Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lønn og loven - tillegg (kveld, helg, overtid)

tsunammi2k

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 18 år, og jobber i en kino, hvor jeg synes det begynner å bli kjedelig med bare 106,-/timen når jeg bare jobber kveld og helg. I min kinoavdeling er det aldri dagåpent, utenom i feriene og helgene. I tillegg har jeg fått opplyst av eldre ansatte at kvelds- og helgetillegget forsvant da kinoen ble privatisert. Begrunnelsen var da at de hadde utarbeidet en ny timesats, hvor dette tillegget er inkludert. Dette har jeg lite tro på, da timesatsen min bare er 106 kr/timen. Leta litt på lovdata.no, men fant ikke noe fornuftig, så det jeg lurer på er:

1. Er kvelds- og helgetillegg lovpålagt? (Eller avhenger dette av arbeidskontrakten/tariffavtalen?)

2. Er arbeid etter 9 timer sammenhengende lovpålagt overtid, ufrivillig/frivillig? (Eller bare ufrivillig? Hvor går grensa?)

3. Er arbeid som er utover oppsatt arbeidstid lovpålagt overtid (Ikke over 9 timer)? (Mtp. stengingsrutiner som må bli utført før man går.)

4. Er personalmøter lovpålagt? (Eller er et diktaturstyre som i mitt tilfelle lovlig)

Håper noen kan hjelpe med dette, takk på forhånd.

Endret av nan0tim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Er kvelds- og helgetillegg lovpålagt? (Eller avhenger dette av arbeidskontrakten/tariffavtalen?)

Avhenger av tariffavtale/kontrakt.

2. Er arbeid etter 9 timer sammenhengende lovpålagt overtid, ufrivillig/frivillig? (Eller bare ufrivillig? Hvor går grensa?)

Ni timer arbeidstid er maks, og 40 timer pr uke er maks. (Pauser kommer i tillegg). Over dette blir overtid. Overtid kan pålegges, men det finnes mange begrensninger. Sjekk loven, link nedenfor.

3. Er arbeid som er utover oppsatt arbeidstid lovpålagt overtid (Ikke over 9 timer)? (Mtp. stengingsrutiner som må bli utført før man går.)

Arbeid som går utover den avtalte arbeidstiden er overtid, og skal gi et tillegg på minst 40%.

Hentet fra arbeidsmiljøloven kapittel 10:

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

Disclaimer: Er ikke jurist. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Jeg fant jo alt det selv jeg da, men hjelper meg likevel ikke så mye. Ville helst ha hjelp fra enten en jurist eller som gjerne har erfaring eller kunnskap om dette.

En jurist vil nødvendigvis også måtte forholde seg til lovverket.

Jeg vet ikke om jeg er fagorganisert en gang, haha..

7981064[/snapback]

Betaler du noen form for kontigent til et fagforbund/arbeidstakerforbund?

Uansett skriver du jo at de andre ansatte sier at det ikke er noe kvelds/helgetillegg.

Jeg synes forsåvidt 106,- kr timen ikke er så helt galt. ;)

Lenke til kommentar
Jeg fant jo alt det selv jeg da, men hjelper meg likevel ikke så mye. Ville helst ha hjelp fra enten en jurist eller som gjerne har erfaring eller kunnskap om dette.

Joda, men jeg vil likevel høre en fagmann som kan bruke dette lovverket og gi meg et svar, ikke bare opplesing av lover..

Jeg vet ikke om jeg er fagorganisert en gang, haha..

7981064[/snapback]

Betaler du noen form for kontigent til et fagforbund/arbeidstakerforbund?

Uansett skriver du jo at de andre ansatte sier at det ikke er noe kvelds/helgetillegg.

Jeg synes forsåvidt 106,- kr timen ikke er så helt galt. ;)

7982358[/snapback]

Jeg betaler ikke kontigent nei. 106 kr/timen er lite i forhold til dagligvarebutikkansatte som gjerne har 30-60 i kvelds- og helgetillegg synes nå jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar

Har hørt at det bare er 40 timer i uka som er grense, jeg jobber ofte både 10 og 11 timer om dagen uten noe som helst tillegg, men jobber bare 3 dager i uka så kommer aldri opp på 40timer :(

Jobber, for meg, idiotiske tider(15-21) som gjør at dagen er helt bortkastet, for samme lønn kl 15, som kl 21.

Noe jeg kan kreve, eller må jeg rett og slett forklare situasjonen til sjefen og at han tar en avgjørelse på det ?

Beklager hvis jeg kupper tråden, ville ikke lage ny tråd da denne handlet mye om det samme

Lenke til kommentar

Joda, men jeg vil likevel høre en fagmann som kan bruke dette lovverket og gi meg et svar, ikke bare opplesing av lover..

7991246[/snapback]

Jeg studerer jus, og for en "fagmann" er nettopp opplesning av loven (lovens ordlyd) den viktigste rettskilden vi har i dag. Og jeg kødder ikke engang. :)

Lenke til kommentar
Har hørt at det bare er 40 timer i uka som er grense, jeg jobber ofte både 10 og 11 timer om dagen uten noe som helst tillegg, men jobber bare 3 dager i uka så kommer aldri opp på 40timer

8018029[/snapback]

§10-4(1) sier at "Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer."

Lenke til kommentar
Har hørt at det bare er 40 timer i uka som er grense, jeg jobber ofte både 10 og 11 timer om dagen uten noe som helst tillegg, men jobber bare 3 dager i uka så kommer aldri opp på 40timer

8018029[/snapback]

§10-4(1) sier at "Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer."

8020053[/snapback]

Stemmer det, men jeg tror det noe som sier at hvis det er frivillig, har man ikke rett på overtid. Så kan man jo diskutere hvor grensen mellom fri vilje og tvang går.

Lenke til kommentar

8018029[/snapback]

8020053[/snapback]

Stemmer det, men jeg tror det noe som sier at hvis det er frivillig, har man ikke rett på overtid. Så kan man jo diskutere hvor grensen mellom fri vilje og tvang går.

8023106[/snapback]

Dersom du kun jobber tre dager i uka er man nok her innenfor lovens grenser for alminnelig arbeidstid, og de ekstra timene du jobber de tre dagene regnes nok da som merarbeid og ikke overtidsarbeid. Overtid i lovens forstand blir det først når man jobber utover hva loven definerer som alminnelig arbeidstid igjen.

Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er uansett som følger:

*9 timer i løpet av 24 timer

*40 timer i løpet av sju dager

Så selv om du jobber mer enn 9 timer iløpet av 24 timer vil det da i ditt tilfelle være som merarbeid å regne så lenge du ikke jobber mer enn 40 timer i uka.

Edit: Ser nå at jeg svarte mer på det den som kuppet tråden spurte om fremfor det trådstarter opprinnelig lurte på. Beklager dette.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Når det står i kontrakten at jeg blir lønnet etter gjeldende tariffavtale, har jeg ikke da krav på å få en kopi av denne avtalen?

8044091[/snapback]

Noe annet hadde vært ganske rart. Men du må nok spørre om å få den.

8044111[/snapback]

Jeg gjorde det, og det ser ikke ut til at sjefen vil gi den frivillig. Sjefen foreslo heller at jeg kunne spør vedkommende direkte om spørsmål hvis jeg lurte på noe - som er ganske ubehagelig mtp. det jeg vil finne ut av.

Lenke til kommentar
Når det står i kontrakten at jeg blir lønnet etter gjeldende tariffavtale, har jeg ikke da krav på å få en kopi av denne avtalen?

8044091[/snapback]

8044111[/snapback]

Jeg gjorde det, og det ser ikke ut til at sjefen vil gi den frivillig. Sjefen foreslo heller at jeg kunne spør vedkommende direkte om spørsmål hvis jeg lurte på noe - som er ganske ubehagelig mtp. det jeg vil finne ut av.

8044657[/snapback]

Høres utrolig useriøst ut. Har du muligheter for å høre med en av de andre ansatte hvilken avtale det er snakk om? Kan jo hende den ligger på nettet.

Lenke til kommentar

8044091[/snapback]

8044111[/snapback]

8044657[/snapback]

Høres utrolig useriøst ut. Har du muligheter for å høre med en av de andre ansatte hvilken avtale det er snakk om? Kan jo hende den ligger på nettet.

8044690[/snapback]

Vel, jeg spurte en skiftleder som pleier å være på mitt skift, og han sa jeg skulle spørre driftsjefen :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...