Ustedalen Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Har en liten stund tenkt på å lage et sett med gode høytallere i sommer. Faren min er snekker (så han har det meste av verktøy man trenger) og er meget praktisk av seg, og jeg tenkte dette kunne vært litt artig for oss to å lage. Jeg har lyst til å lage noen høytalere som er store, men ikke alt for store. Sannsynligvis på størrelse med en pc-skjerm (pluss - minus). Jeg kommer sannsynligvis til å legge inn mye arbeid i dette (hvis jeg velger å lage en), siden jeg har lyst til at dette skal bli fint. Jeg har erfaring knivmaking, så jeg tror ikke dette skal bli noe problem (utenom at pussearbeidet er ekstremt mye større). Men da kommer jeg til mitt hovedspørsmål. Er det vits i å gjøre dette? Vil prisen for å lage dette overskride prisen for å kjøpe et sett med gode høytalere? Jeg har også på følelsen av hvis du setter denne inn i en "treboks", vil det gi såpass mye eko at det ødelegger for lyden. Jeg har også på følelsen at boksen vil bli for "ustabil". Hva skal jeg gjøre for å forhindre dette? Vet noen hvor jeg burde kjøpe disse høytalerene og hvilke høytalere jeg burde kjøpe? Er det noe annet jeg burde tenke på? Har noen av dere gjort dette før og kan dele noen erfaringer? Til slutt; det viktigste for meg er ikke å få mest mulig lyd som mulig. Ja, god lyd er viktig, men jeg er mer ute etter å lage et unikt høyttaler sett. EDIT: Hva med en forsterker? Er dette anbefalt? Med tanke på at jeg vil gjøre dette så billig som mulig. Takker for eventuel hjelp. Endret 20. februar 2007 av Ustedalen Lenke til kommentar
Lovo Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Forsterker er jo et must.. Du kan ikke bruke den innebygde forsterkeren på lydkortet, da får du ikke mer lyd en det høreklokker lager. Detdu sier med ekko i tre skjønner jeg ikke helt. De fleste høytalere er kassa laget av tre. Det som er viktig erat du får riktig volum inne i kassa, i henhold til elementene du har satt inn. Hvis du skal ha no billig trur jeg du kan klare deg med Logitech sin x-230. Den er veldig braiforhold til pris. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Sjekk opp bygge settene på Eltek der for du veldig gode høyttalerer som da ikke koster så mye. Der er det priser fra 700-37.000,- I de settene får du også med alt som trengs utenom selve kassen. Delefilter, kassemål, elementer osv alt er med! Kan nesten ikke anbefale noen forsterker før man vet hvordan høyttalere det blir eller motsatt Endret 20. februar 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Tror jeg kommer til å kjøpe høytalere og forsterke istedenfor. Det blir mye enklere. Kommer sikkert med en post en gang i mai for å snakke om et eventuelt kjøp. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) en har vel biltema og sånn mdf maling for ekko. woot delefilter hva mer sa du gnomiz. er det ikke bare å fyre inn en eller to høytalere, serie koble dem til en ledning inn i forsterkeren, er det guider til å lage slikt. delefilter det noe som fordeler strømmen mellom elementene, bass, middel og diskant. trengs det da 1 delefilter til hver høyttaler. prøver å lære noe i flengen. Endret 24. februar 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå