int20h Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Unngå tabbene når du velger servere og få maksimal utnyttelse. Slik velger du riktig serverarkitektur som tilfredstiller både IT-avdelingen, brukerne og økonomene. Les mer Lenke til kommentar
Franken Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Fornuftig artikkel. Tar opp "problematikken" som har vært en gjenganger på forumet i forhold til rådføring av serverinnkjøp. Savner derimot litt dypere forklaringer, og ikke bare de store linjene. Ellers good work :-) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Kjenner meg godt igjen i dette og har kunder som har valgt å ta egne beslutninger og tom. spare penger på å ikke ha Raid sikring i systemet og i tillegg ikke tenkt på viktigheten av gode backupløsninger og sittet med en kræsjet server og skreket på oss. Det var et enkelt lite tilfelle men som fikk store konsekvenser for kunden. Det er viktig å tenke TCO på servervalg, og ikke minst om den vil fungere godt til oppgaven den skal utføre. Innenfor TCO kommer alt som er nevnt i artikkelen. En bedrift kan absolutt gå konkurs på å gjøre mange dårlige valg, og i noen tilfeller holder kun ett dårlig valg. Endret 21. februar 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det verste jeg ser er kunder som har kjøpt en Dell "server" til 3500,- og ser dumt å meg når jeg spør de om datasikring. Det virker som om mange ikke-IT-folk har et nærmest gudebilde av alt som kalles server enda. Nevner man ordet så ser de dollarene fly av gårde i full gallopp. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) De verste tilfellene er når de tror man får en god og driftsikker server til en billig penge. Men det er også mange kunder som ikke ser verdien av service rundt serverkjøpet. Det er viktig å vurdere hva slags garantier, on-site sup, osv osv man får med serveren og ikke minst hvor gode tjenester leverandøren ellers har. Og om de faktisk står for det de lover, det vet leverandørene/forhandlerne best. Endret 21. februar 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg opplever at mange ikke "tørr" annet enn å følge de råd / krav de får fra sin driftspartner og handler det det blir anbefalt eller befalt å handle. Ofte kjøper de også av driftspartneren... bukken og havresekken og alt det der... Uansett: Så lenge "jernet" klarer å møte kundens krav til økonomi, sikkerhet, oppetid, ytelse og kompabilitet så det vel egentlig uniteressant hva det egenlig er for noe? Gartner skrev jo litt om emnet ved inngangen til dette året. Veldig drepende for de som synes HW er gøy selvsagt. Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Min konklusjon er HP. Men det er min mening. Kan ikke si annet enn at jeg er sinnsykt fornøyd med ProLiant serverne jeg har jobbet med. Pakken rundt er veldig bra. Får veldig mye bra gratis software (som faktisk oppdateres...hrm Dell). Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Siden 1994 har jeg jobbet med både Compaq, HP og IBM "pc servere", og jeg er meget fornøyd med alle. IBM har først blitt gode "nok" med sin xseries siste 3-4 årene, og de gamle "gråtassene" var gode servere men ikke helt i samme klasse den gang. Compaq har skilt seg ut i mange år men de andre har kommet seg godt. Dell har også faktisk gode rackserverløsninger hvis man ser over billig sjiktet. Godt å høre at flere kaller "barna" for "jernet" hehe. Og artikkelen til Gartner kan jeg nok tenke meg innholdet av. Men vi har jo hatt en del år allerede med blade og "pizza" bokser som man mer eller mindre stapper inn i et cluster og serverfarmer ol. Samt at Virtualisering gjør det mer og mer vanlig å "poole" servere for å øke kapasitet. Telecomputing og disse gutta har jo også gjort det mindre nødvendig i nevneverdig grad for bedrifter å kjøre egne servere. I tillegg er det mer og mer vanlig å kjøpe ressurser fra en servherhosting bedrift som ikke nødvendigvis er spesialisert på Citrix mm. Men på tross av alt dette opplever jeg stadig vekk at kunder ønsker oss som driftspartner med egne servere. Det gir dem mer kontroll, samt at mange med hosting har opplevd å ikke bli hørt når de trenger hjelp med sine ressurser. Endret 22. februar 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
guge Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Velg en serverleverandør som ikke bruker to måneder på en RMA-sak. Velg en serverleverandør som har reservedeler på lokalt lager. Hvis du skal ha bleeding-edge hardware kommer du til å blø. Be om referanser. Sjekk referansene. Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Ser at flere anbefaler HP, og kan bare si meg enig ut i fra det jeg har erfart så langt. Nå er det mer erfarne folk enn meg her på forumet, men ut i fra det jeg har erfart med Fujitsu/Siemens, Dell og Compaq/HP så er sistnevnte helt klart å anbefale. Muligheten for å sertifisere seg på HP-hardware og ta reparasjoner og vedlikehold selv gir også en del av de fordelene man ellers har med selvbygg. Gode verktøy for administrasjon og overvåkning er også et stort pluss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå