Gå til innhold

Sjekk hvor mange riktige svar du får

Jennifer

Anbefalte innlegg

Tok denne testen fra

TV2.NO

--

1. Hvor mange nesebor har du?

2. Hvor kommer croissanten fra?

3. Hvor mange sanser har et menneske?

4. Hvilket land kommer Whiskeyen fra?

5. Går jorden rundt månen eller månen rundt jorden?

6. Hvor i verden vil du finne flest tigre?

7. Når ble den siste istiden avsluttet?

8. Hvor kommer champagnen fra?

9. Hvem introduserte relativitetsteorien?

10. Hva er favorittdrinken til James Bond?

--

Hvor mange riktige svar fikk du ?

--

Fasit

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1. Fire. To på utsiden. To på innsiden.

2. Croissanten kommer ikke fra Frankrike, men Østerrike. Formen er laget som en halvmåne som man kjenner fra det tyrkiske flagget, og første gang en croissant dukket opp var etter at Østerrikerne vant et stort slag mot nettopp Tyrkia.

3. I hvert fall ni vi vet om. I tillegg til de du vet om (syn, hørsel, smak, lukt og følelse) så har vi blant annet noe som kalles thermoception på engelsk, eller varmefølelse på norsk. Det er følelsen av kulde eller varme på huden.

4. Kina. Den kom til Skottland fra Irland.

5. Ingen av delene. De går rundt hverandre.

6. USA. I india er det opp i mot 5000 tigre, mens man regner med at det er rundt 12 000 tigre i USA. Alle i fangenskap.

7. Vi er fortsatt i den. En istid er definert som en tid hvor vi har poler (syd og nord) med is. Som de fleste vet så har vi det nå.

8. Den ble funnet opp av engelskmenn som tilsatte bobler til fransk vin. De laget også den velkjente korken og flaskene. England er forøvrig det landet i verden som importerer mest sjampis i verden.

9. Galileo Galilei i 1632.

10. Leser du bøkene drikker han whiskey 110 ganger, mens han drikker Vodka Martini (shaken, not stirred er forresten feil måte å lage en Vodka Martini på) 19 ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok faktisk feil på alle sammen. Men stusset litt på nr. 10. Jeg drikker 3 liter sjokolademelk daglig, men betyr det at det er favorittdrikken min?

Whiskey er derimot også en type drikk, mens Vodka martini er en bestemt type drikk. Så spørsmålet blir helt feil. Eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar

så litt på den nederste jeg også...

jeg har en favoritt-drikk, men jeg drikker ikke den hver dag, drikker mer vann enn noe annet, og vann er greit å drikke, ikke direkte godt, men helt ok.

og det med månen, hadde månen jorden stoppet ville vel månen fortsatt å gå rundt, men hadde månen stoppet ville vel ikke jorden fortsatt rundt månen...

stiller meg veldig tvilende til det.

begge tingene beveger seg, men jorden blir vel ikke så ekstremt påvirket av månen(se bort ifra tidevann)

Lenke til kommentar
Nummer ni er ihvertfall feil.

Galileo introduserte det som kalles relativitetsprinsippet, men det var Einstein som skapte relativitetsteorien.

7982857[/snapback]

Ikke helt riktig det heller det var Einstein som skapte den spesielle relativitetsteorien, mens Galileo startet i det minste på relativitetsteorien om det var han som skapte det er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar

Det er jo for det meste lurespørsmål, da.

Og svar som er på en måte unnvikende, og ikke svarer på spørsmålet en gang. xD

Herlighet, det der er jo bare bullshit. :p

Men jeg fikk riktig på det med sansene, det med champagnen, og croissant, tiger og whiskey. Den med istid hadde jeg sånn CA. rett på :p

Lenke til kommentar

Er bare å sjekke svarene litt, for de fleste i "fasiten" er i beste fall meget tvilsomme.

F.eks:

2. Croissanten kommer ikke fra Frankrike, men Østerrike. Formen er laget som en halvmåne som man kjenner fra det tyrkiske flagget, og første gang en croissant dukket opp var etter at Østerrikerne vant et stort slag mot nettopp Tyrkia.

Hvis man leser wikipedia kan man lese at dette ikke er fastslått som fakta: http://en.wikipedia.org/wiki/Croissant

Og hvis det er sant at den ble oppfunnet i Wien etter et tyrkisk angrep, er det nok ganske sikkert at den var ganske ulik dagens Croissant. Så da blir det fort et tolkningsspørsmål. Men ut i fra hvordan spørsmålet er formulert vil jeg si at Frankrike er riktig. Både fordi det er det eneste sikre, og fordi det er derfra 'Croissant' i ordets rette mening kommer fra.

4. Kina. Den kom til Skottland fra Irland.

Nå er ikke wikipedia den sikreste kilden, men la meg sitere den:

The first written record of whisky comes from 1405 in Ireland[1], it is also mentioned in Scotland in 1496[2]. However it is thought that whisky had already been around for at least several hundred years prior. When or where whisky was first distilled is unknown and the localised, undocumented nature of beverage production during the period makes identification of the drinks origin difficult. Additionally, it is possible that different groups discovered processes of distillation completely independent of one another.

Some scholars believe distilled spirits first starting being produced between the 8th century AD and 9th century AD in the Middle East[3] with the art of distillation being brought to the British Isles by Christian monks. A popular legend (which has yet to be confirmed or dis-proven) is that St. Patrick himself introduced distillation to the British Isles, however it is likely he lived around the 5th century AD. It is also possible that the distillation process was discovered in the British Isles (either independently or in precursor to Arabian distillation) by farmers as a way of making use of excess grain after harvest.

Her sier de i alle fall at det er ukjent, og nevner ikke Kina i hele tatt. Det gjør ikke caplex heller.

5. Ingen av delene. De går rundt hverandre.

Denne kan jeg ikke skjønne. Hva menes med dette?

Edit: Tror jeg tok den den :hmm:

7. Vi er fortsatt i den. En istid er definert som en tid hvor vi har poler (syd og nord) med is. Som de fleste vet så har vi det nå.

Var litt vanskelig å finne en ensidig definisjon på dette. Men, ja, dette blir også brukt.

8. Den ble funnet opp av engelskmenn som tilsatte bobler til fransk vin. De laget også den velkjente korken og flaskene. England er forøvrig det landet i verden som importerer mest sjampis i verden.

Dette er tydligvis litt usikkert også:

Champagne is a sparkling wine produced by inducing the in-bottle secondary fermentation of wine to effect carbonation. It is named after the Champagne region of France. While the term "champagne" has often been used by makers of sparkling wine in other parts of the world, many claim it should properly be used to refer only to the wines made in the Champagne region.

The first commercial sparkling wine was produced in the Limoux area of Languedoc about 1535. They did not invent it; nobody knows who first made it, although the English make a reasonably good claim in that they added sugar and molasses to imported wine and bottled it. The English claim is given some substance as they had developed sufficiently strong bottles to withstand the very high pressures created by fermentation.

Se uthevet skrift.

Som nevnt tidligere; dette er feil. Relativitetsteorien er Einsteins teori.

10. Leser du bøkene drikker han whiskey 110 ganger, mens han drikker Vodka Martini (shaken, not stirred er forresten feil måte å lage en Vodka Martini på) 19 ganger.

Det blir tydligvis aldri nevnt hva hans yndlingsdrikk er, og derfor er det vanskelig å si at noe er feil. Melk kan være like riktig som noe annet i følge denne fasiten.

Så jeg tror de fleste burde tenke seg om før de tar denne for god fisk.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Grunnen til at månen og jorda går rundt hverandre, er at begge tiltrekkes litt av hverandre. begge roterer rundt et punkt som ikke ligger helt i jordas sentrum, men er ikke helt sikker på akkurat hvor det ligger. Begge tiltrekkes litt av hverandre, men jorda vil selvsagt bevege seg mindre i forhold til månen enn vice versa. det samme gjelder også for sola, den står heller ikke helt stille. den tiltrekkes også bittelitt av planetene, og roterer i en liten bane.

EDIT: leif

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
3. I hvert fall ni vi vet om. I tillegg til de du vet om (syn, hørsel, smak, lukt og følelse) så har vi blant annet noe som kalles thermoception på engelsk, eller varmefølelse på norsk. Det er følelsen av kulde eller varme på huden.
Er det virkelig forkjell på følelse og varmefølelse? Skal vi skille mellom fargesyn og svart-hvitt-syn også da? Kanskje mellom saltsmak, sursmak, bittersmak og søtsmak også? Hva med forskjellen på støy og rene lyder?

Det finnes forskjellige definisjoner på istider. Ofte innebærer det en tid der isbreer og poler vokser.

Som oftest pleier vi å si at vi er i en mellomistid.

Han utarbeidet noen prinsipper for relativitet i fysikken. Noen av disse la grunnlaget for teoriene som Einstein seinere publiserte (den generelle og den spesielle relativitetsteorien). Og her var vi ute etter hvem som introduserte relativitetsteorien. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Grunnen til at månen og jorda går rundt hverandre, er at begge tiltrekkes litt av hverandre. begge roterer rundt et punkt som ikke ligger helt i jordas sentrum, men er ikke helt sikker på akkurat hvor der ligger. Begge tiltrekkes litt av hverandre, men jorda vil selvsagt bevege seg mindre i forhold til jorda enn vice versa. det samme gjelder også for sola, den står heller ikke helt stille. den tiltrekkes også bittelitt av planetene, og roterer i en liten bane.

7983417[/snapback]

Men er det egentlig galt å si at månen roterer rundt jorda av den grunn? Selv om ikke jordas sentrum er helt i månebanes sentrum går jo månen rundt jorda (?).

Enda en et spørsmål og svar som bare blir galt:

Jasså?

There is no firm agreement among neurologists as to exactly how many senses there are, because of differing definitions of a sense. In general, one can say that a "sense" is a faculty by which outside stimuli are perceived. School children are routinely taught that there are five senses (sight, hearing, touch, smell, taste; a classification devised by ancient peoples). It is generally agreed that there are at least seven different senses in humans, and a minimum of two more observed in other organisms.

Det er altså ingen fast definisjon på hva en 'sans' er, og mange er uenig om dette. Bra at TV2 Nettavisen har svaret da.

Jeg tror han som har skrevet dette burde lese litt før han belærer andre om hva som er feil.

Lenke til kommentar
Nummer ni er ihvertfall feil.

Galileo introduserte det som kalles relativitetsprinsippet, men det var Einstein som skapte relativitetsteorien.

7982857[/snapback]

Nettopp! Tullete test fra TV2. Jeg vil også påstå det medfører riktighet å si at månen går rundt sola.

Tullete test. Og de viser ikke til noen kilder heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...