Gå til innhold

Effektgjerrig fra AMD

Anbefalte innlegg

efikkan: Hele serien med Sempron sokkel S1 (fra 3000+ til 3600+) har 25W TDP, men jeg vet ikke om noen sokkel S1 hovedkort for desktop.

TL1000S: Jeg tenkte på E4300 på grunn av den høye multiplieren og fordi mange billige hovedkort for C2D ikke lar seg overklokke så veldig mye. Med moderat overklokkingsevne på FSB er det nyttig med høy multiplier. E4300 @ 1333FSB = 3,0GHz. Det er målet. Jeg vet ikke om det er realistisk ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Jeg tenkte på E4300 på grunn av den høye multiplieren og fordi mange billige hovedkort for C2D ikke lar seg overklokke så veldig mye. Med moderat overklokkingsevne på FSB er det nyttig med høy multiplier. E4300 @ 1333FSB = 3,0GHz. Det er målet. Jeg vet ikke om det er realistisk ennå.

7985178[/snapback]

Det er helt realistisk..

Har hatt 2 Asrock hk for S775 (sålangt), begge klarte FSB330+ på stock VCore (kan ikke endre VCore i Bios).

Lenke til kommentar

Jeg måtte lese artikkelen fire ganger før jeg fikk med meg hvor mange watt de nye prosessorene går på. Det står bare én gang - i overskrift 2, over ingressen. Svakt at det ikke nevnes i selve artikkelen. Jeg pleier ikke å lese annet enn ingressen, i tillegg til selve artikkelen da selvsagt. For mange overskrifter virker som støy (nesten på linje med reklame) og man hopper gjerne over det. I hvertfall er jeg slik. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
el_salvad: Skal ikke nymåten vise lavere effektforbruk da? Altså at 65W TDP målt med nymåten gir lavere reellt effektforbruk enn 65W TDP målt med gammelmåten.

PS. Hvor er den testen hentet fra?

7983352[/snapback]

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=2&id=2193

Var det jeg også stusset over. Men har du noen konkrete svar hvorvidt 6000+ er en 89W eller 125W del?

7983434[/snapback]

Dette er vell ikke så rart da begge er produsert på 90nm, men 6000+ har 200MHz høyere klokke frekvens. Jeg er ikke sikker på Vcore though.

jeg refererer til testen her, dårlig quote.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Ser ikke bort fra at jeg må prøve ut en slik en..  :D

7983942[/snapback]

Jeg har veldig lyst til å prøve både X2 3600+ og E4300. Jeg funderer bare på hvilken av de jeg skal bestille, eller om jeg skal gå for begge to.

Bad_Byte: Det er litt vanskelig å ta en sånn flamebait siden det er ganske skivebom på målgruppen for CPUene. F.eks kan du gjerne kjøpe deg PDA om du vil ha en virkelig effektgjerrig CPU... ;)

7984030[/snapback]

Har jeg ikke misforstått noe, så mener jeg at E4300 mangler støtte for virtualisering. Det skal i midlertid E4400 ha, når den kommer.

Lenke til kommentar

Er det noen som har sjekket ut forskjellene mellom Athlon 64 og Opteron (på dektop sokkel, tilsvarende S939 som var før)?

Sitter med en desktop maskin med Socket 939 AMD Opteron 150 (stock @ 2,4GHz) enkeltkjerne og sliter med høyoppløslig video selv med maskinvarehjelp fra skjermkort (GeForce 8800GTX 256MB).

Ser de selger billige AMD Opteron 170 dobbeltkjerne og også Athlon 64 X2 for Socket 939 fremdeles.

Kan jeg kjøpe en ny prosessore eller bør jeg kjøpe nytt hovedkort og Intel?

Vil helst bruke så lite penger som mulig. Er fattig student.

For å relatere litt til topic så legger jeg til at en eventuell ny CPU ikke må ha så stor varmeutvikling da det begrenser seg i hva slags kjøleløsning jeg vil gidde å ha.

Liker å bygge pc-er, men for mye fikling med sitt eget utstyr er ikke av det gode.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Er det noen som har sjekket ut forskjellene mellom Athlon 64 og Opteron (på dektop sokkel, tilsvarende S939 som var før)?

Sitter med en desktop maskin med Socket 939 AMD Opteron 150 (stock @ 2,4GHz) enkeltkjerne og sliter med høyoppløslig video selv med maskinvarehjelp fra skjermkort (GeForce 8800GTX 256MB).

Ser de selger billige AMD Opteron 170 dobbeltkjerne og også Athlon 64 X2 for Socket 939 fremdeles.

Kan jeg kjøpe en ny prosessore eller bør jeg kjøpe nytt hovedkort og Intel?

Vil helst bruke så lite penger som mulig. Er fattig student.

For å relatere litt til topic så legger jeg til at en eventuell ny CPU ikke må ha så stor varmeutvikling da det begrenser seg i hva slags kjøleløsning jeg vil gidde å ha.

Liker å bygge pc-er, men for mye fikling med sitt eget utstyr er ikke av det gode.

7988424[/snapback]

Spørsmålet er vel om hvor mye du kan "avse" økonomisk. Opteron Dualcore er gode oppgraderinger, og mange steppinger svært overklokkbare. Skal du ha C2D må du ha: nytt HK, ny CPU og ny RAM, og da ender du på mer enn det dobbelte (ca. 3-3500 og opp) -mens med opteron 170 "slipper" du med under 1600- hos shg.no + frakt. Spørsmålet er egentlig hvor mye du er villig til å bruke. Dessuten, kommer AMD i løpet at 2. kvartal i år med K8L CPU'ene og det er duket for priskrig og konkurranse om ytelsestronen.

Opteron 170 klokker du lett opp. Egne erfaringer med DC er at ting gled så mye lettere (gikk fra AMD 4000 SD til X2 3800 Manchester, og klokket til 2.7) uansett hva jeg bruker PC'en til. Du kan fint holde liv i det du har enda et år uten at du faller av lasset med en DC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...