Gå til innhold

hvor lang levetid har en harddisk?

sforum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske mange forhold som påvirker harddiskers levetid, så jeg skal ikke prøve å gi noe fasitsvar på spørsmålet ditt. Ting som trekker kraftig ned på levetiden er:

- For høy varme (typisk over 55-60 grader Celsius)

- Kontinuerlig lese- og/eller skriveaktivitet (f.eks. fildelingsprogrammer)

- Ustabile/uriktige spenninger fra strømforsyningen

- Dunk, slag og ristninger - spesielt mens den er i drift

Andre ting:

- Harddisker beregnet på serverdrift tåler mer lese-/skriveaktivitet

- De fleste harddisker har 2 eller 3 års fabrikkgaranti (som dermed sier noe om minste forventet levetid)

Ellers kan jeg nevne at min første harddisk (fra 1996) fortsatt virker, men den er ikke lengre i daglig drift. Heller ingen av de ca. 20 diskene jeg har kjøpt etter den tid har havarert mens de var under min kontroll, men jeg er nøye med ikke å utsette diskene mine for noe av det jeg beskrev i den øverste listen.

Hvis du kan si noe mer om omstendighetene rundt disken din, så kan sikkert noen gi en mer eksakt forventet levetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har i likhet med han over ikke hatt ett eneste havari av HDer, noe som sier meg at HDer i utgangspunktet er robuste.

Jeg er enig i listen han bortsett fra NR2 :) Jeg har stort sett alltid hatt fildelingsprogram inne(av en eller annen type) og jeg tror neppe dette har noen stor betydning for levetiden. Det jeg også alltid har gjort er å defragmentere jevnlig(diskeeper).

Utover dette skifter jeg også ut HDene jevnlig, tror neppe jeg har hatt en HD stort lengre enn 3 år i maskinen. Det er hovedsaklig 2 årsaken til jeg skifter da og det er 1) Disker med større kapasitet har kommet og har "riktig" pris, 2) Det er greit å skifte ut diskene.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Harddiskprodusentene skryter av over 100 år MTBF (Mean Time Before Failure), men det er nok sterkt overdrevet. En disk varer vel i gjennomsnitt 10-20 år ved moderat daglig bruk. (Nå har jeg tatt høyde for økt kræsjprosent jo eldre disken blir) På disker som er 0-5 år er det omtrent 2-4% av diskene som kræsjer.

Ta gjerne en kikk på denne artikkelen fra i går:

http://www.hardware.no/nyheter/harddisk/go...ilanalyse/36593

Lenke til kommentar

Kan bare snakke ut fra egen erfaring.. Har disker som er både 15. 10, 5 og 4 år gamle.. Så har jeg hatt noen som ryker etter noen uker og etter ett par år.. Er så mange faktorer som spiller inn at man kan egentlig kun kan se på hver disk separat.. Noen er dårlige, gamle ibm disker laget for ca. 4-5 år siden. De røyk fort.. Andre kan være et mandagsprodukt, andre igjen kan være dårlig behandlet av selger og 3. du kan ha dårlig psu som noen sier og det siste er brukerfeil..

Men generelt tenker jeg ikke på det, jeg ser på hdd som midlertidig lagringsplass, dermed tar man backup av viktige filer og en crash er ikke så katastrofal

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om har jeg en gammel 486 maskin hjemme med original HD og den er vel 10år+ nå, problemet er selvsagt at den er for liten(tror den er 3-400 MB). Det er vel en Seagate disk. Dog ville jeg ikke lagt for mye vekt på produsent, da de fleste produsenter har sine gode og dårlige serier som ikke varer noe. Jeg ser IBM er nevnt, men faktum er at jeg har ganske mange gamle IBM disker liggende og en i en datamaskin hos foreldrene mine(som er i daglig drift) som vel er 6-7 år gammel etterhvert. For min del er WD disker de eneste jeg har hatt problemer med, ingen av dem har krasjet, men begynt å lage lyder som ikke akkurat er betryggende :)

Lenke til kommentar

Det betyr ikke nødvendigvis at de kommer kun til å leve 3/5 år, men at de garantert kommer til å leve minst 3/5 år. Men det har vel veldig mye å si hva harddisken brukes til og hvor mye. Jeg tror mine slites mye raskere enn bestefaren i gaten. Min PC står på veldig mange timer om dagen, og 24/7 noen ganger.

Lenke til kommentar

kansje litt off topic, men jeg har fått for meg at gamle disker har mye bedre levetid en nye?

kan vel ha noe med at det er mere plass på nyere disker og mindre teknologi, men det stemmer gjør det ikke?

Likens med flyppydrives.. Nyere floppydrives lever ikke lenge, mens de gamle virker å virker å virker :)

Lenke til kommentar

Går nok mye på hva og hvordan den brukes ja.

Men selv bruker jeg pc ganske mye og den kan godt stå på over en dag og to. Så maxtor disken som står i den gamle pcen min må være nokså god.. hehe.

Ellers så tror jeg bestefaren min sin maskin har blitt brukt som arbeidsmaskin av min onkel tidligere. Altså flere timer til dagen. så den er vel av god kvalitet den harddisken også:p

Til teorien av floppydrives så vet ikke jeg hvorvidt dette er fakta. Men jeg vet at floppydriven i min mors 3 eller 4 år gamle maskin ikke funker, og har ikke funket på en stund. Mens den i en eldre maskin stående her funker fint. men dette gjelder jo kun 2 maskiner så kan godt hende det er ett engangstilfelle..

Lenke til kommentar
Til teorien av floppydrives så vet ikke jeg hvorvidt dette er fakta. Men jeg vet at floppydriven i min mors 3 eller 4 år gamle maskin ikke funker, og har ikke funket på en stund. Mens den i en eldre maskin stående her funker fint. men dette gjelder jo kun 2 maskiner så kan godt hende det er ett engangstilfelle..

8018264[/snapback]

Det jeg også har flere eksempel på.

har en grå gammel floppydrive til en 400mhz pentium 2 pc liggende.. og når man brukte windows 2000 (med boot av disketter, osv) måtte jeg springe rundt til alle mine naboen med den fordi deres floppydrives på nye maskiner ikke klarte å lese av eller skrive på disketten..

Så jeg vil tro det faktum at de ikke lager kvalitet på floppydrives lengre siden det nesten ikke brukes.

Men er vel nokk off topic..

Lenke til kommentar
Har i likhet med han over ikke hatt ett eneste havari av HDer, noe som sier meg at HDer i utgangspunktet er robuste.

Jeg er enig i listen han bortsett fra NR2 :) Jeg har stort sett alltid hatt fildelingsprogram inne(av en eller annen type) og jeg tror neppe dette har noen stor betydning for levetiden. Det jeg også alltid har gjort er å defragmentere jevnlig(diskeeper).

Utover dette skifter jeg også ut HDene jevnlig, tror neppe jeg har hatt en HD stort lengre enn 3 år i maskinen. Det er hovedsaklig 2 årsaken til jeg skifter da og det er 1) Disker med større kapasitet har kommet og har "riktig" pris, 2) Det er greit å skifte ut diskene.

7982179[/snapback]

Her har jeg en annen erfaring. Torrent bruker diskene veldig mye og jeg kan høre at noen av de eldre diskene mine sliter når jeg downer en torrent fra ørten hundre kilder. Har flere disker som had dødd på meg etter bruk av fildelingsprogrammer. Dette er dog mange år siden og disse diskene var jo kjent for å ikke være toppkvalitet. Uansett er det liten tvil om at dette sliter på diskene.

Selv har jeg en 160gb disk som har feilet 2ganger (fått ny) på 2år. Er man uheldig så er man uheldig.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt noen disker som har feilet selv, men har levert maskiner til venner der disken har død. Siste var vel for et år siden at en Samsung P120 250GB tok kvelden. ca 8 måneder etter at den var tatt i bruk. Fikk ny på garanti.

Beste disken til nå for min del er en 5,25" SCSI disk fra en gammel MAC som jeg tror gikk i gode 15år, så og si kontinuerlig. "power macen" virker ennå men, filserveren på kontoret er nå oppgradert til noe nyere type!

Ellers så står min hovedmaskin på så og si 24/7, stenger bare ned når jeg drar på ferie og slikt. Mine to WD360GD "raptor" har aldri hatt noen problemer, de gode 4 årene de har vært i bruk som OS disker.

Har også seagate scsi i hjemme serveren min. MTBF er oppgitt til 1400000 timer! eller 159,8år om du vil. Tror den blir byttet før det!

Min mening er at fire elementer er viktige dersom disken skal vare lenge

-driftstemp innenfor anbefalte verdier

-vern mot støt og slag, særlig under drift

-stabil strømforsyning

-har også vært borti hovedkort med dårlige kontrollere som dreper diskene

Dette er ytre faktorer, produksjonsfeil er vanskeligere å værne seg mot, men der vil somregel garanti og det at feilen oppstår tidlig foringe skaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...