vipewan Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Heisann... Driver på å planlegger ny maskin og har i den forbindelse tenkt å kjøre vannkjøling på CPU, og kanskje på northbridge'en også (hvis behov). Planen er å klokke en C2D 6600 til opp mot 400Mhz bus, noe som skulle bringe den opp til ca 3.6Ghz (forutsatt at CPU'en faktiskt klarer det) Hovedkortet som dette er planlagt med er ett Asus P5B-E Plus. Minne er i utgangspunktet tenkt å være 2x Corsair TWIN2XP2048-6400C4 Så kommer jo egentlig spørsmålet. Jeg har aldri installert vannkjøling før, men har tittet litt rundt omkring, og hadde vel nesten bestemt meg for å få for ett Asetek Waterchill sett, da mest trolig 03-L-1212 settet, men ser jo at det (av en eller annen grunn) er få butikker som selger disse lengre ..... er det noen spesiell grunn til dette ? Kabinettet som er planlagt er ett Lian-li Cube, så det burde være plass nok. Er det noen som har noen anbefalinger ift komplette vannkjølingssett som yter bra, er stille, og ikke krever en doktorgrad i kvantefysikk for å installere ? Lenke til kommentar
geil Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Du får nok mer ytelse per krone ved å plukke deler selv uten at monteringen blir ytterligere komplisert. Om du har noen øvre prisgrense kommer jeg gjerne med en anbafaling. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Du får nok mer ytelse per krone ved å plukke deler selv uten at monteringen blir ytterligere komplisert. Om du har noen øvre prisgrense kommer jeg gjerne med en anbafaling. 7981511[/snapback] Tja, hadde tenkt noe rundt 2000-2500 ellerså, men jeg kan være fleksibel på pris (Og hvis du har mulighet, så kan du jo lage ett forslag til rundt 1500 også (hvis det er mulig), ser nemlig jeg har passert 25k på prisguiden, og det er før jeg har lagt til alt jeg skal ha, så jeg må vel vurdere å gjøre ett lite forsøk på å holde prisen nede også) På forhånd takk for hjelpa Edit Oki, har titta litt, og ser vel tvilsomt ut om det er mulig å lage noe til 1500, men noe mellom 2000-3000 hadde vært kjekt. Endret 20. februar 2007 av vipewan Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Er det noen som har erfaring med P5B-E Plus om du må kjøle ned Northbridge for å nå 400Mhz ? Lenke til kommentar
geil Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Dette skal være alt du trenger, evt kan du spare litt penger på å høre en bilhugger om de har et varmeapparatregister i kobber de vil selge for en billig penge. De yter bedre og koster mindre. Ingen nødvendighet å vannkjøle chipset da hovedkortet skal klare høy FSB uten modifiseringer, ref. Nassuz' tråd om kortet. Jeg byttet pasta på mitt og sørget for god luftflyt, men har ikke begynt å klokke med det ennå. Skal tenke ut en lur løsning på vannkjølinga først. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Dette skal være alt du trenger, evt kan du spare litt penger på å høre en bilhugger om de har et varmeapparatregister i kobber de vil selge for en billig penge. De yter bedre og koster mindre. Ingen nødvendighet å vannkjøle chipset da hovedkortet skal klare høy FSB uten modifiseringer, ref. Nassuz' tråd om kortet. Jeg byttet pasta på mitt og sørget for god luftflyt, men har ikke begynt å klokke med det ennå. Skal tenke ut en lur løsning på vannkjølinga først. 7988470[/snapback] Takker og bukker 2000 var mindre enn jeg hadde trodd, så jeg er godt fornøyd Nå må jeg bare finne ut hvordan i huleste man egentlig kobler sammen noe slikt etc Endret 20. februar 2007 av vipewan Lenke til kommentar
geil Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Glemte en ting ser jeg, nipler til radiatoren. Denne typen du trenger. De er utsolgt på microplex, men noterer du deg gjenge- og slangedimensjon og går til Tess får du de du trenger. Montering er egentlig greit, tilogmed første gang, når du har alle delene er det forholdsvis logisk hvordan alt skal sitte. Jeg monterer det i følgende rekkefølge pumpe->blokk->radiator->t-kobling opp til fillport->pumpe. Greit å plassere alle delene der de skal først, så er det lettere å få riktig lengde på slangene. Bruk batterivann med 5-10% konsentrert frostvæske. Og husk slangeklemmer så du slipper lekkasje. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Kort spørsmål. Ser at det ikke er en vanntank med, er det fordi det fungerer vel så bra som ett system med tank ? (eller kanskje det bare er meg som er totalt blind ) Jeg monterer det i følgende rekkefølge pumpe->blokk->radiator->t-kobling opp til fillport->pumpe. Greit å plassere alle delene der de skal først, så er det lettere å få riktig lengde på slangene. Oki, bare for å være sikker.... Pumpe-->slange-->blokk-->slange-->radiator-->t-kobling-->fillport-->Pumpe der t-koblingen er koblet direkte mellom radiator og pumpe, med fillport som det tredje uttaket på t-koblingen. Eller var det meningen å eventuellt dele opp slangene slik at du får en slange-del mellom hver enhet slik som i: Pumpe-->slange-->blokk-->slange-->radiator-->slange-->t-kobling-->slange-->pumpe (og med fill-porten koblet (direkte) til 3'dje uttak på t-koblingen ?) Antar også at den "Fillport" saken skal være det øverste punktet i systemet ? og at de 2? nipplene som "mangler" skal skrues ned i radiatoren eller er jeg helt på jordet ? (Og du får bare unnskylde mine noob spørsmål) Endret 21. februar 2007 av vipewan Lenke til kommentar
geil Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Jeg valgte bort tanken rett og slett fordi den koster ekstra og tar opp plass, en fillport gjør akkurat samme nytten. .......................................fillport ...........................................^ ...........................................| Tenkte radiator->slange->t-kobling->slange->pumpe... osv. (Punktumene er rett og slett pga at posten ikke ble riktig formatert med mellomrom.) T-koblingen kan du forsåvidt plassere hvor som helst i systemet etter som hvor det passer best for deg. Fillporten er det greit å montere i toppen av kabinettet ved å sage hull og skru den fast. Om du ikke vil sage hull går det fint å tape/stripse den fast på et lurt sted høyest mulig i kabinettet. Niplene skal skrus i radiatoren ja, antar at de ikke følger med pga at folk bruker forskjellig dimensjon på slangene sine. Til blokka følger det med nipler og pumpa har dem "innebydg". Endret 21. februar 2007 av switch1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Switch1: Nei, det kan han ikke. t-koblingen bør absolutt plasseres før pumpe, punktum. Lenke til kommentar
geil Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Noen spesiell grunn til det? En t-line vil ikke gi noe trykkfall, og gitt at slangen til fillport er full av vann vil den ikke tilføre luft i systemet. Poenget er jo å ikke unødvendig komplisere systemet. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Switch1: Nei, det kan han ikke. t-koblingen bør absolutt plasseres før pumpe, punktum. 7994646[/snapback] Og hva regnes som "før" pumpe da ? Vil ett oppsett som skissert under gi mening ? Fillport ^ | Liten slangestubb ^ | -->Pumpe-->Slange-->Cpu-blokk-->Slange-->Radiator-->Slange-->T-kobling-->Slange-->Pumpe Ellers, antar at med 3/4 OD så menes det at dimensjonen på slangen (på utsiden) er 3/4 tommer, altså noe sånt som 19.05 mm ? og at slangeklemmene jeg skal kjøpe bør ha en dimensjon/spenn på 15-22 mm ellerno sånt ? Ser ikke ut som microplex har det, men skal vel klare å finne det ett eller annet sted. Endret 21. februar 2007 av vipewan Lenke til kommentar
geil Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Skissen er helt korrekt, samme gjelder dimensjonen på slangeklemmene. De får du forresten tak i både på spesialbutikker som Tess, hos rørlegger/baderomsforretning og også endel bensinstasjoner. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Da var alt bestilt, så får vi se neste helg ellerså om vi klarer å få dette til å funke slik det skal Gleder meg ihvertfall, er jo mange år siden sist jeg drev å overklokket å tweaket ting Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Heisann... Driver på å planlegger ny maskin og har i den forbindelse tenkt å kjøre vannkjøling på CPU, og kanskje på northbridge'en også (hvis behov). Planen er å klokke en C2D 6600 til opp mot 400Mhz bus, noe som skulle bringe den opp til ca 3.6Ghz (forutsatt at CPU'en faktiskt klarer det) Hovedkortet som dette er planlagt med er ett Asus P5B-E Plus. Minne er i utgangspunktet tenkt å være 2x Corsair TWIN2XP2048-6400C4 Så kommer jo egentlig spørsmålet. Jeg har aldri installert vannkjøling før, men har tittet litt rundt omkring, og hadde vel nesten bestemt meg for å få for ett Asetek Waterchill sett, da mest trolig 03-L-1212 settet, men ser jo at det (av en eller annen grunn) er få butikker som selger disse lengre ..... er det noen spesiell grunn til dette ? Kabinettet som er planlagt er ett Lian-li Cube, så det burde være plass nok. Er det noen som har noen anbefalinger ift komplette vannkjølingssett som yter bra, er stille, og ikke krever en doktorgrad i kvantefysikk for å installere ? 7981276[/snapback] Var jeg deg, ville ikke jeg kjøpt Lian Li cube. Gå heller for et Thermaltake Kandalf LCS vannkjølingsett Det har jeg, og utenom at pumpen bråker litt, så er det veldig bra! For de 2200 Kron ene du betaler for det, får du et bra kabinett med 11 stk 5,1/4 brønner, 6 3.5" hdd brønner, og ikke minst vannkjølingssett med trippel radiator, pumpe, tank og CPU vannblokk. I tilleg har det god plass, og god luftflyt og støvfilter. Min E6600 ligger på 50-55 grader load på 3.6 Ghz. Har hatt den oppe i 4 Ghz, men da var den ikke stabil. EDIT: Ser du har bestillt. Det du skal ha er sikkert veldig bra Endret 26. februar 2007 av christopher909 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Christopher: Det han har bestilt er nok hakket hvassere enn det du anbefalte Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Noen spesiell grunn til det? En t-line vil ikke gi noe trykkfall, og gitt at slangen til fillport er full av vann vil den ikke tilføre luft i systemet. Poenget er jo å ikke unødvendig komplisere systemet. 7996105[/snapback] Ja Mr.Brun, noen grunn til det? Har selv bestillt vannkjøling, og hadde tenkt og ha T'en etter raddis.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Fordi pumpa bør ha uhemmet tilgang til vann. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) T-leddet skal likosm vere tanken, og då burde den kome rett før pumpa, slik som tankane vanlegvis er plasserte... Edit: Har du 120 mm vifter då? Endret 27. februar 2007 av tharshan Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Var jeg deg, ville ikke jeg kjøpt Lian Li cube. Gå heller for et Thermaltake Kandalf LCS vannkjølingsett Det har jeg, og utenom at pumpen bråker litt, så er det veldig bra! For de 2200 Kron ene du betaler for det, får du et bra kabinett med 11 stk 5,1/4 brønner, 6 3.5" hdd brønner, og ikke minst vannkjølingssett med trippel radiator, pumpe, tank og CPU vannblokk. I tilleg har det god plass, og god luftflyt og støvfilter. Min E6600 ligger på 50-55 grader load på 3.6 Ghz. Har hatt den oppe i 4 Ghz, men da var den ikke stabil. EDIT: Ser du har bestillt. Det du skal ha er sikkert veldig bra 8030284[/snapback] Vi får se om noen dager, nå er ihvertfall alt sent fra de forskjellige leverandørene, så blir vel litt skru'ing i løpet av helgen tenker jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå