Marzo Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Tenker på å handle meg en supertelelinse til å leke litt med. Har noen noe erfaring med denne og er den brukende i det heletatt? Kanskje noen har noen tester å komme med? Skulle gjerne sett flere bilder enn de to som ligger i ebay annonsen. 260$ * 6.11,- = 1.588,- + frakt Hvor mye vil dere tro det koster å frakte fra USA når det veier 70.5 oz.? Har lenge skummet bruktmarkedet etter en "Bigma", Sigma 50-500, men ser ikke ut til å dukke opp noen, og når det blir mer et leketøy i min situasjon blir ikke prisen forsvart. Erfaringer ønskes Lenke til kommentar
pederk Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Den veier visst 2 kg. Høres veldig lite ut. Sammen med prisen leder det meg til å tro at det der er et mektig plastrør uten særlig til bildekvalitet. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hva skal du bruke den til - telle nesehår på naboen ? Ut fra den lysstyrken som er gitt er jo dette bare sorgen, så du vil trolig ikke se noen ting. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Leste en LAAAANG tråd et sted for et par uker siden (tråden var et år eller to gammel; da ble den solgt under navnet Opteka, men det er visst samme linsa). Konklusjonen ble at den var bedre enn de fleste trodde, men at den kom til kort mot optikk til mange ganger prisen (bombe...) Skal lete litt og se om jeg finner den... EDIT: Fant den! http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=103319 Her kan du lese til du blir grønn. Det er en del bilder av og med linsa på side 15 og 16 (muligens noen senere også). Er vel en som selger en sånn en på bruktmarkedet på foto.no også, tror jeg. Endret 20. februar 2007 av Flex Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg har et teleskop med tilsvarende brennvidde og blenderåpning. Man kan ta flotte bilder men det er meget krevende med så stor brennvidde og lav lysstyrke. Det er ekstremt vanskelig å holde objektivet stille nok til å få skarpe bilder. Prisen er ikke dårlig i forhold til kvaliteten. Men det vil være svært sjelden du får bruk for den brenvidden hvis du ikke bor på en helt spesiell plass med god utsikt. Bare å finne motivet i søkeren er litt av en prøvelse på 1350mm og f/16. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg har litt utsikt det kan være morsomt å bruke den til men har som sagt tenkt på det som et leketøy til å kunne ta med baki bilen på en foto_tur. Jeg kom også over den annonsen på foto.no (med pentax fatning?) og lurte på om prisen var feil. Men fant mange ebay annonser som tilsier at den ikke var det. Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er noe super objektiv med kvalitet, men til den latterlige prisen er det kun brukbar kvalitet jeg er ute etter. Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Du må nok regne med en ganske dyr frakt på det objektivet der. Jeg har kjøpt en del tunge ting fra ebay og hvis du ikke vil sende det med båt, les 4-6uker. Så må du nok regne med opp mot 75 dollar i frakt. Når du også må legge til moms på prisen så frister kanskje det på foto.no mer? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg er Nikon mann selv, det går vel ikke an å bruke det som ligger på foto.no da? Eller? Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg er Nikon mann selv, det går vel ikke an å bruke det som ligger på foto.no da? Eller? 7984537[/snapback] Sant, overså dette, beklager. Hum, har ikke satt meg så inn i dette objektivet, men ser ut som du må ha et med Nikon Mount ja. Burde følge med på Ebay, jeg så et slik objektiv for Canon som gikk ganske billig for noen dager siden, er jo mulig du har flaks og finner et likt tilbud til nikon. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Hva legger du i ganske billig? Ligger flere annonser fra seriøse selgere på ebay og alle går for rundt 260$. Fant en med 2x converter til 290$ som blir 1.772,- *1.25 blir det 2.215,- + frakt. Link til annonse på Ebay Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Så i alle fall en til 150 dollar, husker ikke om den var brukt eller ei. Hum, den 2x converteren kan du vel nesten droppe. Blir vanskelig å få brukt den til noe nyttig med den lysstyrken i alle fall, må bli noe stjerne foto eller noe i den duren. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=103319 Her kan du lese til du blir grønn. Det er en del bilder av og med linsa på side 15 og 16 (muligens noen senere også). Er vel en som selger en sånn en på bruktmarkedet på foto.no også, tror jeg. 7982182[/snapback] Bildet av oppsettet på side 16 viser at kombinasjonen blir svært baktung på lengste brennvidde. Uten å bruke et stativ til nærmere 10.000 vil jeg tro at det vil være mildt sagt utfordrende å få skarpe resultater. Selv med et ekstremstativ vil det være utfordrende, for ikke å si umulig. Lysstyrke f:16 tilsier at du i mange situasjoner vil måtte bruke 3200 ISO. Jeg vil tippe at byggekvaliteten er i klasse med en dorullkjerne ;-) Det kan jo kanskje være en ide å spørre selgeren på foto.no om hvorfor han/hun selger. Personlig tror jeg du vil få mere fotoglede ut av en 70-300 billigzoom. Men, om du kjøper denne hadde det vært artig å se billedeksempler. Mvh Tim Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg mener dette er seriøst bortkastede kroner, av grunner flere allerede har vært inne på. Enig med Tim. Bruk heller de 2-3000 kronene på en bra 70-300. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Har allerede en rimelig 70-300 og dette blir mere for å leke litt på solfylte dager. Vet at converteren blir mer eller mindre ubrukelig men for 150,- ekstra er det kjekt å ha? Bruke på andre objektiver om ikke annet... Ellers var det ufattelig lite bildeeksempler å finne på nettet men noen av de som lå ute virket jo lovende.. Prisen tatt i betraktning! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Ellers var det ufattelig lite bildeeksempler å finne på nettet men noen av de som lå ute virket jo lovende.. Prisen tatt i betraktning! 7987982[/snapback] Jeg er ikke enig i dette, i hvert fall ikke ut fra det som var på side 15 i den tråden det var henvist til. Kontrasten virket dårlig synes jeg. For dårlig til at det lar seg korrigere i etterbehandling. Men det er selvfølgelig avhengig av hva du vil bruke det til. Mvh Tim Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg synes det værste blir at du ikke kan ta bilder av no i bevegelse pga lukkertidene som kreves. Her er det nok at noe såvidt vaier i vinden, så er poenget borte. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Men hvilke alternativer har man? Det nærmeste blir en gjerne en Sigma 50-500 med en 2x converter som gir nesten samme bruksområde og koster 12-14 000,-? Resultatet fra denne synes jeg absolutt er verdt 2000 kroner... Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Tja, dette objektivet fungerer sikkert fint for å komme nærme en ting. Men hvor skarpt det er en helt annen sak. Jeg ville heller brukt de pengene på en kikkert, som du kan kikke med mens du fotograferer. Kikkert er optikk det og = noe mer man kan bli intrissert i. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Kom over noen flere test bilder i en annonse på ebay Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Kom over noen flere test bilder i en annonse på ebay 7994137[/snapback] Huff. Invester heller i et par gode joggesko du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå