmering. Arbeidsmarkedet og IT-verdenen er derimot slik at det også er et behov for de som forstår menneskene og "behaviour".

Lenke til kommentar
har kommet hjem fra "skolen", i dag var vi på forskjellige videregående skoler alt etter hvilken "linje" vi valgte å vite mer om. (går i 9.) hadde valgt medier & kommunikasjon (dette var egentlig noe som bare falt meg inn...) etter besøket tviler jeg sterkt på at det er noe for meg. var allerede veldig usikker.

det jeg vil er en ha er en jobb innen IT.

jeg kjenner mer eller mindre en som jobber forskjellige steder hjelper folk/bedrifter med å installere OS, sette opp nettverk og tar seg av det meste av sånne ting. dette er noe jeg kunne tenkt meg (veit ikke helt hva han er, skal spørre han. (IT-konsulent?) ).

noe annet som frister litt er programmering. har ikke drivd mye med det, bare bitte litt, men det er noe jeg kunne tenkt meg å utdype og kanskje drive med aktivt senere.

så, hva er veien å gå i første omgang? elektro? allmenn? :hmm:

takker for svar! :)

7983710[/snapback]

Jeg studerer dataingeniør, og jobber samtidig som rekrutterer for Høgskolen jeg går. Du har flere muligheter for å komme inn på dataingeniør (eller Bachelor i Datateknikk som det heter). Hvis du går allmenn så må du ha 2Fy (fysikk i 2. klasse) og 3MX(matte i 2. og 3. klasse). Da får du komme rett inn på ingeniørstudiet. En annen vei du kan gå er å ta et relevant fagbrev for så å gå noe som heter Y-veien på dataingeniør. Relevant fagbrev kan være data, elektronikk, serviceelektroniker ol. Da blir en del videregåendefag bakt inn i dataingeniørutdanninga. Du kan gå 3 år og få noe som heter Bachelorgrad, eller du kan gå 5 år og få Mastergrad innen data på høgere nivå. Hvis du tar dette studiet så er det store sjanser for at du får jobb som konsulent i et software-firma, der en del av hverdagen er ute blant kunder og litt programmmering. Er det noe du lurer på så send mail. Lykke til

Lenke til kommentar

En eller annen allmenn studieretning på VGS er da å anbefalle (matte,fysikk og IT hvis mulig), så en datarelatert bachelor på en høyskole eller et universitet. Private institusjoner har tatt seg endel opp og har ikke så skralt rykte lenger, men mange erfaringer fra andre foreløpig ville være å styre unna... Så spørs det også om man har lyst å bruke 120 000 på en bachelor.

Men for nå ville jeg bare si å nyte tida på VGS ;)

Lenke til kommentar

Et prestisjestudie i teknologi, datateknikk eller økonomi på offentlig høyskole eller universitet gir jevnt over langt bedre muligheter i de store konsulentselskapene enn IT-utdanninger på private institusjoner, det krever imidlertid gode karakterer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...