Gå til innhold

ind.øk på UiS og ind.øk på NTNU - stor forskjell?

Slutsky

Anbefalte innlegg

God morgen!

Jeg har veldig lyst til å studere noe med økonomi. Sannsynligvis står det mellom ind.øk. og siv.øk.

Men det er en ting jeg lurer litt på. Hvis det er mulig å sammenlingne indøk-studiet på UiS med indøk-studiet på NTNU; er det stor forskjell på studiene kvalitetsmessig? Og er det eventuelt andre vesentlige forskjeller? Jeg vil egentlig studere på NTNU, men tviler på at jeg har nok poeng til å komme inn.

Og bare en ting til: Jeg leste en eller annen plass at det var mulig å først fullføre indøk-studiet, for så å ta et år på NHH; og at du da fikk begge mastergradene (indøk og sivøk). Noen som vet om dette er mulig?

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant spørsmål. Håper noen har svar på det. Det jeg vet er at Siv.ind.øk på ntnu er et av landets mest ettertrakdede studier. Et siv.ing studium ved ntnu er vel noe av det sikreste og mest ettertraktede. Men Stavanger er jo også for all del en stor rekkruteringskilde når det gjelder offshorebransjen.

Håper noen har gode svar.

Lenke til kommentar
har ikke linja på NTNU en sykt inntakskrav a?

8024374[/snapback]

Jo, stemmer det! Det er derfor jeg tviler på at jeg kommer inn...

Her står det at inntakskravet var 63,0 poeng på primærvitnemålskvoten i 2006..

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde besøk av en student som går ind.øk. på NTNU på skolen i dag. Hun holdt foredrag for oss, og studiet hørtes interessant ut. Men som sagt har jeg nok et hakk for lave karakterer for å komme inn der.

Sååå... er det noen som har litt informasjon om Industriell økonomi på UiS, i forhold til ind.øk på NTNU? Er det nokså det samme studiet, eller?

Lenke til kommentar
Mener ikke å gjøre valget ditt enda vanskeligere nå rett før fristen, men om du ikke har gjort det bør du kanskje sjekke ut denne linken http://www.umb.no/7434 ei jeg kjenner skal begynne der, hun er en veldig dyktig elev. Good luck! :)

8109757[/snapback]

Takk for linken!

Har forresten ikke dårlig tid. Et år til jeg skal søke :)

Lenke til kommentar

Har også utrolig lyst til å gå indøk linjen på NTNU. Har ikke helt gode nok karakterer enda, men med litt innsats det neste året så kankje. Noen som vet noe om det med at ekstrapoengene forsvinner om to år? Blir kravet også lettere da?

Lenke til kommentar

Ja. Husk at dette er ikke et poengkrav som skolen har satt. Kravet er bare den laveste poengsummen man kunne ha for å komme inn det gjeldende året. Så hvis ingen som søker får ekstrapoeng, så vil jo "kravet" automatisk gå ned.

Så i praksis vil det være like vanskelig å komme inn.

Lenke til kommentar

For de som bare nesten kommer inn kan det være lurt å velge et annet studie på ntnu som 2.valg. F.eks. hvis du vil gå ind.øk-data, setter du data på andreplass. Da er det ganske gode sjanser for å få bytte til indøk etter f.eks. et halvt år..

Lenke til kommentar
For de som bare nesten kommer inn kan det være lurt å velge et annet studie på ntnu som 2.valg. F.eks. hvis du vil gå ind.øk-data, setter du data på andreplass. Da er det ganske gode sjanser for å få bytte til indøk etter f.eks. et halvt år..

8129405[/snapback]

Hvordan kan det ha seg at du bare kan bytte etter et halvt år? Hva er det som skal til for at du skal få bytte? Og er det riskofylt å ta den sjangsen?

EDIT:

Antar du skulle sitere det innlegget under.

8131295[/snapback]

Hehe, ja. Gikk litt fort i svingene der. Fikset nå!

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Antar du skulle sitere det innlegget under.

Årsaken til at du kan bytte er at det alltid er en god del frafall det første året, og dermed blir det åpning for å søke overgang fra en annen linje. Kjenner flere som har gjort det, både i 1., 2., og 3. klasse.

Men du er selvsagt ikke garantert å få lov til dette. Som sagt, kjenner mange som har gjort det men hvor mange som får lov varierer jo fra år til år.

Lenke til kommentar

Har ind.øk på NTNU som andrevalg i år, og det er ikke umulig at jeg havner der. Jeg tror at hvis du kunne velge, burde du helt klart valgt NTNU, fordi det i teorien er i trondheim den største teknologikunnskapen i landet ligger, og de har drevet studiet lengst. Dessuten høres det bedre ut med NTNU på CV-en enn UiS eller UMB.

Jeg pratet med noen folk fra ind.øk på NTNU nylig, og de mente det ble kjørt et litt annerledes utdanningsløp i Stavanger, uten at de kunne forklare hva som var forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...