Gå til innhold

Phoenix 650-1300mm f/8-16 MF


Anbefalte innlegg

Tenker på å handle meg en supertelelinse til å leke litt med.

Har noen noe erfaring med denne og er den brukende i det heletatt?

 

Nikon_Angle.jpg

 

Kanskje noen har noen tester å komme med?

Skulle gjerne sett flere bilder enn de to som ligger i ebay annonsen.

 

260$ * 6.11,- = 1.588,- + frakt

 

Hvor mye vil dere tro det koster å frakte fra USA når det veier 70.5 oz.?

 

Har lenge skummet bruktmarkedet etter en "Bigma", Sigma 50-500, men ser ikke ut til å dukke opp noen, og når det blir mer et leketøy i min situasjon blir ikke prisen forsvart.

 

Erfaringer ønskes :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste en LAAAANG tråd et sted for et par uker siden (tråden var et år eller to gammel; da ble den solgt under navnet Opteka, men det er visst samme linsa). Konklusjonen ble at den var bedre enn de fleste trodde, men at den kom til kort mot optikk til mange ganger prisen (bombe...)

 

Skal lete litt og se om jeg finner den...

 

EDIT: Fant den!

 

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=103319

 

Her kan du lese til du blir grønn. Det er en del bilder av og med linsa på side 15 og 16 (muligens noen senere også).

 

Er vel en som selger en sånn en på bruktmarkedet på foto.no også, tror jeg.

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Jeg har et teleskop med tilsvarende brennvidde og blenderåpning. Man kan ta flotte bilder men det er meget krevende med så stor brennvidde og lav lysstyrke. Det er ekstremt vanskelig å holde objektivet stille nok til å få skarpe bilder.

 

Prisen er ikke dårlig i forhold til kvaliteten. Men det vil være svært sjelden du får bruk for den brenvidden hvis du ikke bor på en helt spesiell plass med god utsikt. Bare å finne motivet i søkeren er litt av en prøvelse på 1350mm og f/16.

Lenke til kommentar

Jeg har litt utsikt det kan være morsomt å bruke den til men har som sagt tenkt på det som et leketøy til å kunne ta med baki bilen på en foto_tur.

 

Jeg kom også over den annonsen på foto.no (med pentax fatning?) og lurte på om prisen var feil. Men fant mange ebay annonser som tilsier at den ikke var det.

 

Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er noe super objektiv med kvalitet, men til den latterlige prisen er det kun brukbar kvalitet jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Du må nok regne med en ganske dyr frakt på det objektivet der.

Jeg har kjøpt en del tunge ting fra ebay og hvis du ikke vil sende det med båt, les 4-6uker. Så må du nok regne med opp mot 75 dollar i frakt. Når du også må legge til moms på prisen så frister kanskje det på foto.no mer?

Lenke til kommentar
Jeg er Nikon mann selv, det går vel ikke an å bruke det som ligger på foto.no da? Eller?

7984537[/snapback]

Sant, overså dette, beklager. Hum, har ikke satt meg så inn i dette objektivet, men ser ut som du må ha et med Nikon Mount ja. Burde følge med på Ebay, jeg så et slik objektiv for Canon som gikk ganske billig for noen dager siden, er jo mulig du har flaks og finner et likt tilbud til nikon.

Lenke til kommentar
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=103319

 

Her kan du lese til du blir grønn. Det er en del bilder av og med linsa på side 15 og 16 (muligens noen senere også).

 

Er vel en som selger en sånn en på bruktmarkedet på foto.no også, tror jeg.

7982182[/snapback]

Bildet av oppsettet på side 16 viser at kombinasjonen blir svært baktung på lengste brennvidde. Uten å bruke et stativ til nærmere 10.000 vil jeg tro at det vil være mildt sagt utfordrende å få skarpe resultater. Selv med et ekstremstativ vil det være utfordrende, for ikke å si umulig. Lysstyrke f:16 tilsier at du i mange situasjoner vil måtte bruke 3200 ISO.

 

Jeg vil tippe at byggekvaliteten er i klasse med en dorullkjerne ;-)

 

Det kan jo kanskje være en ide å spørre selgeren på foto.no om hvorfor han/hun selger.

 

Personlig tror jeg du vil få mere fotoglede ut av en 70-300 billigzoom.

 

Men, om du kjøper denne hadde det vært artig å se billedeksempler.

 

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Har allerede en rimelig 70-300 og dette blir mere for å leke litt på solfylte dager. Vet at converteren blir mer eller mindre ubrukelig men for 150,- ekstra er det kjekt å ha? Bruke på andre objektiver om ikke annet...

 

Ellers var det ufattelig lite bildeeksempler å finne på nettet men noen av de som lå ute virket jo lovende.. Prisen tatt i betraktning!

Lenke til kommentar
Ellers var det ufattelig lite bildeeksempler å finne på nettet men noen av de som lå ute virket jo lovende.. Prisen tatt i betraktning!

7987982[/snapback]

Jeg er ikke enig i dette, i hvert fall ikke ut fra det som var på side 15 i den tråden det var henvist til.

Kontrasten virket dårlig synes jeg. For dårlig til at det lar seg korrigere i etterbehandling. Men det er selvfølgelig avhengig av hva du vil bruke det til.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...