Simen1 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Rent teknisk er forskjellen mengde L2 cache, muligens FSB (Det finnes også Pentium4 med 533FSB), og muligens HyperThreading. Pentium4 2,8GHz kan ha enten 512kiB L2 cache eller 1MiB L2 cache avhengig av om det er "northwood" eller "prescott". Celeron 2,8 GHz har enten 533FSB og 256kiB L2 cache (Celeron D) eller 400FSB og 128KiB L2 cache. Ytelseforskjellen på 533FSB og 800FSB er normalt 5-10%. Ytelseforskjellen på 256KiB og 512KiB L2 er normalt rundt 10%. Ytelseforskjellen på 256KiB og 1MiB er rundt 5%. Ytelseforskjellen på 128kiB og 512KiB er normalt rundt 20%. Dvs. at Pentium4 2,8GHz med 1MiB L2 cache faktisk yter dårligere enn Pentium4 2,8GHz med 512kiB L2 cache. Dette kommer av at arkitekturen ble noe endret i overgangen fra northwood til prescott og at det faktisk ga dårligere ytelse til tross for mer L2 cache. Merk at alle ytelseforskjellene kun gjelder i CPU-intensive oppgaver. Grafikk-intensive eller harddisk-intensive oppgaver vil gi mindre forskjeller, ofte ingen forskjell. _____________________________________________________________ Kort oppsummert så er det altså lite å hente på en sånn oppgradering. Så med mindre du får en Pentium4 3,2GHz eller raskere veldig billig på bruktmarkedet så er det ganske bortkastede penger. Hvis du vil ha merkbart bedre ytelse så vil jeg anbefale å oppgradere til dobbeltkjerneprosessor. Athlon64 X2 er enerådende best i priskassen opp til 1300kr. I prisklassen 1300-3000kr er det ganske jevnt løp mellom den og Core 2 Duo. Altså smak og behag. I høyere prisklasser er det nesten bare Core 2 Duo som gjelder (med mindre du skal bruke den til det fåtallet av oppgaver der X2 yter bedre). Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Ok. Takker meget for alle svar. da tror jeg nok at jeg holder ut med cel2,8 en stund til, hvis jeg da ikke skulle komme over en "billig" brukt P4 3,x Men tror nok at en CD2 cpu hadde vært tingen for meg. jobber ofte med flere programmer/spill samtidig, vifta på cpu'en går ofte på høygir. Kanskje jeg oppgraderer til CD2 senere i år. Får se om lommeboken tillater det. Mvh Endret 25. februar 2007 av krbalto Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Kanskje jeg oppgraderer til CD2 senere i år.8023703[/snapback] Senere i år, rettere sagt til sommeren, øker valgmulighetene. Da kommer AMD med en ny serie prosessorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå