Gå til innhold

Recovery feiler, død HD? *Litt krise*

Anbefalte innlegg

har en bærbar fra compaq som tok kvelden da jeg satt og spilte i går. spillet var nok i overkant tungt for laptopen, og ting begynte å hakke, voldsomt, helt til jeg fikk en melding om physical memory dump og noe om hard error. Prøvde å starte maskinen på nytt men fikk melding om at ~\config\system var missing eller corrupt og et forslag om å kjøre setup-cd med recovery. Det som fulgte med compaqen er selvsagt et eget recovery-opplegg ment for å reinstallere fullstendig. Dette vil jeg helst unngå, da jeg har en del ting innstallert jeg ikke vil miste, også på stasjon c. Jeg har en win XP-cd som ikke fulgte med denne laptopen, og det gikk å starte denne og kjøre recovery. CHKDSK finner en eller flere feil, kjører CHKDSK /r og får etter en stund melding om at det er støtt på en eller flere unrecoverable errors. Har også prøvd en oppskrift jeg fant på supportsiden til microsoft, hvor symptomene var nøyaktig lik mine, som i første steg går ut på å kopiere noen filer fra recovery-prompten til en tmp-mappe. Jeg fikk først til å lage denne mappen ved å skrive md tmp i recovery. Den påfølgende kopieringsprompten ga feilmeldingen: File could not be copied. Prøvde samme kommando en gang til og fikkk da: Path or file specified is not valid.

har forresten kjørt CHKDSK /r to ganger, første gang feilet den på 55%, andre gang ved 30%. Det jeg da lurer på er om det går an å fixe dette. Kan jeg i tilfelle jeg ikke kommer noen vei med dette kjøre recovery-CDn som fulgte med PCn og legge inn hele XP på nytt, eller er HDn død/skadet? Innholdet på diskene c og d er ikke så viktig, jeg må bare ha latopen up and running igjen så fort som mulig.

Håper noen har noen positive svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kanskje dette kan hjelpe http://support.microsoft.com/kb/307545/no

7981998[/snapback]

er den jeg snakket om, fra microsoft, virket ikke.

er forresten en toshiba, ikke compaq :p

har nå prøvd denne: http://www.help2go.com/Tutorials/Windows/C...or_corrupt.html

hjelper heller ikke, får fortsatt bare melding om missing/corrupt config\system

fant en recovery utility innpå recovery.CDen so fulgte med PCen nå, kjører diskcheck der og får CHKDISK bit set, volume maybe unstable - restart NT

merker en ulyd fra laptopen også, høres ut som det er HDen :(

Endret av tasjlbaill
Lenke til kommentar
Håper noen har noen positive svar  :thumbup:

Det var det, da... :ermm:

Ut fra beskrivelsen, så er det min oppfatning at harddisken har utviklet defekte sektorer.

Fremgangsmåten videre avhenger av viktigheten av innholdet på disken. Hvis det ikke er spesielt viktig kan du boote maskinen med en Linuxbasert live-cd og kopiere de nødvendige filene over til et annet sted (forutsatt at de ikke er truffet av ødelagte sektorer, så klart). Er innholdet veldig viktig, bør du la noen som vet hva dem driver med overta.

Hvis innholdet på disken overhodet ikke er viktig, så kan du prøve å formatere og deretter installere operativsystemet på nytt. Med litt flaks, så er det bare noen få sektorer som har tatt kvelden og disken kan dermed brukes en liten stund til - frem til neste gang det utvikles en dårlig sektor (som sannsynligvis skjer om ikke så alt for lenge).

Lenke til kommentar

takk for svar!

du sier at jeg muligens kan reinnstallere windows og at disken da vil virke en viss tid før den stryker med igjen? Så jeg må i alle tilfelle skifte disken? Dersom det er tilfelle er det ikke så viktig med det som ligger av arbeid på disken, problemet er vel mer alle programmene jeg må skaffe og innstallere på nytt :p

Lenke til kommentar

En disk som har fått uleselige sektorer vil ta i bruk reservesektorer neste gang noe skrives til de dårlige sektorene. Hvis du formaterer og installerer på nytt, så vil alle de uleselige sektorene bli erstattet av reservesektorer (så lenge det er ledige reservesektorer tilgjengelig) og disken vil fungere som normalt... inntil neste gang en sektor med systemkritisk innhold blir uleselig. Da er det på'n igjen...

Disker som har begynt å få dårlige sektorer har en tendens til å fortsette med det, derfor må du regne med at problemet kommer til å vende tilbake om en stund.

For å bekrefte at det faktisk er sektorfeil på disken, så kan du bruke et program som gir deg oversikt over diskens S.M.A.R.T.-verdier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...