Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Juks med kilometerstand

FrkFryd

Anbefalte innlegg

Kjøpte for et halvt års tid siden som har gitt meg mange grå hår.

Først og fremst har jeg kjøpt bilen av kjeltringer (forhandler) som ikke har gitt annet enn feilaktige opplysninger og ikke overholdt en eneste avtale. Jeg skjønte jo etterhvert at jeg hadde blitt lurt, men at jeg ble så grundig lurt ante jeg virkelig ikke..

Saken er den at jeg kjøpte bilen med en km.stand på 99.000 i 2006. For noen uker siden ble det meg kjent at bilen var inne på service i 2004 med en km.stand på 189.000 km!!! Videre fikk jeg kontaktet første eier som solgte bilen samme år med km.stand på 209.000 km. Dette har jeg fått bekreftet av forhandleren hun solgte den til. Videre viser det seg at ved EU kontroll i 2003, hadde bilen en km stand på rundt 150.000.. mens den i 2005 viste 78.000. Nå har den ifølge telleren gått 117.000 km. Det er jo ganske åpenbart blitt tuklet med og forholdet er anmeldt.

Bilen som jeg nå skal selge er ikke verdt en dritt og jeg får ingenting igjen for den. Det antas at den har kjørt minimum 250.000.

Forhandleren på sin side har vist meg kontrakt på at bilen ble kjøpt av de med km.stand på 94.000. Men noe sier meg likevel at de har visst om dette. De har løyet om flere forhold ved bilen. Jeg har klaget inn flere forhold til dem, men har ved fler anledninger blitt utskjelt.

Jeg har sendt saken til forbrukerrådet og forbrukerinspektørene.

Men er det noen som har vært borti lignende? Hvem har ansvaret? Er det andre ting jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er overhodet ingen tvil om at det er forhandler som sitter i saksa her, men som så mange ganger før prøver de å legge det over på deg. Fint at du har sendt saken til forbrukerrådet, det pleier å løse en del saker bare å true med det. Regner med du har fortalt forhandleren din at du har gjort det? Sørg for å dra til butikken en dag og et tidspunkt med så mange kunder i butikken som mulig, og ikke vær redd for å bli litt høyrøstet om de smeller mot deg. Det siste butikken vil ha er jo flere misfornøyde kunder.

Kilometerstanden på bilen jeg kjøpte nå i høst har også vært tuklet med, men selger var helt ærlig og fortalte hvorfor det var gjort (første eier orket ikke skru kilometerstanden opp til 70 000 når han byttet hele instrumentpanelet i dashbordet), så det var greit.

Lykke til videre i saken, og bare stå på krava! Fortell gjerne videre her hvordan ting utvikler seg :)

Lenke til kommentar

En ting som kan være lurt ved bilkjøp, er å ta med bilen til et merkeverksted, for å la de gå igjennom bilen. Ting som serviceintervaller og kmstand er noe de kjapt avdekker der. Tar ikke lang tid, og koster heller ikke mye.

Kanskje litt seint i trådstartes tilfelle, men den saken synes grei, etter min mening. Her bør du rett og slett få hevet kjøpet. Vil tro at Forbrukerrådet kommer til en slik konklusjon.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

På NAF koster det ca. 800 kr,- de vil sjekke om det er feil med bilen, eks: KM Standen er ikke tuklet med... jeg tror det var 800,- er ikke 100% sikker.

Jeg håper de som lurte deg havner et eller annet sted der de fortjener å være.

Jeg likte det OML sa:

"Sørg for å dra til butikken en dag og et tidspunkt med så mange kunder i butikken som mulig, og ikke vær redd for å bli litt høyrøstet om de smeller mot deg. Det siste butikken vil ha er jo flere misfornøyde kunder."

Jeg ville ha gjort det samme. :!: Revenge Is Sweet :dribble:

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
På NAF koster det ca. 800 kr,- de vil sjekke om det er feil med bilen, eks: KM Standen er ikke tuklet med... jeg tror det var 800,- er ikke 100% sikker.

De 800 kr kronene er jo en ok "forsikring" da.....mot å kaste bort mye tid og penger på en bil i dårlig stand. NAF, f.eks, gir jo også en verdivurdering...hvis du ber om det, og er denne vurderinga lavere enn selgers pris, er det fullt mulig å prute ned prisen. Her kan du også spare mange tusen kroner.

Pantera

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, men etterpåklokskap hjelper meg veldig lite nå. Den neste som sier "åh så dum du er" skal jeg knekke nesa på ;) Hvor var alle disse gode rådene da jeg kjøpte bilen!! :cool: Jeg får trøste meg med at jeg sjeldent gjør samme feil 2 ganger :whistle:

Vi får se hvordan dette går.. jeg har ikke planer om å gi meg med det første. Forhandleren er informert og har satt advokat på det. Men er disse ansvarlige ovenfor meg? Eller må jeg finne ut hvem som har gjort det og evt gå til søksmål? Jeg vil nødig henge ut forhandleren, hvis det ikke er de som er ansvarlige. Men sørger gjerne for dårlig omtale på resten av forholdene ;)

Nå har de kødda med feil blondine.. :ph34r::p

Lenke til kommentar

Prøver å "systematisere" historikken av hendelseforløpet, og da blir det vel slik;

Første eier; (km. stand)

EU-kontr. 2003; km. 150 000

Service 2004; km. 189 000

Solgt til forh. 2004; km. 209 000

Identitet eier nr. 2 ? (km. stand)

EU-kontr. 2005; km. 78 000

Solgt til forh. 2006; km. 94 000

Kjøpt av deg 2006; km. 94 000

(nå pr.2007 "gått km. 117 000")

Det er tydelig at det er ved eier nr. 2, at km. har blitt tuklet med, og da i tidsrommet 2004(når bilen ble solgt fra forh.) - 2005(eu-kontr.). Har du prøvd/lykkes å få tak i eier nr.2 ? Kan det evt. også være mulig å innhente opplysninger vedr. km.stand på de forskellige tidspunktene ved å ta en ringerunde til forskjellige forsikringselskaper?

Medmindre det er forhandleren som første eier solgte bilen til, som har jukset med km.stand ved salg, så må det være eier nr.2 som er kjeltringen. Slik tolker jeg det.

Lenke til kommentar
Medmindre det er forhandleren som første eier solgte bilen til, som har jukset med km.stand ved salg, så må det være eier nr.2 som er kjeltringen. Slik tolker jeg det.

Bilen har ikke hatt mindre en 6 eiere. Det var visst ikke bare 2 stk som selgeren sa til meg :hrm: Denne bilen hadde vært "familiekjørt" fortalte han, mens den i realiteiten er blitt brukt som varebil. At selger selv kjørte bilen fra 94.0000 km til 99.000 km glemte han visst også å nevne.. noe som også tilsier at han var klar over de mindre synlige feilene.

Det er nok en smal sak å finne ut av HVEM som har gjort det. Biltilsynet sitter på eieropplysninger. Så kan man ta de fakta man har og finne ut når det er blitt gjort.

Med den info jeg har på tidigere eiere er jeg ikke videre lysten på å true disse, hvis det er forhandleren som likevel er ansvarlig..

Lenke til kommentar

En kan kanskje heller ikke se bort fra at det er en samrøre mellom forhandleren som solgte til deg, og noen av de som bilen tidligere har vært registrert på? Det finnes vel endel uggene "bil miljøer" der ute som både kjøper, eu-godkjenner, og selger.

Har du innvolvert ditt eget forsikringsselskap og forelagt de saken? De er vel på en måte part i saken i og med at de har hatt forsikringsansvaret, og at det har vært basert på uriktig grunnlag. Kanskje de kan bistå med juridisk hjelp/saksbehandling/anmeldelse.

Lenke til kommentar
En kan kanskje heller ikke se bort fra at det er en samrøre mellom forhandleren som solgte til deg, og noen av de som bilen tidligere har vært registrert på? Det finnes vel endel uggene "bil miljøer" der ute som både kjøper, eu-godkjenner, og selger.

Har du innvolvert ditt eget forsikringsselskap og forelagt de saken? De er vel på en måte part i saken i og med at de har hatt forsikringsansvaret, og at det har vært basert på uriktig grunnlag. Kanskje de kan bistå med juridisk hjelp/saksbehandling/anmeldelse.

7993155[/snapback]

Det er nok veldig sansynlig ja. Bilen har vært registrert kjøpt og solgt med få dagers mellomrom.

Skal ringe forsikringsselskapet. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Siste gang jeg hadde mye tull med en bil (mandagsbil fra VW), tok jeg med bilen + ekstra sett hjul, nøkler m.m. og satte jeg meg godt til rette på en stol midt i salgslokale til forhandleren og ventet rolig på å få pengene mine tilbake.

Det tok en hel formiddag, endel krangling med og hyling fra selgeren (ble regelrett skjelt for å være en idiot og galematias), men jeg kunne tilslutt dra hjem fornøyd den samme dagen i en taxi med en feit sjekk i hånda :)

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vel.. nå er dette innlegget et halvt år gammelt og lite skjedde egentlig. Inntil for et par uker siden hvor jeg fikk akutt skrivekløe og blogget hele historien på VGNett.

Selvsagt ble navnet til sjappa var uthevet med STORE FEITE BOKSTAVER.. :whistle:

Da fikk jeg plutselig en telefon fra den nye eieren (han hadde lest bloggen) som ville ordne opp i dette. Og det har han faktisk gjort.. over all forventning ;)

Til mandag leverer jeg bilen og får tilbake pengene.. ikke alle riktignok, men det får bare være :hrm:

MEN.. så skal jeg nå en gang ha ny bil da og selvsagt lukter jeg skikkelig svidd :ermm:

Kan man helgardere seg mot å bli lurt på ny?? :whistle:

Lenke til kommentar
Vel.. nå er dette innlegget et halvt år gammelt og lite skjedde egentlig. Inntil for et par uker siden hvor jeg fikk akutt skrivekløe og blogget hele historien på VGNett.

Selvsagt ble navnet til sjappa var uthevet med STORE FEITE BOKSTAVER..   :whistle:

Da fikk jeg plutselig en telefon fra den nye eieren (han hadde lest bloggen) som ville ordne opp i dette. Og det har han faktisk gjort.. over all forventning  ;) 

Til mandag leverer jeg bilen og får tilbake pengene.. ikke alle riktignok, men det får bare være  :hrm:

MEN.. så skal jeg nå en gang ha ny bil da og selvsagt lukter jeg skikkelig svidd  :ermm:

Kan man helgardere seg mot å bli lurt på ny??  :whistle:

9049604[/snapback]

Morro!

Vi er behjelpelige med å finne bruktbiler her på forumet, har mange sånne tråder! Har kikka masse på bruktbiler og ser som regel med en gang hva det er fornoe når jeg ser annonsen. Har også vært på visning på mange biler og skjønner fort hva det er for noe når jeg møter selger og får sett over bilen og prøvekjørt :thumbup: Er noen kamerater av emg som har hatt med meg når de skal se på bruktbil :) .

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Så godt at du fikk fikset opp i problemene dine!

Har du link til bloggen? :)

9050308[/snapback]

Den måtte jeg desverre slette som en del av avtalen :(

Morro!

Vi er behjelpelige med å finne bruktbiler her på forumet, har mange sånne tråder! Har kikka masse på bruktbiler og ser som regel med en gang hva det er fornoe når jeg ser annonsen. Har også vært på visning på mange biler og skjønner fort hva det er for noe når jeg møter selger og får sett over bilen og prøvekjørt :thumbup: Er noen kamerater av emg som har hatt med meg når de skal se på bruktbil :) .

9051846[/snapback]

Kan jeg "leie" deg?? :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...