panzerwolf Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Har lyst til å lage en fjernstyrt vannpistol, eller mao. en innretning for å avfyre vannpistol. For at ikke avfyringsmekanismen skal holde avtrekkeren inne (og vannet dermed bare drypper), må det sikres at denne går tilbake til utgangsposisjon. Slik jeg ser det for meg, kan en kondensator løse dette ved at den ikke utløser avtrekkeren før den når et visst spenningsnivå og mekanismen vil ellers gå til/ være i utgangsposisjon vha en fjær e.l. Til selve avfyringsmekaismen, er jeg usikker. Kan det la seg gjøre å montere noe som vil trekke med magnetisk kraft når kondensatoren når spenningsnivået sitt og frigjør strømmen? Skal prøve å lagd noe tegninger etterhvert... Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 dette kan jo gjøres veldig enkelt. F. eks. slik: Er ikke værre enn det. for når du skal fyre av, trykker på bare kjappt på bryteren, og den aktiverer da den magnetiske greia. siden det er en impuls bryter, trenger du ikke og skru den av. bare og holde den lenge nok inne til det blir fyrt av. enkelt og greit! Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Jepp, takk Har tenkt på det allerede, men hadde lyst til å bare holde knappen inne så ville den sprute flere ganger, altså ikke bare én gang pr. trykk. Derfor ville jeg at den skulle "pumpe" på en eller annen måte, da gjerne vha elektromagnetisme (tror det er best) Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jepp, takk Har tenkt på det allerede, men hadde lyst til å bare holde knappen inne så ville den sprute flere ganger, altså ikke bare én gang pr. trykk. Derfor ville jeg at den skulle "pumpe" på en eller annen måte, da gjerne vha elektromagnetisme (tror det er best) 7983881[/snapback] Ok, så da ble det ikke så enkelt som jeg ville ha det til... hehe... da hakke jeg flere ideer, foreløpig... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg kan jo forsåvidt se på den "enkle" versjonen i første gang og evt. lage mer komplisert (altså flere sprut/ "pumping") seinere om den ikke blir god nok Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg tror de fleste automatiske vannpistoler bruker en stempel til å drive pumpa. Det er litt vanskelig å forklare, så jeg lagde en tegning. Motoren må nok drive hjulet med et par tannhjul for å få nok styrke, hvis den skal brukes fra et 12 volt batteri. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hvis du ikke absolutt må bruke en vannpistol, kan du heller bruke en enkel pumpe som du styrer. Sett på en slange og en dyse og du er nesten i mål. Hvis du absolutt vil bruke en vannpistol, kan du kanskje bruke et rele eller kontaktor? Den saken som beveger seg inni kan da trekke av vannpistolen. Hva slags fjernstyring ser du for deg? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg tror de fleste automatiske vannpistoler bruker en stempel til å drive pumpa. Det er litt vanskelig å forklare, så jeg lagde en tegning. Motoren må nok drive hjulet med et par tannhjul for å få nok styrke, hvis den skal brukes fra et 12 volt batteri. 7985564[/snapback] Tenkte på denne løsningen selv, men noe av tanken er at avtrekkeren bør gå tilbake til utgangsposisjon for å hindre at det drypper vann Hvis du ikke absolutt må bruke en vannpistol, kan du heller bruke en enkel pumpe som du styrer. Sett på en slange og en dyse og du er nesten i mål. Hvis du absolutt vil bruke en vannpistol, kan du kanskje bruke et rele eller kontaktor? Den saken som beveger seg inni kan da trekke av vannpistolen. Hva slags fjernstyring ser du for deg? 7995970[/snapback] Må nok bruke vannpistol (ser forklaring under). Kan se litt på rele eller kontaktor. Vet desverre ikke så mye om slikt, men da har jeg iallefall noen spor å lese meg til Har ikke bestemt meg for type fjernstyring enda, sikkert bare kabel i første omgang ellers hadde jeg iallefall liggende noe som var i en liten radiostyrt bil jeg kan bruke. Jeg bør kanskje forklare det konkrete bruksområdet her. Den ene av kattene mine, har etter kalt Frøken Matvrak, har blitt altfor flink til å skrape på soveromsdøra hvis hun ikke får mat med én gang om morgenen. Vi har prøvd å trene henne av med dette, men nå er hun i full gang igjen. Så derfor vil jeg montere opp en vannpistol jeg kan sprute på henne med fra innsiden av soverommet uten at jeg trenger å stå opp for å ta henne. Hadde tidligere støvsugeren plassert på innsiden som vi startet opp når hun skrapte, men nå har vi fått en liten sønn og da bør avvenningen være så lydløs som mulig Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 du kan bruke et slik vanngevær som du pumper opp lufttrykket på slik at du kan holde inne og vannet bare spruter... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hei, med tanke på formålet, så lurer jeg på om at ikke å bruke ultralyd istedet vil ha en bedre effekt. Hva hvis katten bestemmer seg for å prøve en meter til venstre ? Treffer vannstrålen da ? For ikke å nevne tørke opp dette vannet hele tiden... Jeg tror at en enkel krets, der du bruker ultralyd til å få katten til å slutte kanskje kan virke bedre, dersom katten reagerer på ultralyd da, noe jeg mener de gjør. Søkte på internett og de solgte noe slikt i england, ala DIY. Men det er billigere å lage selv. Bare en tanke. Dersom det høres interesant ut kan vi diskutere det videre. Ellers for denne tidsforsinkingen din, så kan man bruke et RC-ledd med med en komparator og en MOSFET som styrer strømmen gjennom spolen. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
ebola950 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 bare et lite tips: vanntank m/ innebygget pumpe for vindus spyling på bil. da bruker du 12V og en impuls bryter, dvs at pumpen går så lenge bryteren holdes inne, og når du slipper bryteren stopper pumpen. har prøvd med vindus spylings tank m/ pumpe å vannet sprutet ca 4-5m... veldig overraskende for alle som ikke vet om det . dog kan lyden bli et problem (lyd isolere?). Lenke til kommentar
weebl Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 til "avfyring" så kan ta å koble en liten kompressor på der du skal kjøre inn luft, og så har du en servo som er koblet på en liten slags kran som gjør at du kan slippe ut vann. og om du finner det så kan du sette inn en slags trykkføler sånn at kompressoren bare fyller opp med luft når det er lavt trykk i vannpistolen. BTW jeg tenker ikke på en slik stor kompressor som gir mange bar, men en eller annen liten sak som kan lage litt lufttrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå