Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kyssesyka, har noen råd?

Ol'H

Anbefalte innlegg

Så fikk jeg det bekreftet på søndag. Kyssesyka, 1 måned på sidelinja. 3 måneder uten noe slags kampsport. Vektrening og kostilskudd kan jeg bare glemme frem til leveren er i orden. Men verst av alt, halsen er så hoven. Klarer ikke spise eller drikke! Å på natten svetter jeg noe helt sinnsykt, og jeg sover knapt.

Noen som har råd for halsen? Ibux funker tildels for og dempe smerten, men jeg trenger jo 3-4 for og merke noe. Paracet kan jeg bare ta i små doser grunnet leveren. Er rett før jeg tar Paralgin forte her :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært igjennom akkurat det samme for ikke så lenge siden og vet just hva du trenger for halsen din. INGEFÆR!

Rasp ingefær, kok det, sil ut ingefæren og drikk det. det funker som bare rakkeren. Det er litt som å drikke chilli, men det tåler du. Du blir til og med raskere frisk av det!

EDIT: husk å drikke det flere ganger dagelig.

Endret av Teodorull
Lenke til kommentar

Saltlakris kan også være til hjelp med halsonde. Men det virker kanskje som om du har mere enn "litt vondt i halsen." Ingefær hørtes bra ut, det skal jeg prøve ut selv neste gang!

Er du ikke kvalm? Det var jeg da jeg hadde kyssesyken. Fikk kvalmestillende på resept. Men da jeg også hadde store svelgeproblemer ba jeg om å få "sup"-tabletter. Slik at jeg kunne sette de rektalt.

Smerter: Du kan mikse paracetamol og ibux. Det gir en litt "akselerende" virkning, som er sterkere enn om du bare tar 2 ibux eller 2 paracetamol. Så prøv med en paracet og en ibux. Kanskje det hjelper litt.

Lenke til kommentar
Men verst av alt, halsen er så hoven. Klarer ikke spise eller drikke!

7982284[/snapback]

Spis flytende føde. Jeg drakk mye milkshake når jeg var liten og hadde noe liknende. Så lenge du er litt forsiktig med mengdene kan du når det er som værst blande litt umettet fett i (vann eller) melk med gainer eller proteinpulver og ta det som et måltid. Det er bedre at du får i deg mat enn at du sulter deg pga. halsen. Kroppen trenger også næring for å ha overskudd til å kjempe mot symptomene.

Tomatsuppe og vanlig suppe kan være greie middager når halsen er som værst.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Så fikk jeg det bekreftet på søndag. Kyssesyka, 1 måned på sidelinja. 3 måneder uten noe slags kampsport. Vektrening og kostilskudd kan jeg bare glemme frem til leveren er i orden. Men verst av alt, halsen er så hoven. Klarer ikke spise eller drikke!  Å på natten svetter jeg noe helt sinnsykt, og jeg sover knapt.

Noen som har råd for halsen?  Ibux funker tildels for og dempe smerten, men jeg trenger jo 3-4 for og merke noe. Paracet kan jeg bare ta i små doser grunnet leveren. Er rett før jeg tar Paralgin forte her  :(

7982284[/snapback]

Paralgin forte innholder virkestoffet Codeine. Et moderat sterk "opiod"

Stoffet blir brutt ned i leveren, så hvis du føler at leveren din er litt kaputt..vel tenk deg om.

Du risikere Heptaosplenomegally (forstørret milt og lever), og andre godsaker med leveren din.

Prøv heller te, hvitløk og ingefær.

Lenke til kommentar
Smerter: Du kan mikse paracetamol og ibux. Det gir en litt "akselerende" virkning, som er sterkere enn om du bare tar 2 ibux eller 2 paracetamol. Så prøv med en paracet og en ibux.  Kanskje det hjelper litt.

7986311[/snapback]

Dette som Heimdall sier funker veldig bra, men kanskje ikke så bra for leveren?

Lenke til kommentar
Paralgin forte innholder virkestoffet Codeine. Et moderat sterk "opiod"

Stoffet blir brutt ned i leveren, så hvis du føler at leveren din er litt kaputt..vel tenk deg om.

7991567[/snapback]

Dette var om det holdt seg like ille som det var her om dagen.

Takker for råd, har sjekket litt rundt på nettet angående paracet. litt utfor de vanlige lege sidene som skal ha alt på det rene. Har også hørt med kompiser som er leger. De fleste sa det gikk helt fint så lenge vann og olje inntaket sto i stil, selv om jeg ikke burde sette verdensrekord. 3x500mg par ganger om dagen gikk helt fint, selv om jeg burde holde meg til ibux.

Tar nå 1 paracet og 2 ibux når jeg tar.

Skal hjem idag, til min mor og far. Så da blir det grøt og mat på bestilling fra mamma :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
jeg har kyssesyken nåå:/ og er Jææævlig trøtt om dagen.. sover minst 13-15 timer.. noen som aner hva som kan gjøre meg mer opplagt mindre trøtt?? suger. .. mister skolen...

8068200[/snapback]

Vet ikke hva som hjelper, jeg hadde det i over 2 år (først kyssesyken i ca 3 uker, så postviralt trøtthetssyndrom i 2 år). Fikk skolegangen totalt ødelagt av det. På det meste sov jeg 18 timer i døgnet (over en lengre periode). Var hos legen flere ganger i måneden uten at det hjalp noe særlig (de testet meg til og med for cannabis). Det verste var uansett ikke at jeg var syk, det verste var at ingen tok meg seriøst og så bare på meg som en slask som skulket skolen (har gått 5 år på videregående, og bare fullført GK + VK1 bed.øk). Har flere ganger drømt om en Columbine II, men nå er jeg over alt det....heldigvis.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Den aktive sykdoms perioden min er over nå, føler meg veldig opplagt. Håper ikke viruset sitter så altfor lenge, sliter ikke med trøtthet enda. Men får vel se.

Det som funket mot halsen min var Varm urte-te og vademecum for og løse opp litt. Yoghurt og slike ting gjorde bare ting verre, samme med appelsinjuice. Å hold deg varm, viktig viktig. Ble helt utslått om jeg frøs over litt lengre tid.

Havregrøt var min redning når jeg trengte næring btw.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt kyssesyken for snart ett år siden og er enda ikke helt frisk.. er mye syk, og bnlir lett smittet..

Mitt råd er at du holder deg i ro til du føler at formen er tilbake, ikke tving kroppen din til ting den egentlig ikke orker, da blir det værre..

God bedring! :)

Lenke til kommentar

trur jeg har fått kyssesjuka selv...

På mandag begynte ene lymfekjertelen ved kjeven å hovne opp, og er nå styggdiger. greier ikke å tygge, så lever på suppe, og potetstappe...

Jeg er slapp, gidder ikke gjøre noe. blir fort sliten.

Har feber, og fryser omtrent ihjel her nå..

Har hatt litt vondt i hodet.

har også noen flere lymfeknuter eller hva nå legen kaldte det rundt på kroppen...

Lenke til kommentar

Ja kan minne om kyssesyka.

Nå har jeg ikke merket noe til kyssesyka på snart 2 uker. Jobbet hele forrgie uka, og gjort som normalt med unntak av at jeg ikke har trent. Så nå tenker jeg og hive meg rundt med treningen. Noen innvendinger?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde kyssesyke selv for en del år siden. Ikke noe gøy, fikk en j#¤& svær klump på halsen. Så ikke ut...

Nå varer ikke disse symptome dine så veldig lenge. Jeg var "Frisk" etter en ukes tid. Just hang in there!... Du har min sympati..

Lenke til kommentar
har merket at jeg har hatt litt feber samt jeg har hatt litt hodepine i dag. det er ca 3 dager siden jeg drakk av den flasken... Er det Kyssesyken eller foskjølelse/inluensa... bror har akkurat hatt influensa

8519460[/snapback]

Kyssesyka kan ligge lenge i kroppen før den slår ut. Eventuelt ikke slå ut merkbart i det hele tatt .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...