Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kyssesyka, har noen råd?

Ol'H

Anbefalte innlegg

På mandag denne uken så følte jeg meg som jeg hadde litt feber på skolen.. Det var om morgenen og jeg satt og svettet litt, men dette gikk over etter en halvtimes tid. Jeg var litt dårlig i hodet og magen om ettermiddagen og kvelden, men ikke noe veldig. Visste ihvertfall at morgendagen skulle jeg ha fri.

Når tirsdagen kom var jeg enda verre, og jeg ble verre hele tiden. Jeg frøs om natten og jeg svettet.. Verre ble det utover dagen, og om ettermiddagen la jeg merke til at lymfekjertlene i halsen var hovnet opp, og det så ikke pent ut. Det føltes som jeg hadde øreverk og litt smålig hodepine, men ikke noe varende.

På onsdagen, altså i dag, gikk jeg til legen der jeg brukte 2,5 time i kø og slikt. Jeg håpet på at det var halsbetennelse, men etter blodprøven viste det seg at jeg hadde fått kyssesyken.

Jeg tok enda en blodprøve for leveren, og jeg skal tilbake til kontroll eller ny legetime 22. mai.

Magen min er helt fint, selv om jeg føles litt kvalm av og til når jeg reiser meg opp.

Feberen er helt forferdelig. Jeg fryser og svetter og klarer absolutt ikke sove. Spisingen angående halsen går foreløpig greit selv om jeg presser maten ufrivillig ned og det føles til tider som om den blir liggende i halsen og ikke vil ned.

Jeg ble sykemeldt denne uken og neste uke, men legen sa at jeg sikkert kunne gå på skolen i neste uke om jeg følte for det.

Jeg ble fritatt for gym og all annen fysisk aktivitet ut mai så langt, selv om jeg vet at man ikke bør trene på 3 mnd(?) pga milten..

Jeg fikk beskjed om at jeg kan bruke paracet mot feberen, men har ikke gjort det enda, for den har roet seg ned litt nå. Skamfrøs foresten pga feberen på legesenteret, blant annet når jeg skulle ta blodprøvene.

Jeg vet ikke så mye om kyssesyken, men har lest om det på Apotek 1 sine sider. Der fant jeg blant annet ut da at jeg allerede har hatt viruset i meg i 4-6 uker før det brøt ut syke. Vil det da si at jeg kan ha smittet noen i denne perioden?

For litt over 1 uke var jeg hos kjæresten min, kanskje jeg har smittet henne? Men tingen er at jeg skal til henne om en uke også, og da håper jeg at jeg er litt oppegående til å være med hun og til togturen. (Bergen-Oslo).

Hvilke erfaringer har dere som har hatt dette? Hvor lenge varer vanligvis halsgreiene? Hvor lenge er lymfekjertlene hovne? Det som er det verste føler jeg, og feberen.

En ting til; hun er vel foresten smittet da etter sist jeg var hos hun? Eller så blir hun vel smittet når jeg er hos hun nå :D

Men jeg må til henne, for det er det viktigste og eneste jeg vil nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk Ibux mot feberen, paracet er hardere for de indre organer å bør brukes sparsomt når man har kyssesyka.

Hvordan det smitter og når det smitter er veldig usikkert, ingen si dette med sikkerhet. Men at det hvertfall er dråpesmitte er man sikker på.

Lenke til kommentar
Bruk Ibux mot feberen, paracet er hardere for de indre organer å bør brukes sparsomt når man har kyssesyka.

Hvordan det smitter og når det smitter er veldig usikkert, ingen si dette med sikkerhet. Men at det hvertfall er dråpesmitte er man sikker på.

8580404[/snapback]

Men hvor lenge varte problemene med feberen og halsen hos deg? Tror du jeg kommer meg litt på en uke? For det må jeg! :(

Lenke til kommentar

8580404[/snapback]

Men hvor lenge varte problemene med feberen og halsen hos deg? Tror du jeg kommer meg litt på en uke? For det må jeg! :(

8580459[/snapback]

Den aktive sykdomsperioden varer fra 2-4 uker normalt. Det varte vel akkurat en måned hos meg, å hadde fortsatt høye leververdier en måned etterpå. Tror ikke du skal satse på at du blir frisk på en uke, et råd er total ro. Ikke press deg for tidlig, det gjorde jeg å ble derfor enda verre.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke helt frisk, men at jeg er i stand til å ta toget til kjæresten min og tilbringe tid med henne. Det som er viktig for meg.

Jeg tror ikke jeg er så hardt rammet så langt. Jeg klarer å få i meg mat, men søvn er det verre med.

Men da jeg var hos legen igår mente hun at jeg burde klare å komme meg på skolen i neste uke, men at jeg får velge det selv ut av situasjonen og formen der og da.

Lenke til kommentar
Tenkte ikke helt frisk, men at jeg er i stand til å ta toget til kjæresten min og tilbringe tid med henne. Det som er viktig for meg.

Jeg tror ikke jeg er så hardt rammet så langt. Jeg klarer å få i meg mat, men søvn er det verre med.

Men da jeg var hos legen igår mente hun at jeg burde klare å komme meg på skolen i neste uke, men at jeg får velge det selv ut av situasjonen og formen der og da.

8580499[/snapback]

Mente hun dette? Ærlig talt så er dette en sykdom en lege virkelig ikke burde stresse, jeg fikk rett og slett kjeft av legen min når jeg startet på jobb så tidlig som jeg gjorde. Man kan få infeksjon i alle indreorganer i verste tilfelle, å kan forårsake mange andre skader. Kyssesyka er en kraftig infeksjon som ofte trigger andre sykdommer som ligger latent i kroppen.

At du kan ta en reise med tog til dama om du føler for det skulle det ikke være noe i veien for, så lenge man ikke tar seg ut fysisk går det jo.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det negative: fant ut at jeg hadde kyssesyken når jeg kom hjem på perm fra armyen

Det Positivt: Jeg har vært inne i akuratt 9 måneder førstegangstjeneste i dag, så jeg blir ikke mudda, men dimmitert =D

Det hadde ikke blitt en så innholdsrik sommer uansett :p

Lenke til kommentar
Det negative: fant ut at jeg hadde kyssesyken når jeg kom hjem på perm fra armyen

Det Positivt: Jeg har vært inne i akuratt 9 måneder førstegangstjeneste i dag, så jeg blir ikke mudda, men dimmitert =D

Det hadde ikke blitt en så innholdsrik sommer uansett :p

8942840[/snapback]

Grattis, jeg fant først ut etter at jeg forlot militæret at det var kyssesyka jeg hadde.

Tror forresten ikke akkurat forsvaret hadde vært så kuk at de muddet deg for noe slikt hvis du bare hadde tjenestegjort 7-8 måneder. Tross alt en sykdom du garantert har pådratt deg i forsvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...