Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelt til oppsett av ruter/switch på Uni-LAN

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er så heldig å ha tilgang til et universitets nettverk via kontoret der jeg jobber. Vi kunne godt tenke oss å ha mer enn en pc om gangen på nettverket/nettet. Det er da mulig å koble opp en ruter/switch for å fikse dette? Hvordan gjøres i så fall det? Jeg har alle adressene som trengs (tror jeg).

Og så... Er det mulig og opprette en VPN-tilkobling slik at jeg får tilgang til min stasjonære maskin hjemme fra den bærbare jeg har med meg ut i verden? Eller kanskje det er en annen måte å løse det på enn VPN?

Tar i mot all hjelp med stor takk! :)

GründerMagnus :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du sitt i forskningparken så skal det ikkje vere noko problem å sette ein svitsj mellom kontaktpunktet og di maskin slik at du kan få fleire maskiner på nett. Det einaste som kan vere trøblete er korleis nettet du er på er "organisert", om det krever domenepålogging (noko eg trur basisnettet krever) og og det er dhcp eller statiske adresser. Då det er litt opp til institutta å bestemme korleis dei vil ha det.

Lenke til kommentar

Nei sitter ikke forskningspraken. Det er statiske IP-adresser og krever ikke domenepålogging for å få tilgang hverken nettverket eller internett.... Alt som trengs per i dag er å sette de rette adressene på maskinen og så er man oppe å går...

Lenke til kommentar

ein svitsj løyser problemet, at det er berre eit TP-uttak er ingen problem.

Kobl kablen frå veggen i uplinken på svitsjen og så har du fleire porter.

Begrensninga er jo at du har berre 100Mbit mellom svitsjen og gatewayen/ svitsjen i andre enden.

Om svitsjen ikkje har ein uplink kan det hende at du må bruke ein kryssa kabel.

Lenke til kommentar

Om du har berre ein ip tilgjengeleg så kunne du ha sett ein router der. Ein router er i praksis ein avansert svitsj, men ein del ekstra funksjoner.

Dei fire portene på baksida av routeren er ein svitsj så er det noko ekstra funkjsoner knytta til wan-porten.

Lenke til kommentar

Oki! Beklager at jeg spør masse, men jeg har prøvd og ikke fått dette til. Jeg har en ruter tilgjengelig, så dersom jeg kan slippe og kjøpe en svitsj så hadde jo det vært kjekt! Hva adresser må jeg putte in i ruteren da? Og hvor? Jeg har en Jensen ruter (som jeg forøvrig ikke er veldig fornøyd med) <--OT!

Lenke til kommentar

der du setter opp tilkobling i ruteren (skal være en side der du blant annet kan velge pppoe, dhcp og statisk ip) det du da skal velge er statisk IP, og legge in den IP-adressen du bruker. nå skal maskinene som du kobler til ruterens fire (eller mer eller færre) svitsj porter kunne koble seg til resten av nettverket gjennom ruteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...