Gå til innhold

En erfaring om kundeservice for lefdal


Anbefalte innlegg

Her kommer en litt artig historie etter å ha kontaktet kundeservice på lefdal.

 

Min niese ringte meg forleden dag og spurte om jeg kunne hjelpe henne med sin bærbare Toshiba. Den startet opp og begynte å laste inn windows da den stoppet , restartet og begynte forfra igjen. Slik fortsatte det i en uendelig loop. Jeg ba henne stikke innom så skulle jeg ta en kikk på den og se om det var noe jeg kunne gjøre.

 

Jeg så at det stemte det som hun sa og prøvde å gå inn i SAFEMODE. Dette nyttet ikke. Jeg prøvde alle valg men resultatet var det samme. Jeg prøvde å fikse den med hjelp av XP'cd uten hell. Jeg tenkte jeg skulle se om jeg i det minste fikk tatt backup av den før jeg prøvde noe mer drastisk. Dette nyttet ikke (til min nieses store fortvilelse ettersom alt hun hadde på den var livsviktig!:-)) da den ikke ville starte opp noen andre cd'er som er bootable!? Dette er litt merkelig egentlig da jeg nettopp hadde brukt dem på min egen pc, og winxp cd'en startet opp helt fint.

 

Uansett så tenkte jeg at jeg kunne ta en telefon til Lefdal for å høre om dem hadde noen tips.

 

Jeg traff på en grei kar som rolig og sindig hørte på problemmet mens han tastet i vei på et eller annet. Da jeg var ferdig så spurte han om jeg hadde antivirus på maskinen. Dette bekreftet jeg og sa at hun brukte AVG. Han spurte så om hun brukte spyware program. Det bekreftet jeg også og svarte at hun benyttet Lavasoft sitt Adware program. Var det automatisk eller manuell kjøring av det? Det er det manuelt kjøring på svarte jeg. Okay sa han. Hold linjen litt. Etter ca et minutt så kom han tilbake og sa at det er nok det som er problemmet. Kjør antivirus og deretter ta en scan med adaware og se om ikke det løser problemmet.

Nå må jeg innrømme at jeg ble litt taus noen sekunder og funderte på om han i det hele tatt hadde hørt hva jeg hadde sagt. Helt yperlig sier jeg, bare en liten ting før jeg legger på. Hvordan får jeg startet opp windows så jeg kan kjøre disse programmene?

Det ble litt taust i den andre enden før han repliserte med "Godt spørsmål, hold linjen et øyeblikk". Jeg kunne ikke annet enn å smile for meg selv og tenkte at dem sikkert var litt stresset der inne. Kort etter så var han på linjen igjen. Jeg skal sende deg en fil som skulle fikse problemmet! Jøsses tenkte jeg for meg selv. Dette var gutta som kunne sine saker. Nå er jeg ingen dataguru men mener selv at jeg har noenlunde peiling etter 25 års erfaring så jeg tillot meg å spørre ydmykt om hvordan jeg skulle kjøre den filen. Det vil stå forklart i mailen jeg fikk fikk jeg til svar. Ok sa jeg, takker for hjelpen og la på.

Denne samtalen hadde jeg på jobb og måtte vente til jeg kom hjem før jeg fikk sjekket den grunnet noen problemer med pålogging fra jobben.

 

Jeg var rimelig spent på hvordan denne filen skulle løse hele problemmet mitt så jeg stormet hjem etter jobb, gikk rett bort til pc'en og sjekket mailen med sko og jakke fortsatt på. Og der kom mailen....uten vedlegg! I mailen så sto det kun noe alà "Sendt etter avtale for å løse problem med pc som ikke vil starte opp windows…."

Jomen sa jeg smør. Jeg gadd rett og slett ikke å stresse noe mer der og da og ringte igjen i dag for å spørre om dem kunne sende meg den filen som skulle fikse alt. Dem fikk sjekket opp saken og fikk sendt mailen på ny med filen. Før den la på så forklarte han meg grundig at det var en zip-fil og hvordan jeg skulle åpne den og nevnte han i forbifarten at jeg måtte huske å kun kjøre den på den pc'en som hadde problemmet……

Da har jeg et lite problem sa jeg for den pc'en vil ikke starte opp windows. Etter å gitt ham samme orientering så sa han at reinstallering sannynligvis var den eneste løsningen og at jeg kunne kontakte butikken der jeg kjøpte den dersom jeg ville ta backup før reinstallasjon. Jeg takket for hjelpen og la på. Selv om jeg egentlig hadde hatt en mistanke om dette hele tiden så var det godt å få det bekreftet. Ettersom jeg igjen hadde mulighet for å sjekke mailen min fra jobb så tenkte jeg at jeg for mor skyld kunne se hva den filen inneholdt som skulle hindre at pc'en restartet seg og ble stabil igjen.

Jeg logget på og åpnet mailen. Der var det et vedlegg og jeg ble ikke særlig forbauset over at det var en register fil, men derimot over hva den inneholdt!

"Powerdownaftershutdown=1" var den kommandoen som skulle løse problemmet mitt! Poenget var jo å få maskinen til å starte opp, ikke slå den av :)

Uansett så var det helt umulig å få kjørt denne filen da jeg ikek kommer inn i windows og hvordan det klarte å unngå eksperthjelpen er meg helt utrolig.

Nå virket det som andre forsøk førte meg til en litt mer dreven kar, men det er vel et godt eksempel på at man skal ta det man får med en klype salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he, ja det er veldig godt å kunne få litt skikkelig hjelp når man står fast...

 

Jeg tror ikke dette er noe spesielt for Lefdal egentlig. Har liknende erfaringer fra andre support's ifht til det som vel er kjernen av problemet i det du opplevde. Nemlig, har de i det hele tatt hørt/lest hva man spør om?

 

Telenor har jeg feks hatt en del slik korrespondanse med, og har vel kommet til at det i grunn er det samme hva jeg skriver i de 2-3 første henvendelsene. Må liksom gjennom besvarelser frem og tilbake på om jeg har prøvd å skru av modem, bare hatt ledning mellom modem og maskin, osv uansett. Dette da til tross for at jeg klart har redegjort for alt som er prøvd og med hvilket resultat.

 

Jeg antar det er en blanding av sløvhet, og det faktum at sikkert 90% av Telenors henvendelser om linjetrøbbel løses med en modem restart, og at 90% av Lefdals problemhenvendelser fikses av en runde AdAware, eller en shutup!.reg fil.

Og til slutt hører man kanskje så mange rare forklaringer på relativt enkle ting, at man til slutt bare slutter å høre?

 

Vel, morsom historie var det i alle fall. :)

Lenke til kommentar
He he, ja det er veldig godt å kunne få litt skikkelig hjelp når man står fast...

 

Jeg tror ikke dette er noe spesielt for Lefdal egentlig. Har liknende erfaringer fra andre support's ifht til det som vel er kjernen av problemet i det du opplevde. Nemlig, har de i det hele tatt hørt/lest hva man spør om?

 

Telenor har jeg feks hatt en del slik korrespondanse med, og har vel kommet til at det i grunn er det samme hva jeg skriver i de 2-3 første henvendelsene. Må liksom gjennom besvarelser frem og tilbake på om jeg har prøvd å skru av modem, bare hatt ledning mellom modem og maskin, osv uansett. Dette da til tross for at jeg klart har redegjort for alt som er prøvd og med hvilket resultat.

 

Jeg antar det er en blanding av sløvhet, og det faktum at sikkert 90% av Telenors henvendelser om linjetrøbbel løses med en modem restart, og at 90% av Lefdals problemhenvendelser fikses av en runde AdAware, eller en shutup!.reg fil.

Og til slutt hører man kanskje så mange rare forklaringer på relativt enkle ting, at man til slutt bare slutter å høre?

 

Vel, morsom historie var det i alle fall. :)

7988971[/snapback]

 

Du treffer spikern ganske bra her:-) (This i know.)

Lenke til kommentar
Her kommer en litt artig historie etter å ha kontaktet kundeservice på lefdal.

 

Min niese ringte meg forleden dag og spurte om jeg kunne hjelpe henne med sin bærbare Toshiba. Den startet opp og begynte å laste inn windows da den stoppet , restartet og begynte forfra igjen. Slik fortsatte det i en uendelig loop. Jeg ba henne stikke innom så skulle jeg ta en kikk på den og se om det var noe jeg kunne gjøre.

 

Jeg så at det stemte det som hun sa og prøvde å gå inn i SAFEMODE. Dette nyttet ikke. Jeg prøvde alle valg men resultatet var det samme. Jeg prøvde å fikse den med hjelp av XP'cd uten hell. Jeg tenkte jeg skulle se om jeg i det minste fikk tatt backup av den før jeg prøvde noe mer drastisk. Dette nyttet ikke (til min nieses store fortvilelse ettersom alt hun hadde på den var livsviktig!:-)) da den ikke ville starte opp noen andre cd'er som er bootable!? Dette er litt merkelig egentlig da jeg nettopp hadde brukt dem på min egen pc, og winxp cd'en startet opp helt fint.

 

Uansett så tenkte jeg at jeg kunne ta en telefon til Lefdal for å høre om dem hadde noen tips.

 

Jeg traff på en grei kar som rolig og sindig hørte på problemmet mens han tastet i vei på et eller annet. Da jeg var ferdig så spurte han om jeg hadde antivirus på maskinen. Dette bekreftet jeg og sa at hun brukte AVG. Han spurte så om hun brukte spyware program. Det bekreftet jeg også og svarte at hun benyttet Lavasoft sitt Adware program. Var det automatisk eller manuell kjøring av det? Det er det manuelt kjøring på svarte jeg. Okay sa han. Hold linjen litt. Etter ca et minutt så kom han tilbake og sa at det er nok det som er problemmet. Kjør antivirus og deretter ta en scan med adaware og se om ikke det løser problemmet.

Nå må jeg innrømme at jeg ble litt taus noen sekunder og funderte på om han i det hele tatt hadde hørt hva jeg hadde sagt. Helt yperlig sier jeg, bare en liten ting før jeg legger på. Hvordan får jeg startet opp windows så jeg kan kjøre disse programmene?

Det ble litt taust i den andre enden før han repliserte med "Godt spørsmål, hold linjen et øyeblikk". Jeg kunne ikke annet enn å smile for meg selv og tenkte at dem sikkert var litt stresset der inne. Kort etter så var han på linjen igjen. Jeg skal sende deg en fil som skulle fikse problemmet! Jøsses tenkte jeg for meg selv. Dette var gutta som kunne sine saker. Nå er jeg ingen dataguru men mener selv at jeg har noenlunde peiling etter 25 års erfaring så jeg tillot meg å spørre ydmykt om hvordan jeg skulle kjøre den filen. Det vil stå forklart i mailen jeg fikk fikk jeg til svar. Ok sa jeg, takker for hjelpen og la på.

Denne samtalen hadde jeg på jobb og måtte vente til jeg kom hjem før jeg fikk sjekket den grunnet noen problemer med pålogging fra jobben.

 

Jeg var rimelig spent på hvordan denne filen skulle løse hele problemmet mitt så jeg stormet hjem etter jobb, gikk rett bort til pc'en og sjekket mailen med sko og jakke fortsatt på. Og der kom mailen....uten vedlegg! I mailen så sto det kun noe alà "Sendt etter avtale for å løse problem med pc som ikke vil starte opp windows…."

Jomen sa jeg smør. Jeg gadd rett og slett ikke å stresse noe mer der og da og ringte igjen i dag for å spørre om dem kunne sende meg den filen som skulle fikse alt. Dem fikk sjekket opp saken og fikk sendt mailen på ny med filen. Før den la på så forklarte han meg grundig at det var en zip-fil og hvordan jeg skulle åpne den og nevnte han i forbifarten at jeg måtte huske å kun kjøre den på den pc'en som hadde problemmet……

Da har jeg et lite problem sa jeg for den pc'en vil ikke starte opp windows. Etter å gitt ham samme orientering så sa han at reinstallering sannynligvis var den eneste løsningen og at jeg kunne kontakte butikken der jeg kjøpte den dersom jeg ville ta backup før reinstallasjon. Jeg takket for hjelpen og la på. Selv om jeg egentlig hadde hatt en mistanke om dette hele tiden så var det godt å få det bekreftet. Ettersom jeg igjen hadde mulighet for å sjekke mailen min fra jobb så tenkte jeg at jeg for mor skyld kunne se hva den filen inneholdt som skulle hindre at pc'en restartet seg og ble stabil igjen.

Jeg logget på og åpnet mailen. Der var det et vedlegg og jeg ble ikke særlig forbauset over at det var en register fil, men derimot over hva den inneholdt!

"Powerdownaftershutdown=1" var den kommandoen som skulle løse problemmet mitt! Poenget var jo å få maskinen til å starte opp, ikke slå den av :)

Uansett så var det helt umulig å få kjørt denne filen da jeg ikek kommer inn i windows og hvordan det klarte å unngå eksperthjelpen er meg helt utrolig.

Nå virket det som andre forsøk førte meg til en litt mer dreven kar, men det er vel et godt eksempel på at man skal ta det man får med en klype salt.

7982444[/snapback]

 

Fikk du løst problemet? Det er jo litt viktig:-)

Lenke til kommentar

HAHA, den tastingen du hørte var vel sikkert MSN chatting tenker jeg. "Hmmm, skrive noe til kompisen min på MSN og ikke høre på hva kunden har å si om problemet sitt, deretter tar jeg bare ett standard svar tilbake til kunden"... Dette er vel sikkert noe som føy i hodet til kundebehandleren hos Lefdal. hehe

 

Som å prate til en låvevegg det der. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...