morgan_kane Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 hvor mye energi brukes på en tur til verdensrommet? hvor mye energi brukes det på en hel dag i USA? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 du kan regne ut hvor mye energi du trenger for å komme ut i bane rundt jorden din med noen enkle formler, jeg har fysikkboken på skolen, men hvis du oppgir hva du skal ha med deg på den turen ut i rommet, så kanskje noen andre her kan hjelpe deg. det står i 3fy. formler om satelitter. mvh. daehli Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 kommer vel helt ann på korleis du har tenkt å gjennomføre dette Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 du kan regne ut hvor mye energi du trenger for å komme ut i bane rundt jorden din med noen enkle formler, jeg har fysikkboken på skolen, men hvis du oppgir hva du skal ha med deg på den turen ut i rommet, så kanskje noen andre her kan hjelpe deg. det står i 3fy. formler om satelitter. mvh. daehli 7985867[/snapback] Joda, men da regner du bare "hvor mye strøm ville du brukt på å løfte en satelitt x meter opp". I realiteten bruker man ikke heisekraner, men raketter, som betyr at et par-og-nitti-prosent av massen er raketten og rakettdrivstoff som kastes av etterhvert... Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 jeg mener all slags energi. ikke bare strøm f.eks. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Hvor mye energi som brukes avhenger av hvor mye man skal ha med seg og hvilken teknikk man bruker. http://en.wikipedia.org/wiki/Space_shuttle Endret 21. februar 2007 av HeltNils Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 en tur til verdensrommet, uten noe ekstrautstyr. btw: noen som har funnet ut hvor mye energi det brukes i USA på en dag Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 jeg mener all slags energi. ikke bare strøm f.eks. 7990150[/snapback] Doh. Med "strøm" så mente jeg "dersom du hadde hatt en heisekran, hvor mye strøm måtte den brukt". At det var "strøm" er irrelevant, poenget var: Det å sende opp en satelitt koster fryktelig mye mer energi enn hva du sitter igjen med av potensiell+kinetisk energi i selve satelitten, da du må må sende opp en haug med rakettdeler og brenstoff også. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Ifølge CIA World Factbook er strømforbruket i USA: 3.717 trillion kWh (2004) Jeg går utifra at dette er årlig forbruk, da det virker mest logisk IMO. Strømforbruk per dag blir da (3.717 * 10^12 kWh/år)/(365 dager / år) = 10^10 kWh / dag. Edit: Ser du lurer på mengden "energi" per dag. Det blir vel nært nok sannheten om man tar med mengden olje brukt: 20.73 million bbl/day (2004 est.), og mengden "natural gas" brukt: 635.1 billion cu m (2004 est.). Hvor mye energi det er i disse aner jeg ikke. Men vent, deler av olje og gass brukes vel til elektrisitetsproduksjon, så det blir vel heller ikke rett. Endret 21. februar 2007 av dravisher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå