Sandemann Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hei Har tenkt å bygge på huset mitt litt. Har et halvannet etasje hus på en grunnflate på 70 kvm. I 2. etasje er det ca 24 målbare kvm (grunnet lav takhøyde) Skal bygge på ca 40 i grunnflate til, som da gir ca 17 målbare kvm opp i den nye delen i 2. etasje. Det blir stue og soverom nede og loftsstue oppe i nybygget Hva vil noe sånt ca koste at folk bygger for meg? Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Eletriker pluss elektriker utstyr (kabler, revurdering av anlegget osv) 40 000,- minimum Tømrer (utstyr ol) 70 000,- Avgifter osv 25 000,- Mimimums kostnad = 135 000,- hvis jeg ikke er helt på jordet Lenke til kommentar
Sandemann Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Da er dette uten håndverkere? Har fått et prisoverslag på ca 550000, men jeg synes det var litt vel mye. Skal legge shingel på hele taket også da. Hadde trodd en 250000 - 300000. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det første du bør gjøre er å få laget noen skikkelige tegninger (om du ikke har det allerede). Kontakt gjerne en byggarkitekt eller en snekker for assistanse....det er en del regler man må forholde seg til. Deretter sender man ut kopier til flere byggfirmaer (bruk gjerne en entrepenør), for å hente inn tilbud. Husk at du også må ha en grunnmur til tilbygget, og det koster jo også litt ekstra. Elektriker må du ha. Alt elektrisk må uansett godkjennes av en autorisert fagmann. Så det kan være lurt å hente inn tilbud på dette også. Deretter må det søkes tillatelse i komunen, enten vanlig søknad, forenklet søknad eller byggemelding. Her trengs også underskrift av naboer (alle rundt tomta di som blir "berørt"). Hva som trengs veit de i komunen. I en slik søknad MÅ byggetegninger være med. Så er det bare å kontakte banken for finansiering. Refinansiering pleier stort sett aldri å være noe problem hvis det er snakk om å øke boarealet i et hus. Det øker jo verdien betraktelig. Men husk.....trenger du en entrepenør til å grave ut der det skal bygges, og evt sette opp en grunnmur, bør du være kjapt ute. Det nytter ikke å bestille dette 2 uker før du har tenkt å begynne, for avtaleboka til disse folka blir raskt fyllt opp. Bestiller du nå, bør du kunne få begynt til våren, eller tidlig sommer. Dette har jeg brent meg på sjølv....og ikke noe er kjipere enn å utsette et slikt byggeprosjekt pga en sånn detalj. Hva det vil koste veit jeg ikke så mye om, men jeg kan se for meg noe mellom 3-500 000. Du kan selvfølgelig spare endel på ting du kan gjøre selv, men mitt tips er: har du ikke peiling på hvordan....bruk fagfolk. Resultatet blir alltid best da. mvh Pantera Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hatt skade på huset våres, og da kom en snekker som skulle evaluere skadene og han kunne bare måle hvor mye veg som måtte bygges på nytt og fortelle hvor mye det vil koste, så jeg tror at de som bygger slike ting (hus og sånt) kan fortelle deg hva det vil koste hvis du forteller dem hvor mange kv. meter veg det er og hvor mange kv. meter tak det blir og gulv. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Deretter må det søkes tillatelse i komunen, enten vanlig søknad, forenklet søknad eller byggemelding. Her trengs også underskrift av naboer (alle rundt tomta di som blir "berørt"). Hva som trengs veit de i komunen. I en slik søknad MÅ byggetegninger være med. 7996784[/snapback] Her vil det være snakk om søknad (størrelse på tilbygget). Nabovarsel til alle som har eiendommer som grenser opp mot din eiendom (inkl. de på andre siden av veien). Lenke til kommentar
abbor Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Bygde på 10 usle kvadrat fra grunnmur til tak i fjor, kostet meg ca 80 000kr og da slapp jeg utgifter til håndtverkere da jeg er en.... Endret 13. mars 2007 av abbor Lenke til kommentar
trra Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Fikk pris på 380k for et tilbygg på 45kvm. Da skulle de også sette opp en balkong(25-30m2), sette inn en vegg istedenfor et stort vindu i eksisterende bygg og en dobbel balkongdør. Dette er et tilbygg som settes oppå 1.etg. Endret 18. mars 2007 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå