olaberg Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hei Har en dum skole oppgave. Der står det: Hvilken Energi får vi fra stjernene? Noen som har et utfyllende svar på den? Takk for alle svar Lenke til kommentar
JFM Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 jeg trodde ikke vi fikk energi fra stjerner. men bare fra sola. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Nå er jo sola en stjerne da, men selvfølgelig kommer mesteparten av energien fra nevnte stjerne. http://en.wikipedia.org/wiki/Star Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 http://www.solenergi.no/energi.html http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046724416.31 Lenke til kommentar
xersess Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 jeg trodde ikke vi fikk energi fra stjerner. men bare fra sola. 7983477[/snapback] stjernene er soler, men den vi kaller sola er ein stjerne som vi har nermt oss, difor får vi meir fra den.. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hei Har en dum skole oppgave. Der står det: Hvilken Energi får vi fra stjernene? Noen som har et utfyllende svar på den? Takk for alle svar 7982428[/snapback] vell du kan vel kanskje skrive at den nermaste stjernen "sola" gjer oss lys, og energi, som gjer at planter og sånt vokser.. osv... er ikkje ekspert,lol.. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Vi får jo energi fra andre stjerner også, men de er så langt unna at man stort sett bare ser dem om natta, som lysprikker på himmelen. De sender også ut stråling som har en bølgelengde vi ikke kan se. Lenke til kommentar
olaberg Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Så riktig svar vil være: "stjernene git oss energi i form av lys" ?? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Så riktig svar vil være: "stjernene git oss energi i form av lys" ?? 8002606[/snapback] I form av varme ville nok jeg si.. Men det er meg:P Endret 25. februar 2007 av Latskap Lenke til kommentar
ptta Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 I form av EM-stråling bør man vel kanskje si, så har man dekket det meste. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) og EM = Elektromagnetisk stråling. Sånn hvis man ikke har hørt den forkortelsen før. Og det vil jo da inkludere alt fra radiobølger til gammastråling og alt det som er mellom der i bølgelengde. Om man vil kverulere kan man jo si at man også får energi som materie fra stjernene. Som kjent er jo materie det samme som energi og det ser man av den berømte lille formelen E=mc^2. Som om ikke det var nok så får vi vel også litt kinetisk energi fra stjernene pga at nøytrinoer fra kjernereaksjoner i stjerner har masse. E=1/2mv^2. Kinetisk energi får vi også gjennom andre partikler som slynges ut av stjernene. Jeg tror kanskje det ikke er så heldig å nevne "mørk energi" da. Det blir liksom litt mer diffust på et vis... Endret 28. februar 2007 av Belarnion Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 stjernene er soler, men den vi kaller sola er ein stjerne som vi har nermt oss, difor får vi meir fra den.. 8001240[/snapback] Jeg tror en stjerne må ha minst én større satelitt før den kan kalles en sol. Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jaa... Det hørtes mest ut som et ungdomskolespørsmål, så det tror jeg du kom til å få full pott Du kunne jo også nevnt plankkurvene som sier hvor mye av hver bølgelengde du får.......... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå