Hellemyr Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hei! Vi har funnet ut en veldig nyaktig fart som lyset beveger seg i, men hvordan? Hvordan har vi klart å finne ut så nyaktig hastigheten på lyset, når det beveger seg så utroligt fort, og ikke har en fast form? Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Measurement of the lightspeed, wikipedia gidder ikkje lese gjennom, men er nok forklaring der Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Burde vel ikke være noe problem å måle lysets hastighet med veldig nøyaktige, fine og lysfølsomme apparater, vel? Endret 19. februar 2007 av Jonas Lenke til kommentar
Corn Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 I mine øyne kommer det dårlig fram i den artikkelen hvordan den måles. Kun noen "unøyaktige" målinger fra <1930. Mulig jeg heller ikke har lest den grundig nok Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Når man måler noe slikt som lysets hastighet må man vel også ta med forsinkelser i måleinstrumentene? F.eks om man bruker Jonas sketch og har to lyssensorer som man kobler til et elektronisk måleapperat, så vil lyset bevege seg fortere enn de elektriske signalene i ledningene mellom måleapperatet og sensorene. Dersom de er en veldig liten forskjell i lengden på ledningen, eller andre faktorer som kan påvirke hastigheten til elektriske signalet slik som f.eks renheten i lederen, kan jo dette gi store utslag når tidsperspektivet man måler er så mikroskopisk. Et annet problem er hvordan man skal konstruere et måleapperat som kan lese tidsforskjeller ved nanosekunder, om ikke mindre. Dersom dette apparatet fungerer ved å sjekke om den mottar spenning fra sensorene med jevne intervaller må man ha en utrolig hurtig krets for å at målingen i det hele tatt skal ha et snev av nøyaktighet. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hehe... forklaring, Lysetshastighet = tiden lyset bruker på og nå enn gjennstand som er målt opp på forhånd Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Akkurat det tror jeg de fleste vet før de engang begynner på ungdomskolen. Det vi lurer på er det tekniske aspektet av hvordan det gjøres. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Da sikter jeg til den Norske versjonen til etter kommere i løpet av dagen Hva er Lysetshastighet? Jo, det finner du her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå