bjornegil Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Min gamle 97 ford escort stv bruker ufattelig mye bensin. Har målt den til 0,9 - 1,0 l på mila. Og dette er på langkjøring. Ville tro at en motor med 90 hk ikke bruker mer enn 0,6l el noen på mila. Noen som har tips om hva jeg kan sjekke pga høyt drivstoff forbruk?? Lenke til kommentar
cossie_storm Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Bytt luft filter, plugger, olje filter og olje. hvis dette er gammelt, så kan det være med og øke forbruket ditt. Har du bra med varme i bilen? hvis ikke, bytte\sjekk temorstat, hvis denne defekt, så får motoren bedskejd om at den skal bruke mer bensin Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Bytt luft filter, plugger, olje filter og olje. hvis dette er gammelt, så kan det være med og øke forbruket ditt. Har du bra med varme i bilen? hvis ikke, bytte\sjekk temorstat, hvis denne defekt, så får motoren bedskejd om at den skal bruke mer bensin 7983248[/snapback] Den blir varm nok , men ikke noe ekstremt varm. Det kan nok kanskje være en ide å sjekke termostaten. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Haha, hvis du sier det forburket er mye så har du ikkje kjørt min bil Men fra spøk til revolver.. Typisk er jo ting som er nevnt, pluss lambda-sonde... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Setter en krone på lambda sonden din... ny kan du kjøpe på feks bilteme, for ca 300kr Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Setter en krone på lambda sonden din... ny kan du kjøpe på feks bilteme, for ca 300kr 7985236[/snapback] hva er det?? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det er en sonde som sitter i fremre delen av eksosanlegget. Dens oppgave er å måle temperaturen i eksosen og gi beskjed til innsprøytningen om å justere luft/bensinmengde for å oppnå opptimal forbrenning og lavt bensinforbruk. Er den defekt, bruker bilen mye bensin. Skal byttes ved gitt intervall. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Det er en sonde som sitter i fremre delen av eksosanlegget. Dens oppgave er å måle temperaturen i eksosen og gi beskjed til innsprøytningen om å justere luft/bensinmengde for å oppnå opptimal forbrenning og lavt bensinforbruk. Er den defekt, bruker bilen mye bensin. Skal byttes ved gitt intervall. 7986930[/snapback] Tusen hjertelig takk den har jeg ikke byttet... Er det vanskelig? Hvis den er defekt kan det også ha innvirkning på effekten på motoren?!? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det er en sonde som sitter i fremre delen av eksosanlegget. Dens oppgave er å måle temperaturen i eksosen og gi beskjed til innsprøytningen om å justere luft/bensinmengde for å oppnå opptimal forbrenning og lavt bensinforbruk. Er den defekt, bruker bilen mye bensin. Skal byttes ved gitt intervall. 7986930[/snapback] Lambdasonden måler ikke temperatur, den måler oksygeninnholdet i eksosen. Ut fra oksygeninnholdet finjusteres blandingsforholdet ved tomgang og dellast. Ved fullgass brukes somregel ikke lambdasignalet. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Noen som kan gi en litt mer detaljer forklaring hvor den sitter? Er intressert i å vite det selv, 90 Accord. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Det er en sonde som sitter i fremre delen av eksosanlegget. Dens oppgave er å måle temperaturen i eksosen og gi beskjed til innsprøytningen om å justere luft/bensinmengde for å oppnå opptimal forbrenning og lavt bensinforbruk. Er den defekt, bruker bilen mye bensin. Skal byttes ved gitt intervall. 7986930[/snapback] Lambdasonden måler ikke temperatur, den måler oksygeninnholdet i eksosen. Ut fra oksygeninnholdet finjusteres blandingsforholdet ved tomgang og dellast. Ved fullgass brukes somregel ikke lambdasignalet. 7988988[/snapback] Hm.. Noen som er helt sikre på hva det er og hvor den sitter?? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Den måler oksygeninnholdet i eksosen. Den skal sitte et sted mellom motoren og katalysatoren. På bilene jeg har vært borti har den vært montert på eksos-mainfolden. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Den måler oksygeninnholdet i eksosen. Den skal sitte et sted mellom motoren og katalysatoren. På bilene jeg har vært borti har den vært montert på eksos-mainfolden. 7991034[/snapback] Men spørsmålet er om den kan ha noe med høyt drivstoff forbruk å gjøre? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Ja, det er jo det vi sier... Den sitter på manifoilen, eller på fremre del av eksosanlegget, og har 3 eller 4 ledninger. Den er skrudd inn, og byttes på 10 minutter http://www.biltema.no/carparts/carpart_inf...p?iItemId=55653 Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Ja, det er jo det vi sier...Den sitter på manifoilen, eller på fremre del av eksosanlegget, og har 3 eller 4 ledninger. Den er skrudd inn, og byttes på 10 minutter http://www.biltema.no/carparts/carpart_inf...p?iItemId=55653 7991910[/snapback] Ikke nødvendigvis 3 eller 4 ledninger. Min har bare 1 ledning Den er enkel å bytte sålenge du kommer til, og som sagt tidligere, den sitter gjerne på eksosmanifolden. Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Min gamle 97 ford escort stv bruker ufattelig mye bensin. Har målt den til 0,9 - 1,0 l på mila. Og dette er på langkjøring. Ville tro at en motor med 90 hk ikke bruker mer enn 0,6l el noen på mila. Noen som har tips om hva jeg kan sjekke pga høyt drivstoff forbruk?? 7982921[/snapback] Hei ! Kjører du på et verksted og får di til å måle lamdaverdien (som skal ligge på 1,0) så sjekker du dette billigere enn å bytte først og ikke få det rett. en du kan også ha en katalysator som begynner å bli tett. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Kan jo ta med at et drivstoff filter bytte også er lurt, siden det ble anbefalt å skifte de andre filtrene. Lambdasonden skal ligge mellom 0 og 1 når man måler amperen på 12v ledningen. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Ja, det er jo det vi sier...Den sitter på manifoilen, eller på fremre del av eksosanlegget, og har 3 eller 4 ledninger. Den er skrudd inn, og byttes på 10 minutter http://www.biltema.no/carparts/carpart_inf...p?iItemId=55653 7991910[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå