Gå til innhold

Går det ann å lage en spennings deler med vekselstrøm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er IKKE smart å koble den ene fasen mot jord nei!

 

Det du derimot kan gjøre, er å seriekoble de to viftene med hverandre. Da får du 115volt over hver av viftemotorene.

Forhåpentligvis skal du bruke begge viftene i samme kabinett / eller radiator? Da bør jo dette gå greit.

 

Alternativt kan du bruke en dimmer for glødelamper, og regulere spenningen med den.

 

Et tredje alternativ er å montere en passende motstand i serie med hver enkelt vifte. Bare pass på at motstanden tåler effekten, dvs opp imot merkeeffekten (watt) for vifta.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke seriekoblet viftene. Blir den ene viften da blokkert av en eller annen grunn, så vil spenningen over den andre stige, noe som kan føre til havari eller alvorlig brann.

 

 

Bruk en transformator med 230V/110V forhold er det beste.

 

Alternativt, en triac basert lysdimmer eller formotstand kan brukes, hvis du vet hvordan slike skal beregnes og stilles inn.

 

Du bør iallefall være forsiktig med 230 volten. Det er begrenset hva en vanlig person kan utføre ihht loven og den skal betraktes som dødelig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 01:02, skrev Hondaen:

Jeg ville ikke seriekoblet viftene. Blir den ene viften da blokkert av en eller annen grunn, så vil spenningen over den andre stige, noe som kan føre til havari eller alvorlig brann.



Bruk en transformator med 230V/110V forhold er det beste.


Du bør iallefall være forsiktig med 230 volten. Det er begrenset hva en vanlig person kan utføre ihht loven og den skal betraktes som dødelig.



Hondaen er flink og kunnskapsrik, liten tvil om det.

Men av og til bommer selv en blivende elektroingeniør!

Om man blokkerer den ene vifta i en seriekobling som foreslått, vil det slett ikke være fare for noe havari eller "alvorlig" brann!

(PS: Alle branner er vel alvorlige?)

Men:

I vårt tilfelle er motstanden i feltviklingene ganske stor, og den induserte motspenningen i motoren svært liten.

Jeg tar da for gitt at vi i dette tlfelle snakker om 120mm radiatorvifter, hvor effekten stort sett ligger mellom 8 og 20watt.

Stopper man en av viftene, vil spenningsøkningen knapt nok være målbar, da kortslutningsstrømmen i en stator av denne type vil være marginalt større enn hva tilfellet er under normal drift.

Selv om man ved stans av den ene vifta derved vil miste effekten av indusert motspenning, vil allikevel spenningsøkningen bli så liten at man i vårt tilfelle kan se fullstendig bort fra de problemene dette vil medføre!

 

Tar man for seg større motorer med effekter i kilowatt-området, vil imidlertid Hondaen´s teorier være riktige, det skal absolutt ikke underslåes, og i prinsippet har han rett.

 

Men av og til kan det vel være greit å gløtte litt bort fra læreboka, og heller prøve dette i praksis?

 

Jeg har for min del faktisk gjort akkurat det, og etter adskillige timers stopp på den ene av viftene, var temperaturstigningen på den blokkerte vifta 15-16grader. Med andre ord langt unna brann og havari.

Hastigheten på den vifta som fremdeles var i drift, var praktisk talt den samme.

 

En step-down trafo (230-115v) vil selvsagt sørge for at viftene til enhver tid får den riktige spenningen, og vil ideelt sett være den "riktige" løsningen.

Men behøver man virkelig å gjøre tingene så kompliserte?

Praktiske erfaringer kan vel stå som et lite paradoks...

 

Og:

"Loven" er vel ikke dødelig? Det er vel helst spenningen som er det?

 

Ok, jeg peker vel litt i retning av ordkløveri her nå, men av og til kan det jo være greit å formulere seg på en bedre måte?

-

Minner bare om den klassiske misforståelsen om:

"Heng ham, ikke vent til jeg kommer"!

 

Det han mente å si var:

"Heng ham ikke, vent til jeg kommer"!

 

Mvh

"Pirkete" Skrue! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 02:05, skrev Skrue:


Hondaen er flink og kunnskapsrik, liten tvil om det.

Men av og til bommer selv en blivende elektroingeniør!

Om man blokkerer den ene vifta i en seriekobling som foreslått, vil det slett ikke være fare for noe havari eller "alvorlig" brann!

(PS: Alle branner er vel alvorlige?)

Men:

I vårt tilfelle er motstanden i feltviklingene ganske stor, og den induserte motspenningen i motoren svært liten.


Jeg tar da for gitt at vi i dette tlfelle snakker om 120mm radiatorvifter, hvor effekten stort sett ligger mellom 8 og 20watt.

Stopper man en av viftene, vil spenningsøkningen knapt nok være målbar, da kortslutningsstrømmen i en stator av denne type vil være marginalt større enn hva tilfellet er under normal drift.

Selv om man ved stans av den ene vifta derved vil miste effekten av indusert motspenning, vil allikevel spenningsøkningen bli så liten at man i vårt tilfelle kan se fullstendig bort fra de problemene dette vil medføre!


Tar man for seg større motorer med effekter i kilowatt-området, vil imidlertid Hondaen´s teorier være riktige, det skal absolutt ikke underslåes, og i prinsippet har han rett.


Men av og til kan det vel være greit å gløtte litt bort fra læreboka, og heller prøve dette i praksis?


Jeg har for min del faktisk gjort akkurat det, og etter adskillige timers stopp på den ene av viftene, var temperaturstigningen på den blokkerte vifta 15-16grader. Med andre ord langt unna brann og havari.

Hastigheten på den vifta som fremdeles var i drift, var praktisk talt den samme.


En step-down trafo (230-115v) vil selvsagt sørge for at viftene til enhver tid får den riktige spenningen, og vil ideelt sett være den "riktige" løsningen.

Men behøver man virkelig å gjøre tingene så kompliserte?

Praktiske erfaringer kan vel stå som et lite paradoks...


Og:

"Loven" er vel ikke dødelig? Det er vel helst spenningen som er det?


Ok, jeg peker vel litt i retning av ordkløveri her nå, men av og til kan det jo være greit å formulere seg på en bedre måte?

-

Minner bare om den klassiske misforståelsen om:

"Heng ham, ikke vent til jeg kommer"!


Det han mente å si var:

"Heng ham ikke, vent til jeg kommer"!


Mvh

"Pirkete" Skrue!
:D


 

 

Seriekobling av veldig små asynkronmotorer har veldig liten motindusert spenning ja, de oppfører seg som du sier. Hvis derimot det blir full korsluttning i den ene motoren, da legger det seg 230V over den andre, som er dimmensjonert for 110V.

Dette tar en som har peiling på dimmensjonering av motorer hensyn til, du ser ALDRI seriekoblete asynkronmotorer ute i praksis, det er rett og slett latterlig, livsfarlig og amatørmessig håndverk, det er ikke engang riktig dimmensjonert forankoblet vern på disse små motorene. Nyere modeller er impedansbeskyttet, men det vet ikke du noe om i dette tilfellet.

 

Om det er fare for brann, setter man 230 volt over en motor som er laget for 110 volt er ganske opplagt, uansett om motoren er impedansebeskyttet eller ei. Du kan ikke garantere noe som helst, når man kjører en motor langt over verdier den er konstruert for.

 

Du får nå si hva du vil til folk, men for mitt vedkommende så legger ikke jeg ut livsfarlige løsninger, som kan forsårsake dødsbrann eller store økonomiske tap. Om noe virker i praksis, så er nå det greit, men om det er sikkert, det er en helt annen ting.

 

Jeg refererte loven ja. Du, eller andre som ikke har gruppe L sertifikat har ikke lov til å røre på faste, elektriske installasjoner. Det er snakk om ansvar her. Hvis du lager en hobbymekk kobling og den forårsaker dødsbrann, så blir du stilt ansvarlig, uaktsomt drap. Brenner huset ned, og ingen menenskeliv er tapt, så er du heldig. Da kan du komme deg unna kun med økonomisk erstatning. Tror du forsikringsselskapet gir deg alle forsikringspengene, når branntekninkere finnet ut at brannen startet i hobbymekk koblingen din ? Kanskje en slange løsnet på pumpen din, og det kom vann ned i en kobling..

 

Nei, da har du brutt kontrakten du har skrevet med forsikringsselskapet. Det er en grunn til at folk betaler dyre elektrikere: ansvarlighet. Blir det brann i et hus, så kontakter brannteknikere installasjonsfirmaet som har gitt samsvarsærklæring til huset og står ansvarlig for sitt arbeid og hoder kan rulle er det noe muffens..

 

:D

Lenke til kommentar

Forøvrig er en kondensator i serie med viften det beste. Ikke skal den kjøles da den selv ikke "bruker" energi. Følgelig "bruker" den ikke noe energi hvis viften kortsluttes. Er viften som en ren ohms last vil kondesatoren ha ca 200V over seg ved normal bruk, og 230V ved korslutning i viften. Altså kun ca 10% forskjell i strømforbruket! Bakdelen med kondensator er at det er vanskelig å finne akkurat riktig størrelse, og at kondensatoren selfølgelig må være beregnet til slikt bruk.

Forøvrig referer jeg til hondaen om lover.

Tore

Lenke til kommentar

Quote:


Hvis derimot det blir full korsluttning i den ene motoren, da legger det seg 230V over den andre, som er dimmensjonert for 110V.


Det du mener er altså at det er fare for brann hvis den ene vifta kortslutter, ettersom kortslutning i den ene vifta heller förer til at den andre motoren brenner enn at sikringen går. Det kan enkelt avhjelpes ved å koble en sikring i serie med viftene, dimensjonert for å akkurat klare de to viftene i serie, slik at den går hvis en vifte blir kortsluttet.

Enkelt, billig og brannsikkert.

 

[edit: skirvefeyl]

_________________

ThaPiRAyA

kickass.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: GalFisk på 2002-12-06 10:10 ]

Lenke til kommentar

Hondaen skriver:

"Seriekobling av veldig små asynkronmotorer har veldig liten motindusert spenning ja, de oppfører seg som du sier. Hvis derimot det blir full korsluttning i den ene motoren, da legger det seg 230V over den andre, som er dimmensjonert for 110V".

 

"Dette tar en som har peiling på dimmensjonering av motorer hensyn til, du ser ALDRI seriekoblete asynkronmotorer ute i praksis, det er rett og slett latterlig, livsfarlig og amatørmessig håndverk, det er ikke engang riktig dimmensjonert forankoblet vern på disse små motorene. Nyere modeller er impedansbeskyttet, men det vet ikke du noe om i dette tilfellet".

 

Jaha??

Er det plutselig snakk om full kortslutning nå da?

Innledningsvis var det jo fra din side snakk om hva som skjedde om den ene vifta ble blokkert!

Nå må du ikke rote deg ut på viddene da, hold deg til saken! :grin:

for det skjer som sagt svært lite om den ene, eller for den saks skyld _begge_ viftene blokkeres!

Det skjønner nok sikkert du også, men som vanlig(?) har du en viss aversjon mot å innse at andre kanskje har litt rett i sine uttalelser...

 

En kortslutning er selvsagt noe heelt annet, men faller vel utenfor spørsmålsstillingen?

 

Skulle man imidlertid havne i en slik situasjon, noe som vel må betraktes som svært lite sannsynlig, så vil man i verste fall kunne skape en farlig konsekvens, ja! Det har jeg ingen problemer med å innse. Men hvor sannsynlig er dette da?

 

Er man hysterisk redd for at en kortslutning kan oppstå, så kan man som allerede nevnt montere en passende sikring i kretsen.

 

Å kalle en slik løsning for "latterlig,livsfarlig og amatørmessig" er vel egentlig litt i overkant, jeg synes nå det.

Da mener jeg faktisk at det blir _mer_ latterlig å trekke inn "forankoblede vern", mao. motorvern, i en slik krets! En slik løsning velges såvidt jeg vet bare i trefase motorer, med adskillig større strømtrekk!

-

For all del, man skal selvsagt ha respekt for både elektrisitet, lover og bestemmelser, det er absolutt en god leveregel.

Den / de som måtte benytte seg av forskjellige løsninger i videste forstand, er forhåpentligvis istand til å vurdere en mulig konsekvens av sine handlinger, og bør ta sine forholdsregler. Slik er det faktisk i de aller fleste sammenheng!

 

Men skulle man _slavisk_ etterleve slike regler i det daglige, burde vel f.eks vannkjøling aldri ha vært nevnt i dette forum.

 

"Kanskje en slange løsnet på pumpen din, og det kom vann ned i en kobling.."

 

Joda, slikt kan selvsagt skje. Men vannet kan relativt lett finne veien inn i poweret også! Konsekvensen kan svært lett bli den samme, ja muligheten om så skjer er faktisk adskillig større......

 

På samme måte er det vel en viss risiko å bevege seg i trafikken også. Bruker man ikke en viss porsjon sunn fornuft, kan også dette gå galt!

 

Jeg for min del, vil neppe ha betenkeligheter med å foreslå en slik løsning igjen, men jeg forutsetter at de som "leker" seg med slike løsninger, har en viss forstand på hva de pusler med.

 

Men vil man virkelig forebygge, og føle seg bombesikker på aldri å gjøre noe "galt", får man heller selge maskinen og slå opp et telt, langt til skogs! Og bli der.....

 

"Det er farlig å leve, man kan faktisk dø av det"!

:grin:

 

PS: Du kan vel quote bedre enn som så, Hondaen?

DS.

 

Edit: "Store og små bokstaver"

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-06 21:26 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-06 21:47 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 21:18, skrev Skrue:

Jaha??

Er det plutselig snakk om full kortslutning nå da?

Innledningsvis var det jo fra din side snakk om hva som skjedde om den ene vifta ble blokkert!

Nå må du ikke rote deg ut på viddene da, hold deg til saken!
:grin:
for det skjer som sagt svært lite om den ene, eller for den saks skyld _begge_ viftene blokkeres!

Det skjønner nok sikkert du også, men (som vanlig?) har du en viss aversjon mot å innse at andre kanskje har litt rett i sine uttalelser...


 

Fordi jeg ikke gidder skrive et milevis med innlegg og argumentere 100% hver eneste gang på dette forumet, så blir formulering upresis. Så kommer en kverulant inn i bildet og jeg må inn og rette opp bagatellmessige ting..

 

Quote:


En kortslutning er selvsagt noe heelt annet, men faller vel utenfor spørsmålsstillingen?


Skulle man imidlertid havne i en slik situasjon, noe som vel må betraktes som svært lite sannsynlig, så vil man i verste fall kunne skape en farlig konsekvens, ja! Det har jeg ingen problemer med å innse. Men hvor sannsynlig er dette da?


 

Hvorfor i all verden skulle ikke en kortsluttning være relevant ? "Vi tar det som det kommer?"

 

Svært usannsynlig....hahaha ja det høres profesjonelt ut :grin: Tenk hvis jeg skulle solgt en løsning på jobben til en kunde: "Neida du trenger ikke sikringer på denne motoren, er jo svært usannsynlig at det sker noe!!" DOH! :grin: Hadde blitt et billig anlegg iallefall..hehehe :grin: Men så over til "sannsynligheten" din. Tenk hvis den ene tilførselsledningen til motor fikk isolasjonen brutt, fordi ledningen lå i klemm mellom to spisse metallplater i chassi. Kortsluttningen trenger ikke nødvendigvis skjer i selve motor.

 

 

Quote:


Er man hysterisk redd for at en kortslutning kan oppstå, så kan man som allerede nevnt montere en passende sikring i kretsen.


Å kalle en slik løsning for "latterlig,livsfarlig og amatørmessig" er vel egentlig litt i overkant, jeg synes nå det.

Da mener jeg faktisk at det blir _mer_ latterlig å trekke inn "forankoblede vern", mao. motorvern, i en slik krets! En slik løsning velges såvidt jeg vet bare i trefase motorer, med adskillig større strømtrekk!

-


 

Ja, det er faktisk smart å bruke sikringer i sine hobbymekk koblinger. Tenk hvis det er 20 meter fra sikringskapet til rommet ditt, da kan kortslutningstrømmen bli så liten at vernet i skapet ikke slår ut før en time, i mellomtiden så ligger viftemotoren og ulmer med glovamrme viklinger.

 

Bruk av kondensator som en kar nevnte her, var en snodig løsning for meg, og har endel bakdeler. For det første, så er det ikke bare bare å koble sammen en spole og kondensator til ac, for det andre, så vil det selvfølgelig ligge et spenningfall over kondensator ( uc = Ic * Xc ), sammen med effekt tap i denne. Det kan også bygges opp spenning med denne kobligen, på flere hundre volt, noe som kan skade isolasjonsnivået. En enkelt, vanlig sikring vil være bedre, da man slipper tenke så mye mer over slike ting.

 

Å påstå det er latterlig å sikre en motor mot brann er den desidert dummeste uttalesen jeg har hørt fra din side. Jeg ville iallefall ikke tatt sjangsen på at en motor som er konstruert for 110volt, kunne fått 230 volt over seg, uten engang gidde å sikre den.

 

 

Quote:


For all del, man skal selvsagt ha respekt for både elektrisitet, lover og bestemmelser, det er absolutt en god leveregel.


 

Akkurat. Er du ikke forsiktig og tar forhåndsregler, så får du ta konsekvensen. Det er usannsynlig at du krasjer når du er ute å kjører bil. Hvorfor tar du da på deg sikkerhetsbeltet ?

 

Quote:


Den / de som måtte benytte seg av forskjellige løsninger i videste forstand, er forhåpentligvis istand til å vurdere en mulig konsekvens av sine handlinger, og bør ta sine forholdsregler. Slik er det faktisk i de aller fleste sammenheng!


 

Ikke alle er like flinke til å vurdere elektriske koblinger her inne, da blir det ikke bedre blir det framsatt amatørmessige og farlige løsninger.

 

Quote:


Men skulle man _slavisk_ etterleve slike regler i det daglige, burde vel f.eks vannkjøling aldri ha vært nevnt i dette forum.


 

Hvorfor det ? Er ingen regler mot vannkjøling vel ? Man trenger ikke nødvendigvis fikle med 230 volten, hvis det er det du mener ?

 

Quote:


"Kanskje en slange løsnet på pumpen din, og det kom vann ned i en kobling.."


Joda, slikt kan selvsagt skje. Men vannet kan relativt lett finne veien inn i poweret også! Konsekvensen kan svært lett bli den samme, ja muligheten om så skjer er faktisk adskillig større......


På samme måte er det vel en viss risiko å bevege seg i trafikken også. Bruker man ikke en viss porsjon sunn fornuft, kan også dette gå galt!


Jeg for min del, vil neppe ha betenkeligheter med å foreslå en slik løsning igjen, men jeg forutsetter at de som "leker" seg med slike løsninger, har en viss forstand på hva de pusler med.


 

Du får anbefale hva du vil. Hvorfor ikke anbefale at folk ikke bruker sikkerhetsbelte i bilen ? Sannsynligheten for å krasje og dø er jo meget usannsynlig.

 

Quote:


Men vil man virkelig forebygge, og føle seg bombesikker på aldri å gjøre noe "galt", får man heller selge maskinen og slå opp et telt, langt til skogs! Og bli der.....


Det er farlig å leve, man kan faktisk dø av det"!



PS: Du kan vel quote bedre enn som så, Hondaen?

DS.


Edit: "Store og små bokstaver"


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-06 21:26 ]</font>




 

Jeg gidder ikke alltid bruke tid på quote slik folk vil ha det, har du et problem med det, så har du virkelig et problem. Skrivefeil... jeg har skrivefeil, men det gir jeg blaffen i ved diskusjonsforum. Bruke tid på små skrivefeil gidder jeg ikke, har annet å ta meg til.

Lenke til kommentar

Hondaen skrev:

"Jeg gidder ikke alltid bruke tid på quote slik folk vil ha det, har du et problem med det, så har du virkelig et problem. Skrivefeil... jeg har skrivefeil, men det gir jeg blaffen i ved diskusjonsforum. Bruke tid på små skrivefeil gidder jeg ikke, har annet å ta meg til."

 

Hm, nå begynner jeg å synes litt synd på deg Hondaen.

Rettelsen av skrivefeil / "store og små bokstaver" gjaldt faktisk min egen tekst, ikke din......

 

Ellers synes jeg at du ved din aggressive holdning i dine tilsvar avdekker et litt dårlig selvbilde, og er egentlig litt forskrekket over dette. Du er jo såpass voksen at du bør besitte en smule toleranse og respekt, ovenfor folk som måtte si deg imot.

Men du ser ut til foreløpig å mangle slike egenskaper.

Og det er egentlig litt synd, ikke minst i kraft av medarbeider i forumet. Som sådan synes i allefall jeg at du bør holde deg for god til slike tåpeligheter som f.eks:

"Hvorfor ikke anbefale at folk ikke bruker sikkerhetsbelte i bilen ? Sannsynligheten for å krasje og dø er jo meget usannsynlig".

 

ellers tillater jeg å nevne at "riktig" quoting tidligere er påpekt av moderatorene her, og nettopp derfor fant jeg grunn til å nevne dette.

Jeg ser ingen grunn til å kopiere "rubbel&bit" i et allerede eksisterende innlegg? De fleste har jo allerede lest den teksten.

Som den relativt erfarne bruker av forumet du er, synes jeg du bør ta deg tid til å quote litt bedre. Jeg har heldigvis ingen problemer med at du overser dette, men dårlig quoting har som sagt tidligere vært påpekt av moderatorene. Og det synes jeg at vi bør respektere, både som medarbeidere og vanlige brukere.

 

Det er et ord som sier: "Den klokeste gir seg".

 

For min del er denne diskusjonen slutt, uten at jeg dermed vil mene at jeg er den klokeste.

Sjøl har jeg forresten en ganske grei leveregel:

"Den som ikke har utdannelse, får heller bruke hodet". Man kan faktisk komme ganske langt på det også! :razz:

 

Og tillater meg å avslutte med følgende tekst:

"Hovmod står for fall".

Det bør du bite deg merke i, Hondaen.

 

- Og regner samtidig med at denne tråden stenges, annet vil egentlig overraske meg.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-06 23:22 ]

Lenke til kommentar

Hehe.. ork...

 

Hvis du synes "synd" på meg, så er jo det et tankekors.

 

Jeg har ikke et latent behov for å kverulere for å bevise noe om meg selv, noe som du synes å ha.

 

Den andre tråden du lagde er et bevis på det, der du prøver å "ta" meg hele tiden. Da får du et skudd i baugen og når skuten din går ned, så kommer klisjeen barnslighet, dårlig selvbilde, hadde forventet bedre av deg osv osv osv.. Ang. det jeg skrev om skrivefeil, så var det for å påpeke din iver etter å rette bagatellmessige skrivefeil, noe jeg ser som unødvendig.

 

Hvorfor skal du "ta" meg hele tiden ? Er jeg den store gullfuglen ? Sur fordi jeg ble håndplukket som medarbeider ?

 

Og vet du hva, jeg gir meg svært skjelden i diskusjoner på internett. Si hva du vil om "den som ler sist ler best" osv osv, det gir jeg blaffen i her inne, det er ikke så seriøst.

 

Jeg kan ikke se at min språkbruk er noe værre enn din, ang. skittkasting. Kunne stengt denne tråden selv hvis jeg ville, men ser ikke helt behovet.. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Kunne stengt denne tråden selv hvis jeg ville, men ser ikke helt behovet.. :wink:


 

Synes jeg skildrer ordet makt i den setningen :???: Kan være at jeg tar feil?

 

Uansett. Jeg beundrer både deg og Skrue for den Dere er. Dere er begge to svært intelligente personer som kan veldig mye av det Dere driver på med. Derfor "Krasjer" det av og til når to av likeverdig kaliber havner i samme diskusjon :smile:

 

Men ikke glem at Skrue har 55? effektive år på baken og har erfart at teoretiske tilfeldigheter ikke inntreffer så ofte i praksis.

 

Sveinl.

 

_________________

Mine hardwarespesifikasjoner

 

[ Denne Melding var redigert av: sveinl på 2002-12-07 13:15 ]

Lenke til kommentar

Kan du kjøre en vifte mellom en leder og jord->ja gir ca 115V.

Som du sikkert vet er dette upraktisk(og ikke lovlig) samt e-verket tror de har jordingsfeil. Har du jordfeilsbryter vil dette ikke gå ann. Ikke gjør det.

 

Det var mange meninger her, så jeg slenger inn min egen metode.

 

Skaff deg to dioder som tåler min. 1A. koble disse i slik:

********_________________________

********|**************|*********|

*******110V***********110V*******|

********|**************|********|

********----<|--------<|---|*********|

***************|*****************|

***************|*****220V********|

**************L1*****************L2

 

Noen som har ett invendinger på om dette fungerer?

Jeg tror at det vil fungere bra(ikke max, men bra).

Trenger ikke noen kondensatorer heller, men det hadde ikke skadet å avlaste litt på impedansen.

 

Edit:

fanden, tegnignen så bra ut i postvinduet....

EDIT 2: overse *

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-12-07 01:02 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-12-07 01:06 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-12-07 01:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-07 00:59, skrev eiga:

Kan du kjøre en vifte mellom en leder og jord->ja gir ca 115V.

Som du sikkert vet er dette upraktisk(og ikke lovlig) samt e-verket tror de har jordingsfeil. Har du jordfeilsbryter vil dette ikke gå ann. Ikke gjør det.

...


For IT-anlegg: Det er ikke sjeldent det ikke er 115V mellom begge fasene og jord. En god jordfeil kan fort føre til at at det blit 0V mellom en fase og jord og 230V mellom andre fasen og jord.

I TN-S-anlegg derimot så er det bestandig 230V fra faseleder til jord og nulleder.

 

Jeg er ingen elektro ekspert, så hvis noen av ekspertene her ikke er enige så får dere skrike ut.

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-12-07 01:18 ]

Lenke til kommentar

eiga: huff huff for en kobling. Enveis likerettere er da ikke særlig bra for vekselstrøms-motorer. I tillegg vil amplituden på sinuskurven være den samme (altså 230v*roten av 2 = 325v.)

 

Nei, DA tror jeg det går galt..

 

Er forøvrig enig med Skrue her. Virker som om Hondaen er litt ute på tynn is for en gangs skyld..

Lenke til kommentar

eiga: LOL!

Må medgi at jeg ikke skjønte så mye av tegninga nei! Men tanken var sikkert god.

 

Ideen med å bruke jord som leder er som tidligere nevnt _helt_ forkastelig, og strengt tatt forbudt!

Det som verre er, er at det kan oppstå en jordfeil andre steder.

Dette kan få stygge konsekvenser, for en 110volt´s vifte: Enten stopper den, pga at "feil" fase ligger mot jord, og dermed blir vifta spenningsløs, eller i motsatt fall / fase; Den får 230volt spenning!

Og da går det som Hondaen allerede møysommelig har utredet; Den brenner opp! Garantert!

Er fristet til å nevne litt om seriekobling igjen, men skal la det være.

For husfredens skyld....

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-07 01:31 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...