Gå til innhold

Fsb. Hjelp!!!

Nilsoni

Anbefalte innlegg

Har et Aopen AK33 hovedkort med en Athlon 700MHZ, og ønsker å oppgradere. Problemet er bare at hovedkortet ikke støttet 133fsb. Er det noen som kan tipse meg om noe....

Hvilken prossessor? Tenkte jeg skulle slippe å bytte hovedkort, ram osv......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg kan se av hovedkortet ditt så kan du maks kjøre en AMD T-bird 1.4GHz 200MHz. Mulig du må oppdater bios først..

Finner i midlertidig ikke denne på noen webshoper. AMD Duron 1.3GHz får du derimot for 349,- på PSData f.eks.

Dog vet jeg ikke hvor mye du vil merke i økt ytelse. Hvorfor ikke heller spare opp et par-tre tusenlapper og gå for både nytt hovedkort, CPU og ram!? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 22:39, skrev Nilsoni:

Takk for svar, men hva anbefaler du å gjøre da?

Burde jeg bytte alt, eller holder det å oppgradere til 1,3 Duron? Har 640 mb SDRAM.

Hva anbefaler du å oppgradere til da? Til en vettug pris?

Hvis du leser i den tabellen, så ser du at alle XP'er er Fy-Fy, og at alt over 1Ghz Duron er "Not Recomended". Alle Tbirds med 100Mhz bus er ok, samme er alle Durons med på 950Mhz og lavere.

Problemet er at ingen netsjapper idag selger så gamle prosessorer på lager. Eneste var http://www.itbutikken.no , som hadde bestilt de, men det stod ingen dato for når de kunne være tilgjengelig(det var tidligst midten av Januar). Det jeg ville anbefale deg, var å rett og slett vente til du hadde spart deg opp nok penger til å kjøpe deg noe litt mer skikkelige greier... spesielt med tanken på at prisene på så gamle prosessorer er rimelig stive. Jeg veit det er kjipt med en gammal og treig maskin, men det er vel så surt å måtte betale blodpris for noe som likevel ikke gir deg så mye ?

Lenke til kommentar

Ooops, ser nå at Duron 1.3GHz ikke er helt anbefalt. Ærlig talt ser jeg ikke vitsen i å oppgradere et slikt system. Vanskelig å finne deler (CPU) er det også.. Mulig du kan gjøre et røverkjøp på bruktmarkedet eller QXL, ikke kjøp en CPU som ikke passer..

Kanskje like greit å kjøpe helt ny maskin. Kommer ikke med tips her. Alt kommer an på hvor mye penger du vil brenne av. Du kan jo lese litt i kategorien Hjelp, jeg skal ha ny PC. Der ser du hva slags PC-er folk setter opp. Så er det bare å velge om du trenger mer så kraftfull PC, eller om 700MHz-en holder litt til..

Lykke til! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-12-06 21:42 ]

Lenke til kommentar

Nilsoni: Det er nok desverre for sent å oppgradere CPU siden de ikke selges lengre. Du skulle vært litt tidligere ute.

Siden du har såpass mye SD-ram kan du jo vurdere å kjøpe et billig hovedkort med støtte for SDram og XP-prosessorer + en passe billig CPU (f.eks Athlon XP1700+ til ca 500kr) Regner med Ram'en din takler 133MHz (PC133) da tregere ram vil senke ytelsen.

Du kan jo også prøve å gamble på å kjøpe en brukbar Athlon XP (f.eks en 2000+ til ca 750 kr) og se om det går bra.. I så fall vil den gå underklokket til 1250MHz. (pga 12,5x multiplier) og det vil stå "unknown CPU" under oppstarten. Men dette er gambling!

Eller du kan spare litt og oppgradere HK+CPU+ram+kjøler senere. (f.eks når Opteron ("Hammer") kommer i butikken)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-06 23:16, skrev LasseAndreK:

Simen1: Sier du at Duron CPU'er ikke selges lengre?

For det gjør dem.

Han mente sikkert Duron med Spitfire-kjerna eller Thunderbird med 100Mhz bus. De er ikke så lett å få tak i lenger nei. Det KAAAN være at en nettsjappe har en gammal en liggende og slenge ... ellers så har man jo Bruktmarkedet. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...