Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skagerak Fibernett i Vestfold!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BaneTele legger også ut fiber. IKT-avdelinga i Molde kommune (der jeg jobber) legger ut fiber selv :) vi fiber fra kleive til kvam, aner ikke hvor langt det er eller hvor det er ^^ bor ikke på den sia av fjorden.

Ellers har jeg hørt rykter om at Aker Langsten AS her inne har fått Tafjord Mimer eller noen til å legge fiber til de nå når de lagde nytt fortau innover i fjorden, så det er et lite hop for lokalbefolkninga også :)

Lenke til kommentar

Ang eies av Kommunen.

Anbefaler så mange så mulig å knytte seg til Lyse, som er eid av 16 Kommuner i Rogaland. ( I og med at jeg bor her og får godene av overskuddet :innocent: )

Lyses aksjonærer har siden etableringen av konsernet i 1998 bestått av 16 kommuner som eier selskapet med

eierandel som angitt:

Aksjonærene i Lyse Andel aksjer i prosent

Stavanger 43,676

Sandnes 19,531

Sola 8,741

Time 5,832

Klepp 4,229

Hå 3,785

Randaberg 3,279

Eigersund 2,951

Strand 2,532

Rennesøy 1,150

Hjelmeland 0,994

Gjesdal 0,933

Finnøy 0,909

Lund 0,713

Bjerkreim 0,512

Kvitsøy 0,233

I fjord ble overskuddet delt slik mellom eierene:

Stavanger 88,7 mill,. Sandnes 39,6 mill., Sola 17,7 mill., Time 11,8 mill., Klepp 8,6 mill., Hå 7,7 mill., Randaberg 6,7 mill., Eigersund 6,0 mill., Strand 5,1 mill., Rennesøy 2,3 mill., Hjelmeland 2,0 mill., Gjesdal 1,9 mill,. Finnøy 1,8 mill., Lund 1,4 mill., Bjerkreim 1,0 mill, og Kvitsøy 473.000 kroner

Kilder:

Lyse AS Eiermelding 2007

Stavanger Aftenblad

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Mange år?

Det er vel ikke så veldig lenge siden de begynte og legge hybridkabler, litt over ett år siden svjv.

Mulig de har lagt ut fiber frem til større byggefelt o.l før den tid.

Hvis du snakker om stamnettet så er dette selvsagt fiber, Televerket la sine første fiberkabler ca rundt 1981, den første sjøkabelen ble lagt mellom Aurland og Flåm om jeg ikke husker feil.

9014151[/snapback]

Vel, jeg jobber i byggebransjen, og det er atskillig lenger enn 1 år siden jeg så de første hybridkablene ble lagt direkte til eneboliger. Til nye byggefelt har det vært gjort enda lenger. Nå husker ikke jeg nøyaktig hvor og når jeg så dette første gang, så jeg skal ikke anntyde noen dato. Ikke at jeg tror jeg er den første som så dette heller. Men nok om det.

netphreak: Hvis så mye er galt med løsningen burde du hoppe over den og bruke noe annet.

9014641[/snapback]

Sa ikke annet enn at 1450 kroner er litt mye for denne hastigheten, og at det luktet litt Telenor. Kundeservice Telenor = 05000, kundeservice Tønsberg Bredbånd er 05001. I dag fikk jeg en reklameblekke i posten, og om jeg ikke kunne lese ville jeg satset mye på at dette var fra Telenor, ut fra layouten. Nå sier jeg ikke at det *ER* slik, bare at det er flere ting som peker i den retningen. Som sagt, jeg tar nok feil, men det er vel lov å lufte det?

Jeg bruker ADSL2+ fra Nextgentel i dag, jeg bytter selvsagt til fiber nesten uansett pris når det blir tilgjengelig. Selv om det smaker surt om det er fra Telenor.

Fiber burde eies av kommunen slik de har gjort i sandefjord. Blir jo også ekstra penger i kassa.

9014641[/snapback]

Kloke ord. Kunne ikke vært mer enig. Men det kom jo ikke som noe sjokk at Tønsberg kommune ikke ville satse selv. Langsiktige investeringer gavner ikke det sittende bystyret. Så da gir de heller f***.

Lenke til kommentar
*tekst*

Kloke ord. Kunne ikke vært mer enig. Men det kom jo ikke som noe sjokk at Tønsberg kommune ikke ville satse selv. Langsiktige investeringer gavner ikke det sittende bystyret. Så da gir de heller f***.

9015495[/snapback]

Men Tønsberg er jo akskjekongen!

Lenke til kommentar

Hadde selger på besøk tidligere i dag jeg også. Bestillte 20/10, uten TV og telefon. 1000 kroner mer for 50/25 i installasjon - latterlig. Så fort jeg får linja kan jeg jo kostnadsfritt oppgradere linja :roll: Eller vil de ikke at jeg skal oppgradere? :cool:

Lenke til kommentar
Hadde selger på besøk tidligere i dag jeg også. Bestillte 20/10, uten TV og telefon. 1000 kroner mer for 50/25 i installasjon - latterlig. Så fort jeg får linja kan jeg jo kostnadsfritt oppgradere linja :roll: Eller vil de ikke at jeg skal oppgradere?  :cool:

9038453[/snapback]

Blir nok 10/10 på meg. Sitter og venter på selgeren nå. Han hadde solgt til en kolega av meg tidligere i kveld, så det blir nok grei provisjon på han i kveld ;)

Endret av tZar
Lenke til kommentar
Hadde selger på besøk tidligere i dag jeg også. Bestillte 20/10, uten TV og telefon. 1000 kroner mer for 50/25 i installasjon - latterlig. Så fort jeg får linja kan jeg jo kostnadsfritt oppgradere linja :roll: Eller vil de ikke at jeg skal oppgradere?  :cool:

9038453[/snapback]

Blir nok 10/10 på meg. Sitter og venter på selgeren nå. Han hadde solgt til en kolega av meg tidligere i kveld, så det blir nok grei provisjon på han i kveld ;)

9038697[/snapback]

Bor dere i Tbg? I byen eller? :hmm: Hvor har de egentlig bygget ut til nå?

Lenke til kommentar

Der ble også jeg lurt. Ble 10/10 og en fast IP

De har ikke bygget ut noe enda, de driver og samler inn kontrakter nå.

De sa at de regnet med å få det igang i de første områdene i oktober. Selv bor jeg på Sem, der skal det bygges ut. Vet også at området ved Ringshaug skole er et sted som skal bygges ut tidlig

Lenke til kommentar
De sa at de regnet med å få det igang i de første områdene i oktober. Selv bor jeg på Sem, der skal det bygges ut. Vet også at området ved Ringshaug skole er et sted som skal bygges ut tidlig

9039156[/snapback]

Wiha, Ringshaug ja. Godt nytt, jeg bor på Skallevold, ikke langt unna det. :love:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vil bare opplyse om at det her er snakk om 2 forskjellige leverandører.

Den ene er Skagerak Fiber som er et samarbeid mellom bl.a. Skagerak Energi og Lyse.

Det andre er Tønsberg Bredbånd som blir presentert av Vitel, tidligere SEA Norge som burde være velkjent for alle som ser på Tv2 hjelper deg og FBI.

9089297[/snapback]

Vitel/SEA Norge er også kjent fra konkurransetilsynets oversikt som Norges billigste strømleverandør på spotpris og har mange fornøyde kunder, deriblant meg selv. :)

Roter man lenge nok i arkivene til FBI og TV2 hjelper deg finner man vel alle strømleverandører og teleselskaper i Norge representert.

Ellers så er det for tiden 3 leverandører som kan tilby fibertilknytning i Tønsberg per i dag. Det er Skagerak fibernett som ser ut til å begynne på Vear.

Også er det Tønsberg bredbånd som har selgere ute i felten akkurat nå. Snakket med en selger i går og etableringskostnadene til tbbb er 3900 + 899, for 10/10 Mbit skulle de ha 799 per måned.

Den tredje aktøren er LOS bynett, men de har jeg ikke hørt noe fra foreløpig.

Jeg har meldt min interesse til alle selskapene, men det er kun tbbb som har tatt kontakt. Jeg bor rett ved Jarlsø hvor det pågår en storstilt utbygging med 200-300 boenheter for øyblikket. Så dette burde jo helt klart være i alles aktørenes interesse. Jeg tror derfor at både LOS og Skagerak bør får ræ**i gir hvis de vil ha dette området.

I tillegg er dette området beryktet for å ha elendig ADSL-forhold fordi det er over 3,5 kilometer til nærmeste sentral for svært mange av husstandene her og nesten ingen har kabel-TV. Hvis dette ikke borger for høylytt satsing på fiber, ja da lurer jeg på hvilke kriterer som benyttes ved utvelgelse av satsningsområder.

Venter på tilbud/informasjon fra LOS og Skagerak før jeg velger hvilken aktør jeg skal satse på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...